۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
چشم کارگران به روزهای پساکرونا/ ویروسی که چوب لای چرخ زندگی کارگران گذاشت
بازار گزارش می دهد؛

چشم کارگران به روزهای پساکرونا/ ویروسی که چوب لای چرخ زندگی کارگران گذاشت

ساری - کرونا ویروس، چهره تلخ و زمختش را برای کارگران و قشر کم درآمد جامعه در یک ماه و نیم گذشته عیان کرده و این دسته، قربانیان و بازندگان اصلی این بیماری هستند اگر نادیده گرفتند.

 روند رو به رشد ثبت‌نام بیمه بیکاری براثر حادثه غیرمترقبه کرونا ویروس در مازندران، واقعیت تلخ خانه‌نشینی کارگران واحدهای تولیدی، گردشگری، ساختمانی و غیره را هویدا می‌سازد، کارگرانی که در سایه فقر و نداری فقط نفس می‌کشند وزنده هستند اما از زندگی هیچ بهره‌ای نبرده‌اند.

گردشگری، صنایع هوایی و ترابری، خدمات ورزشی، ساختمان، اصناف و غیره زخم‌خوردگان کرونا ویروس هستند و هرچه دوره ماندگاری این ویروس بیشتر باشد، شمار افرادی که به خط زیر فقر سقوط می‌کنند نیز بیشتر می‌شود.

در یک ماه و نیم گذشته مردم به‌ویژه قشر ضعیف و کارگری به هر زحمت و سختی بود دست یاری به دولت دادند و با خانه‌نشینی و پرهیز از حضور در اماکن عمومی تلاش کردند سیر کرونا نزولی شود و حالا نوبت دولت است تا از این اقشار با تعریف بسته‌های هدفمند و کارشناسی دستگیری کند.

رنج و زحمت و نگرانی ناشی از شیوع کرونا از یکسو، نبود درآمد و بیکاری و خانه‌نشینی، روزهای پیش روی را برای قشر ضعیف و کارگری جامعه سخت‌تر می‌کند

رنج و زحمت و نگرانی ناشی از شیوع کرونا از یکسو، نبود درآمد و بیکاری و خانه‌نشینی، روزهای پیش روی را برای قشر ضعیف و کارگری جامعه سخت‌تر می‌کند، کارگرانی که با نداری صورتشان را سرخ نگه‌داشته‌اند تا وضعیت کشور سبز و سفید شود.

سرپرست یک خانواده کارگری در مازندران با اعلام اینکه مسئولان از یک‌سو از دادن بسته معیشتی خبر می‌دهند و از سوی دیگر اخطارهای قبض برق و گاز امان ما را بریده است، گفت: مسئولان در این روزها حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند این است که از بار مشکلات مردم بکاهند و تعرفه آب و برق و گاز را به حداقل کاهش داده و یا در صورت امکان بخشش دهند.

محمد جعفری یادآور شد: بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل براثر کرونا تعطیل و کارگران بیکار شدند و نمی‌دانیم در این دوران اگر مریض شویم چگونه هزینه را تأمین کنیم و یارانه ۴۵ هزارتومانی کفاف هزینه‌های مختلف و خرج خانه را نمی‌دهد.

یک شهروند ساروی که ۲۰ سال مستأجر و کارگر ساختمانی است نیز می‌گوید: ملاک دولت برای پرداخت بسته‌های معیشتی چیست و کارگران ساختمانی که پشتوانه‌ای ندارند چگونه باید چرخ زندگی را بچرخانند.

وی با اظهار اینکه یک و ماه نیم بیکار هستم، ادامه می‌دهد: دو ماه دیگر به مهلت پایان قرارداد اجاره منزلم باقی‌مانده و نمی‌دانیم در این شرایط چگونه باید به فکر تمدید اجاره و یافتن مسکن جدید باشیم.

درخانه می مانیم اما زندگیمان به سختی می گذرد

یک بانوی محمودآبادی که مادر دو کودک است، نیز به وضعیت بد معیشتی ناشی از شیوع کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: از اسفند تاکنون شوهرم بیکار شده و با داشتن دو بچه و اقساط بانک، زندگی ما به‌سختی می‌گذرد و مسئولان در این برهه باید بیشتر به فکر کارگران و خانواده‌های کم درآمد باشند.

یک شهروندی که در یک شرکتی در نوشهر فعال بود و حدود یک ماه و نیم خانه‌نشین شده است، می‌گوید: چون بیمه نبودیم تاکنون حقوقی به ما بابت بیکاری تعلق نگرفته است درحالی‌که ماهانه ۶۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنیم.

علی موسوی با بیان اینکه مسئولان مدام تکرار می‌کنند که در خانم بمانیم اما از بی‌پولی و نداری نمی‌دانیم چه کنیم و معلوم نیست بسته معیشتی کی به ما تعلق می‌گیرد.

وحید محمدی کارگر بوتیک و فروشگاه پوشاک در چالوس نیز می‌گوید: اجاره بازگشایی مغازه را به ما نمی‌دهند درحالی‌که تجمع مردم در فروشگاه‌های مواد غدایی و سوپرمارکت‌ها بیشتر از پوشاک است و با این وضعیت کنونی تأمین مایحتاج زندگی برای ما سخت شده است.

بیکاری ۱۵ هزار کارگر بخش گردشگری

کرونا ویروس تاکنون ۱۵ هزار کارگر بخش گردشگری در مازندران را بیکار کرد و به گفته مهران حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران، شیوع کرونا ویروس به حوزه گردشگری و فعالان این بخش لطمه و صدمه زیادی زده است.

وی با بیان اینکه اشغال تخت‌های اقامتی در استان به حدود صفر رسیده است، یادآور شد: باید از فعالان این حوزه و شاغلان آن‌که بیکار شدند، حمایت‌های اصولی شود.

وی با بیان عنوان اینکه گردشگری بخش قابل‌توجهی از اقتصاد استان را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: برای جبران ضررهای وارده به این بخش دولت باید راهکارهای منطقی پیش‌بینی و طراحی کند.

ثبت نام ۱۲ هزار کارگر برای دریافت بیمه بیکاری

از مجموع خیل کارگران بیکار شده مازندران تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر تقاضای دریافت بیمه بیکاری کرده‌اند که بر شمار آنان هرروز افزوده می‌شود و کامران اصغری مدیرکل تعاون مازندران با اشاره به اینکه شیوع کرونا بر بسیاری از کسب‌وکارها و فعالیت واحدهای تولیدی تاثیر منفی گذاشته است، از ثبت‌نام ۱۲ هزار و ۶۴۱ نفر در سامانه بیمه بیکاری خبر داد.

وی با اظهار اینکه لازم نیست کارگران بیکار شده برای ثبت درخواست به ادارات تعاون مراجعه کنند، افزود: این افراد مشمول بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیرمترقبه می‌شوند و تا پایان اردیبهشت فرصت دارند با مراجعه به سامانه نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

اصغری با عنوان اینکه پس از ثبت‌نام نتیجه خود اظهاری به افراد پیامک می‌شود، تصریح کرد: کارگرانی که به دلیل شیوع کرونا ویروس بیکار شده‌اند می‌توانند برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند.

مدیرکل تعاون مازندران مهلت ثبت‌نام در سامانه را ۳۰ روز پس از بیکاری بیان کرد.

روزهای به‌سختی سپری می‌شود و کارگران و بسیاری از اقشار آسیب‌دیده اقتصادی مازندران به‌روزهای پساکرونایی می‌اندیشند و به حمایت‌های دولت و بسته‌های پیشنهادی برای بازتوانی دوباره و فعالیت کسب‌وکارشان چشم دوخته‌اند.

کد خبر: ۱۲٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha