۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
«لوران» محصول اندیشه ایرانی برای مبارزه با کرونا
دست یاری استارت آپ‌ها در مدیریت بحران های اجتماعی

«لوران» محصول اندیشه ایرانی برای مبارزه با کرونا

قزوین-شیوع بیماری کرونا، اگرچه روزهای سختی را برای کشور رقم زد، اما دست یاری جوانان ایرانی در واحدهای دانش بنیان و استارت آپ ها روزهای درخشانی از دفاع و مبارزه برای تاریخ ایران به یادگار گذاشت.

مریم کشاورز مسعودیان؛ خبرگزاری بازار- حدود ۳ سال قبل که به همت چند جوان متخصص قزوینی از رده های مختلف پزشکی شرکت دانش بنیان چیستاسازان نوتاش فرتاک با محصول تولید محلول ضدعفونی کننده و ضد پلاک حیوانات کار خود را در پارک علم و فناوری قزوین آغاز کرد، کسی گمان نمی کرد در بازه کوتاهی این شرکت به یکی از برترین و تخصصی ترین های این حوزه تبدیل شود.

شرکتی که با تکیه بر دانش تخصصی و توانمندی های جوانان استان قزوین شکل گرفت و در یک بازه زمانی موفق به تولید و عرضه بیش از ۷ نوع محصول  انسانی و حیوانی با بالاترین استانداردهای جهانی و استانی شد.

شکوفایی، شرکت دانش بنیانی که با ۵ میلیون تومان سرمایه پایه گذاری شد

مجتبی شخصی نیائی مدیرعامل شرکت دانش بنیان چیستا سازان نوتاش فرتاک است. شرکتی که حالا با فعالیت وی و محسن جلیلی به عنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت در حال فعالیت و تولید روزانه بیش از ۱۰ هزار لیتر مایع ضدعفونی کننده است.

نیائی در گفت وگو با خبرنگار بازار قزوین اظهار داشت: این شرکت با همت تعدادی از جوانان استان قزوین که در رشته های مرتبط با پزشکی فعال بودند در سال ۹۶ با سرمایه ۵ میلیون تومانی آغاز به کار کرد. اما بعد از مدتی با تولید محصولات بهداشتی در حوزه حیوانات و پس از آن ورود به فاز انسانی این تولیدات توانست جایگاه خود را در میان تولید کنندگان محصولات بهداشتی پیدا کند.

وی افزود: اولین تولیدات ما تولید محلول ضدعفونی کننده و ضد پلاک حیوانات بود که پس از آن وارد فاز مطالعات و تولید شامپو حیوانی و بعد از آن وارد فاز مطالعاتی و تحقیقاتی در خصوص تولید محصولات انسانی شد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان چیستا سازان نوتاش فرتاک گفت: از آنجائی که همه اعضای هیئت مدیره این شرکت از متخصصین در حوزه خود بوده و با مطالعات علمی و نگارش مقالات و کتاب های تخصصی فعالیت داشتند تلاش کردند تا با مطالعات فراوان وارد فاز انسانی شویم و توانستیم به تولید محصولاتی مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی دست پیدا کنیم.

وقتی شرکت های دانش بنیان رسالت خود را در مبارزه با کرونا انجام دادند

به گفته نیائی با ورود و مشاهده اولین نمونه مثبت از مبتلایان به بیماری کرونا در کشور و لزوم استفاده و تولید بیشتر مایع ضدعفونی کننده به ناچار در یک بازه زمانی کوتاهی محصولی که فاز مطالعاتی و تحقیقاتی آن پیش از این در محصولات مختلف سپری شده بود وارد فاز تولید شد.

وی بیان کرد: مراحل تولید محصول و انجام تحقیقات و آزمایشات نهایی در یک شبانه روز به صورت کاملا فشرده با همراهی سایر اعضای تیم انجام شد و پس از آن با تکمیل مدارک و ارائه آن به نهادهای مربوطه در کمتر از ۲۴ ساعت مجوز تولید این محصول صادر و در اختیار ما قرار گرفت.

مدیرعامل این شرکت  افزود: پس از صدور مجوز و آغاز به کار رسمی در کوتاه ترین زمان ممکن توانستیم تولید محصول را به بیش  از ۱۰ هزار لیتر در روز برسانیم که در کنار تامین بازار استان قزوین محصول را به استان های مجاور نیز ارسال کردیم.

اشتغالزایی برای ۵۰ نفر

محصول لوران یا همان مایع ضدعفونی کننده که بدون الکل ساخته شده، توانست در مدت کوتاهی پس از تولید مورد توجه مجامع علمی  کشور قرار گیرد و پس از دریافت تاییدیه های لازم در بین مردم بسیار شناخته شده و محبوب باشد، تا جائی که با افزایش تولید لوران شرکت دانش بنیان چیستاسازان نوتاش فرتاک توانست زمینه اشتغال مستقیم بیش از ۳۵ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۱۵ نفر را فراهم کند.

نیائی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: زمانی که لوران برای نخستین بار تولید شد انتظار استقبال از آن را داشتیم چرا که نمونه های مشابه این محصول بر پایه الکل ساخته می شد و در کنار همه ویژگی های مثبت آن می توانست خطراتی را نیز برای پوست به همراه داشته باشد اما گمان نمی کردیم که یک خط تولید ما در کمتر از چند روز به ۳ خط تولید افزایش پیدا کند و خوشحالیم که در این مسیر قرار گرفتیم و توانستیم در زمانی که مردم و کشور به دانش ما نیاز داشتند محصولی تولید کنیم که پاسخگوی نیازهای موجود باشد.

این جوان قزوینی اظهار داشت: حتی در این مدت استان های همجوار قزوین که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم کردند نیز به عنوان بازار محصول ما شناخته شدند و محصولات خود را در این بازارها نیز عرضه کردیم.

چرا مایع ضدعفونی کننده بدون الکل

اگرچه بسیاری از رقبای این شرکت را شرکت های عظیم و با پشتوانه قوی تشکیل می دهند اما شاید حذف الکل و تولید مایع ضدعفونی کننده بر پایه آب که بتواند تا ۹۹.۹۹۹ درصد خاصیت ضدعفونی کنندگی داشته باشد توانست میدان را برای حضور این جوانان خلاق  فراهم کند.

مدیرعامل این شرکت از ویژگی های این مایع ضدعفونی کننده گفت: لوران برای ضدعفونی کردن دست ها و سطوح و از بین بردن باکتری ها و ویروس ها به کار برده می شود. این محصول قابلیت از بین بردن ۹۹.۹۹۹%  ویروس ها و باکتری های مختلف از جمله ویروس کرونا را دارد.

نیائی افزود: ماده موثر این محلول جزو مواد ضد ویروس کرونایی است که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های اروپا ECDC توصیه شده است. ماده ضد عفونی کننده تولید ما بدون الکل است و باعث خشکی و حساسیت پوست نمی شود. اثرات آن نیز بر روی پوست و محیط حداقل ۴ ساعت باقی می ماند. 

بی مهری مدیران قزوینی

 این مدیر جوان قزوینی در خصوص حمایت مسئولان قزوینی از این محصول بیان کرد: در مرحله نخست برای افزایش خط تولید این محصول نیاز به سرمایه در گردش ۱ میلیارد تومانی داشتیم که با جلسات متعدد با مسئولین استانی به نتیجه ای نرسیدیم و حتی این مسئولین حاضر نشدند این مبلغ را در ازای تولید و در اختیار قرار دادن مایع ضدعفونی کننده در اختیار ما قرار دهند در حالی که محصول ما توانسته بود تمامی تاییدیه های لازم را کسب کند. بر همین اساس با همراهی تیم هیئت مدیره این اعتبار به صورت شخصی تامین و به کار تزریق شد و در مدت زمان کوتاهی توانستیم از حمایت های مسئولین بی نیاز شویم.

وی گفت: این در حالی است که امروز بخش قابل توجهی از نیاز استان، دستگاه های اجرایی، بهداشت و درمان و مردم قزوین به محلول ضدعفونی کننده توسط محصول ما تامین می شود اما مسئولین حاضر نشدند از یک شرکت دانش بنیان جوان در قزوین حمایت کنند.

بدسلیقگی، یا خصومت شخصی در برخی از استانها

مرتضی نیائی اما از نگاه های سلیقه ای برخی از مسئولین در استان های کشور با این محصول سخن گفت و افزود: با استناد به مجوز دریافت شده از سوی وزارت بهداشت و اجازه عرضه ما این محصول را در بازارهای مختلفی عرضه کردیم که متاسفانه در برخی از استانها شاهد نگاه سلیقه ای مسئولین استانی بودیم.

وی گفت: حتی با وجود داشتن مجوز عرضه این محصول در سراسر کشور محصول ما از قفسه های فروشگاه ها و داروخانه ها جمع آوری شد و هنوز هم پیگیر این مسئله هستیم که چرا باید نظر یک مسئول استانی و اعمال سلیقه شخصی ایشان مانع از احقاق حق قانونی ما باشد.

این جوان قزوینی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در تلاشیم تا پس از تامین نیاز استان و کشور این محصول را به کشورهای همجوار درگیر این بیماری صادر کنیم ولی هنوز در مرحله استانی دچار مشکلاتی هستیم که شایسته نام ایران نیست.

پارک علم و فناوری قزوین مکانی عالی برای رشد و شکوفایی شرکت های دانش بنیان

مرتضی نیائی در کنار دلگیری هایی که از برخی از مسئولین استانی داشت اما از پارک علم و فناوری قزوین رضایت کامل دارد، او می گوید: پارک علم و فناوری قزوین با انتخاب مدیران کارکشته، مسئولین متخصص و ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت شرکت های دانش بنیان سکویی برای پرش و رشد این واحدها فراهم کرده است.

وی بیان کرد: در مدت فعالیت در این واحد از همه خدمات و برنامه ریزی های ارائه شده رضایت کامل داشتیم و خوشحالیم که در استان قزوین ظرفیت خوبی برای فعالیت جوانان خلاق و اندیشمند استانی فراهم شده است.

محصولات جدید در راه است

تولید نخستین آدامس ضدپلاک دندان ، تولید اسپری آرامبخش و خواب آور انسانی، تولید شامپو ضد ریزش مو نمونه هایی از محصولاتی است که این شرکت فاز مطالعاتی آن را به پایان رسانده است و اکنون در یک قدمی تولید در انتظار رفع مشکلات ناشی از کرونا در کشور است.

مدیر عامل این شرکت به خبرنگار بازار گفت: تلاش ما تولید محصولاتی با پایه علمی و دانشی تجربی است و قطعا از این پس در کنار تولید ماده ضد عفونی کننده و عرضه آن به بازارهای جهانی خطوط تولید محصولات جدید نیز راه اندازی و به بازار عرضه می شود.

کد خبر: ۱۲٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha