۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
تصویب ۱۴۱ مصوبه مهم در سفر رئیس جمهور به قم| چالش‌های دریاچه نمک بررسی می‌شود
در نخستین نشست خبری استاندار قم مطرح شد؛

تصویب ۱۴۱ مصوبه مهم در سفر رئیس جمهور به قم| چالش‌های دریاچه نمک بررسی می‌شود

قم- شاهچراغی، استاندار قم با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به قم ۱۵۸ مصوبه داشت، گفت: ۱۴۱ مصوبه مهم و منحصر به فرد با اعتبار یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که باید طی دو سال به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ ۹ و ۱۰ دی‌ماه قم میزبان سیزدهمین سفر استانی دولت سیزدهم بود، سفری که در آن قمی‌ها مهم‌ترین خواسته خود را تعیین تکلیف پروژه‌هایی اعلام کردند که با گذشت چندین سال هنوز نیمه تمام و بی‌تکلیف مانده‌اند، از جمله فرودگاه بین‌المللی قم، منوریل و مترو که قمی‌ها انتظار داشتند در این سفر از سوی مسئولان اجرایی از جمله استاندار تعیین تکلیف شده و آینده آن مشخص شود.

پروژه‌ای مانند فرودگاه، منوریل و همچنین مترو می‌تواند نقش مهمی در توسعه شهر قم داشته باشد چرا که امروز قم کلان‌شهری است که با توجه به این که از مقاصد مهم گردشگری و سیاحتی است این پروژه‌ها می‌تواند نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصاد این شهر ایفا کند.

سید محمدتقی شاهچراغی، استاندار قم عصر یکشنبه در نخستین نشست خود با اصحاب رسانه ره‌آورد سفر رئیس جمهور به قم را تشریح و از بررسی ۱۵۸ مصوبه خبر داد که ۱۴۱ مصوبه آن منحصر به فرد بوده و برای آن یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است؛ هم‌چنین برای این مصوبه‌ها بازده زمانی دو ساله تعیین شده است.

باز شدن کلید پروژه منوریل، فرودگاه و مترو با سفر مدیران دولت سیزدهم به قم
استاندار قم در این نشست خبری که با هدف اطلاع‌رسانی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به قم در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار بازار مبنی بر این که آیا قرار است کلید پروژه منوریل، مترو و فرودگاه به دست دولت سیزدهم باز شود؟ بیان کرد: برای اینکه مشخص شود چه پروژه‌هایی باید در این سفر پیگیری شود با مسئولان اجرایی در سطح ملی و هم‌چنین نمایندگان در مرکز و قم قبل از سفر جلسات متعددی برگزار شده است که با توجه به خواسته مهم مردم قم مبنی بر پیگیری سرنوشت منوریل و فرودگاه و هم‌چنین مترو این پروژه‌ها جزو مصوبات سفر قرار گرفت.

وی افزود: در سفر برای بررسی و پیگیری ۱۴۱ مصوبه منحصر به فرد یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین و برای تعیین تکلیف منوریل و فرودگاه و هم‌چنین مترو یک بازه ۶ ماه در نظر گرفته شده است؛ درکل برای این ۱۴۱ مصوبه سفر یک بازه زمانی دو ساله از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

شاهچراغی با بیان اینکه ۲۲.۵ میلیون دلار اعتبار ارزی نیز برای احداث یک واحد تولید چادر مشکی در قم اختصاص یافته است، گفت: اساساً توافق شده بود در سفر رئیس جمهور به قم مصوباتی باشد که دولت سیزدهم بتواند تعیین تکلیف کند از جمله کمربند شهید سلیمانی که قسمتی از این پروژه اجرا و یک سری مشکلات و چالش‌هایی با بخش خصوصی داشت.

وی هم‌چنین عنوان کرد: پروژه‌هایی مانند منوریل و فرودگاه مسائل حقوقی داشتند و فرودگاه از سال ۹۴ متوقف و به خاطر مشکلاتی متوقف و پلمب شد، دستگاه قضایی هم ورود کرد و با بررسی و پیگیری‌هایی اکنون مراحلی از پروژه طی شده و ما از طریق مسئولان در سطح ملی پیگیر هستیم؛ قرار است سرنوشت و تعیین تکلیف منوریل در بازده زمانی ۶ ماهه پیگیری شود؛ برای تعیین تکلیف مترو هم بازه زمانی ۳ ماهه در نظر گرفته شده است.

استاندار قم در ادامه گفت: طبق بازدیدی که وزیر کشور از متروی قم داشت قرار شد هفته آینده در جلسه‌ای که با ایشان خواهیم داشت برای تأمین تجهیزات مترو برنامه‌ریزی شود.

بهره‌گیری از ظرفیت بافت فرسوده قم برای اجرای نهضت ملی مسکن
وی در ادامه به موضوع مسکن استان هم اشاره و بیان کرد: موضوع مسکن را در قم با جدیت پیگیری کردیم و در بحث ۱۰۰۰ هکتاری پردیسان که ۱۰ سال از تصویب آن می‌گذرد طبق قانون باید در این اراضی در زمینه مسکن ساخت و ساز صورت گیرد؛ طبق قانون و مصوبه مجلس برای سال ۱۴۰۰ زمین‌هایی که دولت واگذار کرده ولی طبق تعهد به آن عمل نشده باید باز پس گرفته شود.

شاهچراغی افزود: پیش بینی می‌شود از ظرفیت بافت فرسوده برای اجرای نهضت ملی مسکن استفاده شود چرا که این مناطق نیاز به اعتبارات بالایی ندارد و اراضی هزار هکتاری هم باید تا پایان بهمن‌ماه تعیین تکلیف شود.

تشکیل کارگروه ملی برای بررسی چالش‌های دریاچه نمک
استاندار قم در ادامه به معضلات و مشکلات دریاچه نمک هم اشاره و عنوان کرد: در زمینه محیط زیست مصوباتی داشتیم؛ یکی اینکه هیچ واحد آلاینده‌ای که در زمینه زیست محیطی مشکل دارد در استان قم اجازه فعالیت نخواهد داشت؛ در زمینه دریاچه نمک هم مصوبه‌ای تشکیل و به موجب آن کارگروه ملی تشکیل شد، مشکلات دریاچه نمک میلیون‌ها نفر را در کشور تحت الشعاع قرار داده و تصویب شد که این چالش‌ها در سطح ملی پیگیری شود.

وی گفت: در حوزه آب مشکلات اساسی داریم و با توجه به این که وزیر نیرو در سفر رئیس جمهور به قم حضور نداشت قرار شد با جلسه‌ای که با وزیر نیرو داریم هم در زمینه قطعی برق و توزیع منطقه‌ای و هم این که انتقال آب قم را از جنوب کشور بررسی نماییم؛ البته این امر نیاز به بررسی و پیگیری‌های مستمر دارد و موضوع حق آبه‌های سد دز نیز قطعی است.

به گفته شاهچراغی، در بحث پساب قرار شد این پساب در صنایعی غیر از مواد غذایی استفاده شود و قرار است هفته آینده تیمی برای بررسی و پیگیری طرح‌های مسئله‌دار و واحدهای صنعتی و تولیدی به قم سفر کند.

کد خبر: ۱۲۸٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha