۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
جزئیات طرح سه فوریتی مجلس برای کرونا/تعطیلی یک ماهه، بنزین آزاد و خدمات رایگان
سخنگوی کمیسیون صنایع تشریح کرد

جزئیات طرح سه فوریتی مجلس برای کرونا/تعطیلی یک ماهه، بنزین آزاد و خدمات رایگان

تعطیلی یک ماهه، حذف سهمیه بنزین، تشدید ممنوعیت‌های رفت و آمدی، رایگان شدن آب، برق و گاز و افزایش دو برابری کمک معیشتی مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی، از جمله موارد پیشنهاد شده در طرح ۳ فوریتی بهارستان نشین‌ها برای مقابله با بحران کروناست که فردا در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بازار- سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با بازار در رابطه با پیشنهادات مجلس برای مقابله با ویروس کرونا گفت: در طرح سه فوریتی که فردا قرار است در مجلس شورای اسلامی‌به بررسی گذاشته شود، پیشنهاد شده که تعطیلی یک ماه دیگر ادامه داشته باشد و در مقابل دولت کسب و کارها متضرر و اقشار کم درآمد جامعه از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند.

او ادامه داد: البته باید توجه داشت که در بحران کرونا با یک پاردوکس بین بهداشت و اقتصاد مواجه هستیم. بنابراین آمارها و اطلاعات اعلامی‌از دولت حاکی ازاین باشد که اقتصادایران تاب تعطیلی یک ماهه را ندارد و باید تعداد روزهای تعطیل کاهش یابد، ناچار به تبعیت از آن هستیم.

او ادامه داد: فردا به دنبال بررسی ‌این موضوع هستیم که در صوت تطعیلی یک ماهه، ‌ایا اقتصاد قابل برگشت خواهد بود یا نه. چرا که ما یک نقطه بحرانی در تعطیلی داریم که اگر از آن عبور کنیم ممکن است اقتصاد دچار هرج و مرج می‌شود. دولت باید اطلاعات لازم دراین خصوص را به ما ارائه داده و مسئولان سوالات‌های مربوطه دراین خصوص را پاسخ دهند.

احتمال حذف بنزین سهمیه‌ای برای مدتی محدود

به گفته‌این نماینده مردم تربت حیدریه، منابع لازم برای پوشش هزینه‌های‌این طرح قرار است از سه محل برداشت یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی و اصلاح یارانه انرژی و کمک‌های دریافتی از صندوق بین المللی پول صورت گیرد.

او در توضیح بنزین حدف یارانه انرژی البته برای مدتی کوتاه گفت: در طرح پیشنهادی مجلس قرار براین است که عرضه بنزین یارانه ای متوقف و بنرین مصرفی دراین روزها به صورت آزاد محاسبه و درآمد حاصل از کاهش مصرف سوخت و حذف یارانه صرف حمایت‌های مالی دولت برای کاهش خسارت‌های بحران کرونا شود.

اهرم نظارتی قوی‌تر می‌شود

اجرای درست مصوبات مجلس از دیگر نگرانی‌های بهارستان نشین‌هاست که به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن برای رفع آن پیشنهاد شد که یک کمیته متشکل از نایب رییس او مجلس، دادستانی، رییس کمیسیون بهداشت و درمان و رییس سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شود و بر نحوه اجرای‌این طرح نظارت داشته باشد.

او با بیان‌اینکه دولت مکلف شده که ۲۴ ساعت بعد از تصویب‌این طرح، شرایط برای اجرای‌این طرح را فراهم کنند، ادامه داد: نگران نحوه اجرای پکیج اقتصادی برای کاهش خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا هستیم.

به گفته باستانی، به عنوان مثال در سال‌های گذشته شاهد تصویب طرح‌های متعدد اقتصادی برای حمایت از بخش‌های مولد اقتصاد در مجلس بودیم. اما به دلیل اشتباهاتی که در نحوه اجرای‌این طرح‌ها شاهد بودیم، عملا اهداف در نظر گرفته شده برای‌این طرح‌ها هیچ گاه محقق نشد. به عنوان مثال در طرح رونق تولید شاهد کارشکنی بانک‌ها و بعضا پرداخت تسهیلات به واحدهای غیر تولیدی بودیم.

افزایش دوبرابری یارانه معیشتی مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی

به گفته‌این سخنگوی دراین طرح که شامل ۱۱ تبصره است آمده که کمک معیشتی دو ماه پیش رو، برای افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، به دو برابر افزایش پیدا کند. پرداخت تمام حقوق، مزایا و حق ماموریت کادر درمان است که‌این روزها در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار داشته و باید بیش از گذشته مورد حمایت قرار گیرند، از دیگر تبصره‌های طرح پیشنهادی مجلس است.

کسب و کارها چطور حمایت می‌شوند

نماینده مردم تربت حیدریه در رابطه نحوه حمایت از کسب و کارهای زیان دیده هم گفت: حمایت از کسب و کار قرار است در قالب ۷۵ هزار میلیارد تسهیلاتی بانکی با سود ۱۲ درصد، استمهال ۳ ماهه وام‌های بانکی و بخشودگی قبوض پیگیری شود. البته مهم ترین مساله نحوه اجرای‌این پکیج حمایتی است.

او معتقد است که نحوه اجرای عملکرد بانک‌ها پاشنه آشیل اجرای‌این طرح است.

آب، برق، گاز واینترنت رایگان می‌شود؟

باستانی با بیان‌اینکه دراین طرح بیشتر روی مدیریت هزینه‌های قبوض تاکیده شده است، افزود: پیشهاد شده مشترکانی که مصارف متعارف و مطابق با حد استاندارد دارند پولی بابت استفاده از آب، برق، گاز پرداخت نکند و هزینه مصارف بالاتر از حد استاندارد به صورت عادی محاسبه شده و پس از پایان قرنطینه دریافت شود.

خدمات‌اینترنتی رایگان و پرداخت کامل حقوق کارکنان اعمم از رسمی، پیمانی و قراردادی و پرداخت حقوق کامل در دو ماه‌اینده به دهک‌های پایین درآمدی از دیگر بندهای‌این طرح است.

نیمی‌از واحدهای خدماتی آسیب دیدند

«بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته ۵۰ درصد واحدهای فعال در بخش خدمات که واحدهای صنفی را هم شامل می‌شود از بحران کرونا آسیب دیدند. ‌این میزان خسارت در صنعت و معدن حدود ۲۵ درصد و در بخش کشاورزی حدود ۱۰ درصد برآورده شده است.» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن ضمن بیان‌این مطلب ادامه داد: در پساکرونا یک گراف V شکلی در هر کشوری تهیه می‌شود که در آن بخش‌هایی از اقتصاد که دوران تعطیلی به سمت رکود حرکت کرده و در انتهای گراف قرار گرفته اند مشخص می‌شود. از آنجا به بعد است که دولت باید بسترهای رشداین واحدهای کسب و کارها فراهم شود و پکیج اقتصادی دولت خود را نشان می‌دهد. بدون شک اگر پکیج به درستی اجرا شود صنایع بحران زده مشکلشان حل خواهد شد.

کد خبر: ۱۲٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha