۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۷
بالا رفتن تورم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی| کلیات بودجه از ابتدا غلط بود
عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار مطرح کرد

بالا رفتن تورم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی| کلیات بودجه از ابتدا غلط بود

دانشمند، عضو اتاق بازرگانی گفت: کلیات بودجه از ابتدا غلط بود و ما هر کاری می کنیم باید قدرت خرید مردم را حفظ کنیم.

بازار؛ گروه ایران: مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران درگفتگو با بازار درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ چه تاثیراتی بر روی بازار بورس می گذارد گفت: طبیعی است که وقتی ارز ۴۲۰۰ را حذف کنید هزینه‌ها بالا می رود و تورم افزایش پیدا می کند و با افزایش تورم ارزش سهام کارخانه‌های تولیدی در بورس کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: از آن طرف می خواهند دستمزدها را ۱۰ درصد افزایش دهند همچنین در بخش خصوصی نیز ۱۰ درصد افزایش می دهد، یک فاصله زیادی بین سطح هزینه‌ها و سطح درآمدها پیدا می شود، با این فاصله زیاد بین سطح هزینه‌ها و سطح درآمدها پولی برای مردم نمی ماند که بخواهند حرکتی کنند.

وی ادامه داد: بنابراین، تقاضا برای کالاها در بازار به شدت کاهش پیدا می کند و مردم فقط میتوانند یک نان و پنیری بخرند تا اموراتشان را در حد زنده ماندن بگذرانند و در نتیجه پولی نمی ماند که بخواهند کالاهای دیگری را بخرند. وقتی تقاضا برای کالاها در بازار کاهش پیدا می کند طبیعی است که آن کاهش تقاضا بر عرضه اثر بگذارد و عرضه هم کاهش پیدا می کند. وقتی عرضه کاهش پیدا کند واحدهای تولیدی ما کمتر تولید می کنند و کمتر کالا به بازار می دهند و وقتی کمتر کالا به بازار دادند طبیعی است که آنها به سمت نقطه ورشکستگی یا نقطه زیادن‌دهی بروند. فلذا وقتی کارخانه‌های ما به سمت نقطه زیان‌دهی رفتند و حرکتشان به سمت کاهش درآمد بود طبیعی است که ارزش سهام آنها نیز در بازار بورس کاهش پیدا می کند.

از اول کلیات بودجه کار غلطی است. ما هر کاری می کنیم باید قدرت خرید مردم را نگه داریم. اگر قدرت خرید مردم را نگه نداریم چه اتفاقی می افتد؟

دانشمند با اشاره به راهکاری که دولت باید در این زمینه پیاده کند تصریح کرد: از اول کلیات بودجه کار غلطی است. ما هر کاری می کنیم باید قدرت خرید مردم را نگه داریم. اگر قدرت خرید مردم را نگه نداریم چه اتفاقی می افتد؟ وقتی مردم نمی توانند لبنیات مثل شیر و پنیر و ماست بخرند به دلیل این است که قدرت خرید ندارند، در نتیجه این تولیدات به شبکه توزیع پس می زند و کارخانه لبنیاتی هم دیگر از دامدار شیر نمی خرند و دامدار هم که دام برایش هزینه دارد سر دام را می برد و گوشت آن را می فروشد و صنعت دامداری کشور از بین می رود و برای نان و پنیر هم باید محتاج کشورهای خارجی باشیم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: همین نمونه باعث می شود که بیکاری بیشتر از قبل شود یعنی تمام واحدهایی که در دامداری‌ها و صنایع لبنی هستند، تعدیل نیرو می کنند چون دیگر نمی توانند کار کنند. وقتی نیروها تعدیل می شوند تبدیل به بیکار می شوند و به بیکاران اضافه می شوند، در نتیجه نرخ فلاکت را در جامعه بالا می برند.

نرخ فلاکت عبارت است از تورم به اضافه نرخ بیکاری. وقتی که بیکاران اضافه می شوند طبیعتا تورم هم افزایش پیدا می کند و نرخ فلاکت در جامعه بالا می رود. همه اینها اثر گذار روی این است که مردم دیگر سهمی در بورس نمی خرند

وی ادامه داد: نرخ فلاکت عبارت است از تورم به اضافه نرخ بیکاری. وقتی که بیکاران اضافه می شوند طبیعتا تورم هم افزایش پیدا می کند و نرخ فلاکت در جامعه بالا می رود. همه اینها اثر گذار روی این است که مردم دیگر سهمی در بورس نمی خرند. وقتی کارخانه لبنیاتی که تا دیروز سود می داده ولی الان سودش تبدیل به ضرر شده طبیعی که سهام این کارخانه کاهش پیدا کند. مگر اینکه حباب ایجاد کنیم. حباب را هم تا چند وقت می توانیم ایجاد کنیم و بالاخره حباب یک مقدار بالا می رود و بعد می ترکد و وقتی ترکید مصیبت آن بیشتر از قبل خواهد بود.

او در پاسخ به این پرسش، احیای برجام چقدر بر روی بحث بازار بورس تاثیر میگذارد گفت: اگر ما بتوانیم کالاهای صادراتی مثل نفت و گاز و محصولات پتروشیمی و ... را بفروشیم و بتوانیم پول آنها را مستقیما دریافت کنیم و با آن بتوانیم نیارهای وارداتی کشور را از جمله مواد اولیه کارخانجات را تامین کنیم و دولت نرخ دلار را کاهش دهد، آنجاست که ممکن اثر بگذارد و رونقی در کل فعالیت‌های اقتصادی اتفاق بیفتد.

دانشمند براین باور است: اگر اتفاق خاصی و چشمگیری در بازار بورس بیفتد بخاطر احیای برجام است. در حال حاضر مشکل این است که نفت می فروشیم ولی نمی توانیم پول آن را بگیریم، محصولات پتروشیمی می فروشیم اما نمی توانیم پول آن را بگیریم و پول‌های ما در چین، هند، کره و ... بلوکه است. پولی که در این کشورها بلوکه می شود دردی از درد واردات مواد اولیه برای واحدهای تولید را حل نمی کند. ما واحدهای تولیدی را داریم، ماشین آلات و نیرو و برق و آب و ... را داریم اما وقتی مواد اولیه نداریم نمی توانیم تولید کنیم و نمی توانیم بفروشیم.

وی افزود: اگر برجام بتواند این مشکلات را حل کند، البته ما علاوه بر برجام باید FATF مسالهو سوئیفت بانکی را هم حل کنیم و همه اینها باید با هم حل شود، وگرنه به شما اجازه می دهند نفت بفروشید اما به دلیل FATF نمی توانید پول بگیرید یا به دلیل سوئیفت بانکی نمی توانید مبادلات بانکی انجام دهید و باز مشکل سر جای خودش است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش، خیلی‌ها بر این باور هستند که با ناهماهنگی‌ها و اتخاذ تصمیمات کارشناسی نشده از سوی دولت قبل سرمایه ما در سال گذشته با افت شدیدی رو به رو بوده است. آیا امسال با آن افت شدید نیز مواجه هستیم یا خیر؟ گفت: تا الان مواجه بودیم. از این به بعد هم اگر بتوانیم برجام را خوب مدیریت کنیم به نحوی که بتوانیم مشکلات نظام پرداخت و دریافتی، مشکلات صادرات و مشکلات واردات‌ را حل کنیم، در این صورت یک تحولی در فضای کسب و کاری ما اتفاق خواهد افتاد، اما اگر یک بخش را بگیریم و دو بخش را رها کنیم تغییر خاصی اتفاف نمی افتد که در حال حاضر شاهد ان هستیم.

کد خبر: ۱۲۸٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha