۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
تولید کننده و واسطه، مخالفان درج قیمت تولید روی کالا؛ ابرحریف در برابر فروشگاههای همیشه تخفیف
بازار گزارش می دهد؛

تولید کننده و واسطه، مخالفان درج قیمت تولید روی کالا؛ ابرحریف در برابر فروشگاههای همیشه تخفیف

گرگان- دولت باهدف کنترل بازار طرح درج قیمت تولید بر کالا را الزام کرده اقدامی که بخش خصوصی نه تنها آن را غیراجرایی می داند بلکه تاکید دارد این اقدام مشکلات جدید هم ایجاد می کند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: بسیاری از مسئولان معتقدند یکی از دلایل گرانی قیمت وجود حلقه های واسطه است و بر این اساس دولت ترجیح به حذف دلالان با درج قیمت تولید بر کالا گرفته است. این طرح که مخالفان و موافقان زیادی دارد اکنون بر روی ۱۴ قلم از کالاها به صورت آزمایشی اجرا می شود.

برخی از کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند که طرح قیمتگذاری تولید، نفعی برای مصرف کننده ندارد چراکه نبود نظارت براقلام تولیدی و ناآگاهی سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و صمت از چگونگی قیمت تمام شده تولید، باعث ایجاد این فاصله قیمتی از تولید تا مصرف می شود حال آنکه تعدادی تولیدکنندگان و کارشناسان حوزه اقتصادی این اقدام را صرفا نمایشی و فاقد نتیجه می دانند.

اقدام دولت تبلیغاتی است
براساس اظهارات تولیدکنندگان با اجرای این طرح، چالش هایی نظیر نوع سرویس و خدماتی که تولیدکننده به برخی خریداران عمده می دهد، نادیده گرفته شده است دبیر اتاق بازرگانی گرگان هم که الزام درج قیمت را نمایشی می داند، در این رابطه می گوید: به نظر می رسد این اقدام دولت به جای ارائه راهکار و تسهیل در کنترل قیمت، بیشتر شبیه به مانور تبلیغاتی است.

رضا مبصری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که چنین طرحی برای کنترل قیمت در هیچ جای دنیا اجرا نشده، می افزاید: هر کالایی از مرحله تولید تا مصرف، نهایتا با ۲۵ درصد سود باید به دست مصرف کننده برسد لیکن گمان دولت بر این است که این کالا با بیش از میزان تعیین شده به دست مصرف کننده می رسد. قیمت تمام شده کالا برای تولیدکنندگان مختلف بسته به نوع پرداختی شرکت های توزیع کننده، نقد یا شرایط، فروش با حمل یا بدون حمل، با بسته بندی و بدون بسته بندی، به سفارش و بدون سفارش قیمت متغیر است.

قیمت تمام شده کالا برای تولیدکنندگان بسته به نوع پرداختی شرکت های توزیع کننده، نقد یا شرایط، فروش با حمل یا بدون حمل، با بسته بندی و بدون بسته بندی، به سفارش و بدون سفارش قیمت متغیر است

وی ادامه می دهد: تولیدکننده مزایایی که برای خریدار کلی در نظر می گیرد که با مزایای خریدار خُرد، متفاوت است. ضمن اینکه در بسیاری مواقع به واسطه نیاز به نقدینگی، تولیدکنندگان ناگزیر به فروش کالاها با تخفیفات ویژه هستند که باز هم در این شرایط نمی توان قیمت تمام شده را روی کالا درج کرد.

قیمتگذاری تولید، بی فایده است
چندی پیش هم عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت درج شده روی بسیاری از کالاها را غیرواقعی و غیرقانونی اعلام کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح شفاف‌سازی قیمت‌ها و بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان خواهد بود.

با این حال یک کارشناس علوم اقتصادی معتقد است طرح قیمتگذاری تولید، نفعی برای مصرف کننده ندارد زیرا نبود نظارت براقلام تولیدی و ناآگاهی سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و صمت از چگونگی قیمت تمام شده تولید، باعث ایجاد این فاصله قیمتی از تولید تا مصرف شده است.

سیروس درویش متولی در گفتگو با خبرنگار بازار درج قیمت تولید روی کالا را اقدامی نمایشی می خواند و می گوید: تنها درصورت اجرای درست، این طرح تاثیرگذار خواهد بود اما از آنجاییکه تاکنون اطلاعات درستی در چگونگی قیمت تولید ثبت نشده، این اقدام اثرگذار نخواهد بود درصورتی که تولیدکننده قیمت واقعی تمام شده محصول را بر روی کالا درج کند، این طرح با موفقیت اجرا می شود در غیر این صورت طرح قیمتگذاری تولید روی کالا محکوم به شکست خواهد بود.

هدف از اجرای این طرح شفاف‌سازی قیمت‌ها و بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان خواهد بود

وی با بیان این نکته که اغلب تولیدکنندگان از درج قیمت واقعی امتناع می کنند، ادامه می دهد: معمولا فاصله بین قیمت تمام شده و قیمت مصرف کننده، سود حلقه واسطه و عوامل فروش است از سوی دیگر قیمت تمام شده کالای تولیدی سلیقه ای بوده و از آنجایی که قیمت تولیدی محصولات درست ثبت و اعلام نمی شود، قیمت تمام شده هر کالا در هر کارخانه ای متفاوت است که آن هم دلایل زیادی مانند استهلاک، وضعیت تولید، میزان تولید و هزار علت دیگر دارد.

کوتاهی دست دلالان
معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان که نظری متفاوت از تولیدکننده و کارشناسان حوزه اقتصاد دارد و می گوید: درج قیمت تولید بر کالا دست دلالان و حلقه های واسطه را کوتاه می کند بسیاری از واحدهای تولیدی رقمی کاذب و غیرواقعی برای محصول تعیین می کنند که درحال حاضر با اجرای این طرح به استیصال افتادند و قانونی شدن این طرح را خطری برای اشتغال و تولید می دانند.

علی اصغر اصغری با بیان اینکه این تولیدکنندگان می خواهند تا فرصتی برای سواستفاده حلقه های واسطه فراهم کنند، براین اساس عدله واحدهای تولیدی برای رد این طرح قابل شنیدن است، اما باورکردنی نیست، گفت: هزینه های تولید مشخص و میزان آن معین است چرا که هزینه دستمزد، حامل های انرژی و استهلاک به عنوان هزینه های ثابت و مقدار مواد به کار رفته برای تولید محصول به عنوان هزینه های متغییر است. به این ترتیب تعیین رقم محصول درب کارخانه، موضوع پیچیده ای نیست که نتوان برای آن محاسبات درستی را انجام داد.

هزینه های تولید مشخص و میزان آن معین است؛ هزینه دستمزد، حامل های انرژی و استهلاک به عنوان هزینه های ثابت و مقدار مواد به کار رفته برای تولید محصول به عنوان هزینه های متغیر است

وی با بیان اینکه از آنجا که تولید کننده قدرت رقابت با برخی از برندها را ندارد و برای تداوم چرخه تولید محصول سفارشی می پذیرد. در چنین شرایطی بسیاری از واحدهای تولیدی قیمتی که مشتری برای آنها تعیین کرده را بر روی کالا درج میکنند به این ترتیب بستر فرصت طلبی عده ای مهیا می شود ادامه می دهد: درج قیمت مصرف کننده به سفارش این افراد بر روی محصول، باعث شده تا فروشگاه هایی زنجیره ای در پایان هر هفته تخفیفات ۳۰ تا ۴۰ درصدی برای مشتریان قائل شوند.

سود مشخص است؛ ۱۲ درصد!
معاون صمت استان گلستان با بیان اینکه سود یک عرضه کننده باید ۱۲ درصد باشد، امی افزاید: این نشاندهنده اشتباه در درج قیمت مصرف کننده است، گفت: با پیش گرفتن سیاست درج قیمت تولید بر کالا، فروشگاه های زنجیره ای یا دیگر افراد فرصت طلب نمی توانند با ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف مشتری را به سمت خود جلب کنند، این نوع تبلیغات اغواکننده است و مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف کننده با این افراد برخورد خواهد شد.

از آنجایی که به زعم دولت درج قیمت تولید برکالا موجب حذف حلقه های واسطه می شود انتظار می رود تا تمامی راه های سواستفاده فرصت طلبان را در این طرح بسته باشد تا اجرای طرح آزمایشی درج قیمت تولید کمک به کنترل التهاب بازار و نوسان قیمت کالاها کند.

کد خبر: ۱۲۸٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha