۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
رویکرد دولت؛ حفظ و توسعه جهشی صادرات
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد

رویکرد دولت؛ حفظ و توسعه جهشی صادرات

پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رویکرد دولت حفظ و توسعه جهش گونه صادرات است و همه اعضای دولت این رویکرد را خواهند داشت.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان پاک، در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران افزود: در طول و امتداد زنجیره صادرات سیاستگذاری لازم و مناسب را خواهیم داشت تا صادرات پایدار باشد، ضمن اینکه در حوزه لجستیک، تعرفه، توسعه بازار، کارگروه‌هایی تشکیل شده و اقدامات موثری دنبال شده است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر تعداد رایزنان بازرگانی افزایش یافته و در بودجه سال آینده اعزام تعداد ۳۰ رایزن در دستور کار است و البته با توجه به محدودیت‌های مرتبط با بکارگیری بخش خصوصی در حوزه رایزنان بازرگانی، از توان افراد توانمند سایر وزارتخانه‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

پیمان پاک گفت: در خصوص راه‌اندازی مراکز تجاری مصمم هستیم تا از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و اکنون در ارمنستان، سوریه، امارات و ترکیه مراکز با کمک فعالان اقتصادی راه‌اندازی شده است. البته مرکز تجاری قزاقستان نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: اگر افراد صادرکننده در بازارهای هدف صادرات به خوبی از قوانین و مقررات اطلاع داشته باشند، تحریم کارساز نخواهد بود بنابراین مراکز تجاری ایران در خارج از کشور باید این اطلاع رسانی را به تجار در بازارهای هدف داشته باشند.

پیمان‌پاک گفت: در سه ماه آینده در ارمنستان و عمان نشست‌های مشترکی با حضور تجار و فعالان اقتصادی برگزار خواهد شد ضمن اینکه برگزاری کمیسیون‌های مشترک را با همکاری اتاق‌های مشترک دنبال خواهیم کرد تا بتوان بازده کار را بالا برد.

وی افزود: کارگروه لجستیک نیز تشکیل شده که در مرحله اول همه بنادر و مقاصد صادراتی آسیب شناسی شده‌اند و در دو بخش کوتاه مدت و میان مدت پیشنهادات احصا شده است. در این بین باید فرماندهی واحد حوزه تجارت را با احیای شورای عالی صادرات محقق کرد که بخش خصوصی باید آنرا مطالبه کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: توافقات ترجیحی با سوریه و پاکستان در حال پیگیری است البته سال آینده تجارت آزاد اوراسیا را خواهیم داشت که بازار صادراتی ما را از ۴۰۰ میلیون دلار به ۱۰ میلیارد دلار می‌رساند.

پیمان‌پاک ادامه داد: کارگروه مشترک ارزی با بانک مرکزی از سوی وزارت صمت تشکیل شده، اما اگر سیاست‌های ارزی با سیاست‌های تجاری هماهنگ نباشد هم نرخ ارز افزایش و هم صادرات کاهش می‌یابد.

وی گفت: تعمیم واردات در مقابل صادرات برای همه کالاهای مجاز مصوب شده، اما می‌خواهیم واردات در برابر صادرات غیر را نظام‌مند کنیم و گروه‌هایی که بر مبنای ارز آزاد تولید کالای صادراتی می‌کنند برای عرضه ارز صادراتی مجبور به حضور در نیما و فروش ارز با ۱۵ درصد کاهش نباشند.
پیمان پاک افزود: در حوزه رمزارزها نیز مذاکرات لازم انجام شده و قصد داریم راه‌های جایگزین ال سی را دنبال کنیم که همان راهکارهای شبه سوئیفت است. البته استفاده از سامانه‌های بلاکچین برای جایگزینی ال سی مورد پذیرش بانک مرکزی قرار گرفت.

کد خبر: ۱۲۸٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha