۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۳
تنها کارخانه شیر استان ایلام همچنان تعطیل| سرمایه گذار پای کار نیست
پیگیری بازار؛

تنها کارخانه شیر استان ایلام همچنان تعطیل| سرمایه گذار پای کار نیست

ایلام- تنها کارخانه شیر استان ایلام بعد از گذشت ۶ سال همچنان تعطیل است، ماه گذشته بود که قرار شد مسئولان استانی به همراه سرمایه گذار کارخانه این طرح را فعال کنند ولی هنوز این کار انجام نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تنها کارخانه شیر استان همچنان تعطیل است، واحدی صنعتی که در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد و حالا حدود ۶ سال است که تعطیل شده است، موضوعی که در کنار بیکار شدن بیش از ۴۰ کارگر باعث بروز مشکلاتی برای گاوداری‌های صنعتی استان و فروش شیر آنها شده است.

پنج آبان ماه ۱۴۰۰ بود که رسانه بازار در گزارشی(تعطیلی ادامه‌دار تنها کارخانه شیر ایلام | سرمایه‌گذار طرح را به مزایده گذاشت)به وضعیت این کارخانه و بلاتکلیفی آن پرداخت، متاسفانه بعد از مدت ها بازهم پیگیری ها از وضعیت نابسامان این کارخانه حکایت دارد.

ماه گذشته بود که سازمان بازرسی استان، مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط به همراه سرمایه گذار کارخانه را مکلف به فعال کردن این واحد تولیدی کرد ولی هنوز این مهم محقق نشده است.

تاکنون پیگیری های زیادی برای فعال شدن این واحد تولیدی انجام شده ولی آخرین بررسی ها نشان می دهد مدیران کارخانه تمایلی به ادامه فعالیت کارخانه ندارند.

شیر دامداران ایلام خریداری ندارد
یکی از دامداران اهل شهرستان ایوان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: درحالی که دامداری‌های استان ایلام با کمبود و گرانی نهاده مواجه هستند و در این شرایط سخت فعالیت دارند، متاسفانه شیر تولید شده در این دامداری‌ها خریدار ندارد.

محمد غلامی بیان کرد: شیر تولید شده در دامداری‌های استان به دلیل نبود کارخانه شیر به کمترین قیمت ممکن به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه عدم فروش شیر باعث مشکلات زیادی برای دامداری‌های استان شده است، افزود: وجود صنایع تبدیلی از نیازهای مهم دامداری‌های استان است.

سرمایه گذار پای کار نمی‌آید
معاون امور صنایع سازمان صمت ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کارخانه شیر ایلام (زاگرس) واقع در شهرک صنعتی ایلام همچنان تعطیل است و فعالیتی در این کارخانه وجود ندارد.

محمد زرگوش بیان کرد: ماه گذشته مسئولان سازمان بازرسی استان، سازمان صمت استان، جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های اجرایی به همراه مدیران شرکت بازدید میدانی از کارخانه انجام دادند و قرار شد این واحد دوباره فعال شود.

تنها کارخانه شیر استان ایلام همچنان تعطیل| سرمایه گذار پای کار نیست

وی افزود: مقرر شد که مدیران شرکت درخواست و برنامه خود را برای راه اندازی و فعالیت مجدد واحد به سازمان صمت استان اعلام کنند که متاسفانه بعد از بازدید هیچ گونه درخواست یا مکاتبه‌ای از سوی مدیران این شرکت انجام نشده و مراجعه‌ای نیز در این خصوص به سازمان صنعت معدن تجارت صورت نگرفته است.

آمادگی سازمان صمت برای فعال کردن کارخانه شیر ایلام
وی عنوان کرد: در طی همان بازدید که خود مدیرعامل کارخانه نیز حضور داشته است، در محل کارخانه اعلام کردیم که سازمان صنعت معدن استان با توجه به منابعی که در اختیار است اعلام آمادگی می‌کند تسهیلاتی که از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ در اختیار مدیران شرکت برای رفع مشکلات قرار دهد.

زرگوش بیان داشت: به مدیران کارخانه اعلام کردیم که اگر با همین خط تولید قصد دارند محصولات را تولید و کارخانه را راه اندازی کنند، آماده هکاری هستیم. اگر مدیران هم درخواست تغییر خط کارخانه را دارند و محصولات جدیدی مدنظر آنها است، قطعاً بازهم سازمان صمت استان نهایت همکاری برای فعال سازی این واحد با مدیران شرکت خواهد داشت.

وی گفت: متاسفانه مدیران شرکت از همان روزی که ما بازدید داشتیم، هیچ گونه مراجعه دیگری و یا درخواستی به ما ارائه ندادند و متاسفانه پای کار نیستند.

لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی برای فعال کردن کارخانه شیر ایلام
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تعطیلی کارخانه شیر ایلام و خروج بعضی از ماشین آلات این کارخانه زیبنده استان ایلام نیست، استانی که دامداری ظرفیت اول آن برای اشتغال است.

علیرضا پور احمد بیان کرد: خروج سرمایه گذار از استان ایلام می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای استان به همراه داشته باشد چراکه این کار باعث جلوگیری از ورود سرمایه گذاران جدید به استان می‌شود.

تنها کارخانه شیر استان ایلام همچنان تعطیل| سرمایه گذار پای کار نیست

وی با اشاره به اینکه مسئولان استان باید هرطور شده کارخانه شیر را فعال کنند، افزود: سالانه ۱۰۰ هزار تن شیر در استان ایلام تولید می‌شود که نیاز است یک کارخانه شیر برای خریداری شیر تولید شده استان وجود داشته باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ایلام بیان کرد: حتی اگر سرمایه گذار طرح حاضر به ادامه کار نباشد، باید ماشین آلات کارخانه در استان توسط سرمایه گذار دیگری خریداری و دوباره این کارخانه فعال شود.

وی تصریح کرد: تعطیلی کامل و خروج ماشین آلات کارخانه شیر برای آینده صنعت دامداری استان و مهمتر از آن سرمایه گذاری در استان اصلاً مناسب نیست.

دومیلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان ایلام وجود دارد، قطعاً استفاده از ظرفیت دامداری برای رونق اشتغال و تولید در استان نیازمند صنایع تبدیلی است.

کد خبر: ۱۲۸٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha