۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
برگزاری دور آتی مذاکرات ایران و عربستان در دستور کار است
سخنگوی وزارت امور خارجه:

برگزاری دور آتی مذاکرات ایران و عربستان در دستور کار است

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برگزاری دور آتی مذاکرات ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است.

به گزارش بازار، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران، در مورد زمان برگزاری دور پنجم مذاکرات با عربستان و اینکه آیا مواضع عربستان نسبت به لبنان و حزب الله تاثیری در مذاکرات داشته است، گفت: دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و ما تلاش کردیم به رغم پرونده‌های اختلافی که وجود دارد، بر مبنا مصلحت فاصله‌گذاری در نقاط مختلف، با صراحت و تلاش، روابط پایدار و گفت‌وگوهایمان را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه در موضوع لبنان، طرف‌های خارجی سعی می‌کنند در این کشور دخالت کنند، تاکید کرد: همه باید به حاکمیت بومی اقوام احترام بگذارند. جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا هم افزایی بیشتری در میان گروه‌های لبنانی شکل بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درمورد سفر معاون وزیر خارجه کره به وین گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره، به ابتکار خود کره‌ای‌ها بوده است و بدهی‌های کره ربطی به گفت‌وگو های وین ندارد و کره باید موظف به پرداخت بدهی های خود به ایران هست.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره سفر هیات عربستانی به وین هم گفت: هیات‌ها به وین رفت و آمد دارند و در دوران گذشته نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌داد.

این دیپلمات کشورمان همچنین با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان گفت: سفر وزیر امور خارجه به عمان یک روزه است و ممکن است که سفر به یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به این سفر افزوده شود و تا عصر در این زمینه اطلاع رسانی می شود.

خطیب زاده همچنین در مورد مشکلات حق آبه میان ایران و افغانستان هم گفت: در دیدار روز گذشته در مورد خصوص حق آبه ایران، گفت‌وگو های موثری داشتیم و کمیسرهای عالی آب در مورد گفت وگو خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر هیات طالبان به تهران و ‌رایزنی‌های این هیات در تهران گفت: وضعیت امروز افغانستان دغدغه بزرگ جمهوری اسلامی ایران است، سفر هیات افغانستانی در چارچوب این دغدغه ها بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: گفت و گوهای بسیار خوبی صورت گرفت و تلاش شد در مورد همکاری‌های مالی پولی، بانکی و تعاملات و همچنین تجارت در حوزه انرژی و سوخت، توافقات در حوزه اجرایی شدن نزدیک شود که این سفر هم بسیار موفق بود و از تلاش برای ایجاد دولت فراگیر استقبال شد.

کد خبر: ۱۲۸٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha