ارزش میلیاردی امضای یک مدیر در اقتصاد ایران| صادرکننده برای یک کار کوچک باید ۱۵ استعلام بگیرد
استاندار تهران اعلام کرد

ارزش میلیاردی امضای یک مدیر در اقتصاد ایران| صادرکننده برای یک کار کوچک باید ۱۵ استعلام بگیرد

منصوری، استاندار تهران با بیان اینکه امضاهای طلایی باید ارزش خود را از دست بدهند، گفت: یک برگ کاغذ و امضای یک مدیر میلیاردها تومان می ارزد. اگر بروکراسی های اداری آسان شود این رانت هم از بین می رود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «یک برگ کاغذ و امضای یک مدیر میلیاردها تومان در کشور ما می ارزد.» این بخشی از گفته های محسن منصوری استاندار تهران است. او که در مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران سخن می گفت، ادامه داد: باید شرایط به گونه ای باشد که هر کسی می خواهد یک فعالیت اقتصادی و تجاری و تولید انجام بدهد به راحتی مجوزهای مورد نیازش را کسب کند. در این حالت امضاهای طلایی هم ارزش خود را از دست می دهند.

او ادامه داد: به عنوان مثال برای یک کار کوچک صادرکننده باید ۱۵ استعلام از نهادهای مختلف بگیرد. گاهی اوقات وقتی صادرکننده به استعلام آخر می رسد، استعلام اول منقضی شده است. این نظام بروکراسی باعث شده که خودمان مستهلک شویم اگر می خواهیم اقتصادی پویا داشته باشیم باید شجاعانه اینها را حذف کنیم.

برای یک کار کوچک صادرکننده باید ۱۵ استعلام از نهادهای مختلف بگیرد. گاهی اوقات وقتی صادرکننده به استعلام آخر می رسد، استعلام اول منقضی شده است. این نظام بروکراسی باعث شده که خودمان مستهلک شویم

سهم ۷۰ درصدی تهران از گردش مالی
استاندار تهران همچنین ظرفیت استان در کشور را بی نظیر و در منطقه کم نظیر دانست و گفت: تهران کمتر از یک درصد مساحت کشور را دارد اما ۱۷ درصد جمعیت کشور در این استان مستقر هستند. ۷۰ درصد گردش مالی کشور و همچنین ۲۴ درصد صنعت کشور در تهران مستقر هستند. جدای از این مبدا و مقصد حجم زیادی از تجارتی در استان های مرزی انجام می شود، استان تهران است. به همین دلیل استانداردی خود را مکلف به خدمت به صادرکنندگان و دیگر فعالین اقتصادی می دانند.

او همچنین ادامه داد: ما در شرایط سختی کشور را تحویل گرفتیم. البته گله ای هم نمی کنیم. ادعایی کردیم و پای قول و قرارمان هم هستیم. می خواهیم به بخش خصوصی کمک تا فرآیندهای غیرضرور را حذف و موانع را از بین ببریم.

استاندار تهران همچنین با اشاره به اهمیت کاهش سهم دولت از اقتصاد گفت: دولت هرچه مداخلات و اثر گذاری مستقیم خود را در فرآیند توسعه اقتصادی، تولید، تجارت و خدمات کاهش دهد، به نفع کشور خواهد بود. دولت باید به وظیفه ذاتی خود از جمله ایجاد امنیت بپردازد.

رونق تولید راه کار اصلی بهبود وضعیت اقتصاد
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود پرهیز از نگاه جزیره ای به اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حلقه های تولید، تجارت و صادرات باید به یک نگاه واحد برسیم. متاسفانه در سال های گذشته هر چند وقت یک بار یک مساله خاص مورد تاکید قرار می گرفت. یکبار اولویت ایجاد اشتغال می شود، یک بار کاهش نرخ تورم و توسعه صادرات، این در حالی است که تجربه سایر کشورها نشان می دهد که اگر ما در حوزه تولید خوب عمل کنیم در سایر بخش ها هم نتایج خوبی را بدست می آوریم. اگر قیمت تمام شده تولید را کاهش و کیفیت آن را افزایش دهیم به طور قطع در صادرات هم موفق خواهیم بود. این دقیقا همان اتفاقی است که در چین رخ داده است. شاهد هستیم که این کشور توانسته با تولیدات ارزان، کل دنیا را به تصاحب خود دربیاورد.

آرد هم اکنون با ۳ قیمت متفاوت ۶۶۰ تومان، ۹۰۰ تومان و ۲۵۰۰ تومان عرضه می شود. این تفاوت قیمت ها خود نوعی بی انضباطی در بازار ایجاد کرده است

عرضه آرد با ۳ قیمت متفاوت
منصوری همچنین قوانین زائد و غیر ضرور را مورد نقد قرار داد و گفت: برخی از قوانین پدر ما را درآورده است. به عنوان مثال بر اساس قانونی که در سال ۴۶ به تصویب رسیده اجازه استقرار به هیچ واحد صنعتی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران داده نمی شود. حدود ۵۰ سال از تصویب آن قانون می گذرد. شاید زمان آن رسیده که برخی از قوانین را مورد بازنگری قرار دهیم.

او همچنین ادامه داد: به عنوان مثال آرد هم اکنون با ۳ قیمت متفاوت ۶۶۰ تومان، ۹۰۰ تومان و ۲۵۰۰ تومان عرضه می شود. این تفاوت قیمت ها خود نوعی بی انضباطی در بازار ایجاد کرده است. چرا باید به کیک و کلوچه آرد یارانه ای بدهیم. حاصل این کار چیزی جز فساد و رانت نیست.

ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود
استاندار تهران لزوم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد را مورد تاکید قرار داد و گفت: مطالعات مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد ۱۰ درصد یارانه ای که در قالب ارز دولتی پرداخت می شود، به هدف نهایی می رسد. واقعیت این است که یارانه اصلی باید به تولید داخلی پرداخت شود. اگر این تغییر ایجاد شود حتما تحول بزرگی در تولید و صادرات به وجود می آمد.

به گفته او، بر اساس قانون دولت قبل باید در نیمه اول سال این را اصلاح را انجام می داد اما متاسفانه انجام نشده ولی باید در زمان مناسب اجرایی شود.

کد خبر: ۱۲۸٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha