۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱
 به جای بنگاهداری، باید بانکداری کنیم
مدیرعامل بانک ملی ایران:

به جای بنگاهداری، باید بانکداری کنیم

فرزین، مدیرعامل بانک ملی گفت: بسیاری از شرکت‌هایی که در تملک بانک ملی قرار دارد، شرکت‌های هستند که از سوی دولت به بانک محول شده تا تحت مدیریت قرار گیرد و مسائل آن حل شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مدیرعامل بانک ملی با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی براینکه هیچ بانکی حق ندارد واحد تولیدی را تعطیل کند، اظهار کرد: دستور آقای رئیس جمهور در این باره را به همه شعب ابلاغ کردیم که قطعا چنین اتفاقی را شاهد نخواهیم بود و ما هیچ بنگاه تولیدی را تعطیل نخواهیم کرد.

محمدرضا فرزین با تاکید دوباره براینکه حسب دستور رئیس جمهور قطعا هیچ بنگاهی را تعطیل نخواهیم کرد، تصریح کرد: بانک‌ها مدت زیادی است که تلاش می کنند عملکردی داشته باشند تا منجر به تعطیلی بنگاه اقتصادی نشود و مطالبه خود را به گونه‌ای اخذ کنند که به تعطیلی آن واحد منجر نشود. در این میان بانک‌ها سعی می‌کنند مدت زمان بازپرداخت را چندین بار تمدید کنند تا تولیدکننده بتواند بدهی خود را به سیستم بانکی بپردازد.

وی همچنین ادامه داد: در خصوص اموال بانک ملی این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از اینها، شرکت هایی است که خود دولت بعد از زیان دهی به بانک ارائه داده تا مدیریت و مسائل و مشکلات آن را حل کند. یعنی عمده شرکت‌هایی که در حال حاضر بانک ملی دارد شرکت هایی است که خود دولت به بانک محول کرده است.

مدیرعامل بانک ملی گفت: در این خصوص جلسات منظم هفتگی با حضور تمام مدیران هلدینگ های مربوطه و مسئولان مرتبط در بانک برگزار می کنیم و سیاست منظمی داریم که برمبنای آن هم شرکت ها و هم اموال مازاد را بفروشیم.

فرزین تصریح کرد: من بارها تاکید کرده‌ام که ما می‌خواهیم بانکداری کنیم نه بنگاهداری؛ و برای تحقق این امر قاعدتا باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم تا بنگاه‌ها را بفروشیم که البته این موضوع بستگی به شرایط بازار سرمایه هم دارد.

وی تاکید کرد: شعار من در بانک ملی این است که هنر بانک ملی باید خلق بنگاه باشد نه مدیریت بنگاه. در واقع ما به دنبال خلق بنگاه هستیم که در این باره برنامه مشخص دوساله‌ای هم دارم که خلق بنگاه‌های جدید براساس مزیت‌ها و مطالعات آمایش سرزمین در استان‌های کشور را در دستور کار قرار دهیم. ما مدیریت بنگاه ها را نمی‌خواهیم و اگر هم چژنین مواردی وجود دارد به اضطرار است که قطعا در اولین فرصت به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد تا توسط آنها مدیریت شود.

تامین مالی؛ از فاکتورینگ تا فورفیتینگ
مدیرعامل بانک ملی تامین مالی زنجیره‌ای همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر تامین مالی زنجیره‌ای، این طرح را گام بسیار مفید برای تامین مالی نظام مالی به گونه غیرتورمی دانست و گفت: اجرای تامین مالی زنجیره‌ای منجر می‌شود تا تسهیلاتی که به بنگاه‌های اقتصادی اختصاص داده می‌شود در جریان تولید قرار گیرد.

فرزین تصریح کرد: این امر از ماه‌ها قبل در بانک ملی آغاز شده است و سامانه‌های لازم را هم در این زمینه طراحی کردیم که اخیرا هم پیرو انعقاد تفاهمنامه‌ای که با صمت و همکاری بانک مرکزی به امضا رساندیم، شعبه های خاصی را به انجام این کار اختصاص خواهیم داد.

وی ادامه داد: در نظام تامین مالی تلاش خواهیم کرد که به مرور، بخش زیادی از تامین مالی نظام تولید را از طریق همین روش اختصاص دهیم. موضوع مهم دیگر استفاده از روش های جدید برای تامین مالی بنگاه‌ها مانند فاکتورینگ است که بررسی این موضوع را نیز از چند ماه قبل آغاز کردیم. همچنین از طریق فورفیتینگ هم می توانیم تامین مالی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۲۸٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha