۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
بی‌توجهی اصناف تبریز به طرح فاصله گذاری اجتماعی/ وقتی بازاریان به استقبال کرونا می‌روند
بازار گزارش می‌دهد؛

بی‌توجهی اصناف تبریز به طرح فاصله گذاری اجتماعی/ وقتی بازاریان به استقبال کرونا می‌روند

تبریز- برخی از اصناف تبریز به طرح فاصله گذاری اجتماعی بی اعتنا هستند و همچون ماه های گذشته اقدام به باز کردن مغازه های خود کرده اند.

بازار، تعداد قابل توجهی از اصناف شهر تبریز در حالی به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ب توجه بوده و مغازه‌هایشان را تعطیل نمی‌کنند که خطر ویروس کرونا بیش از هرچیز خود این افراد را تهدید می‌کند.

با وجود اینکه در طرح فاصله گذاری اجتماعی بر تعطیل شدن مغازه‌های غیرضروری با مایحتاج زندگی مردم تاکید شده است ولی این روزها در شهر تبریز شاهد باز شدن برخی مغازه‌های غیرضروری و غذاخوری‌ها و فست فودی ها هستیم.

به رغم اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تمام استان های کشور، واحدهای صنفی تبریز به این طرح بی‌توجهی کرده و در خصوص دلایل فعالیت خود به داشتن بدهی و یا پرداخت اجاره و ... اشاره می کنند.

برخی از اصناف تبریز نیز عصرها و شب ها مغازه های خود را باز می کنند و می گویند نظارت های مسئولان مربوطه در این ساعات از روز کاهش می یابد.

گفتنی است در این طرح اصنافی باید حتماً به صورت صد در صد فعال و باز باشند که مایحتاج و خدمات ضروری مردم را پاسخگو هستند. حتی برای این اصناف محدودیت زمان کاری هم در نظر گرفته نشده است.

صاحب مغازه پول اجاره می‌خواهد

یکی از آرایشگران تبریزی که ساعت ۲۰ روز دوشنبه در حال فعالیت است در خصوص عدم تعطیلی آرایشگاهش به خبرنگار بازار می گوید: من در این مغازه مستاجر هستم و مغازه مال خودم نیست. برای همین صاحب مغازه چند هفته است که پول اجاره را می خواهد.

علی بالایی ادامه می دهد: وقتی دیدم یک ماه است که به خاطر ویروس کرونا مغازه تعطیل شده و پولی نیز در جیبم باقی نمانده به ناچار از امروز آمده ام تا شب ها آرایشگری را باز کنم تا بتوانم چند روزه هزینه اجاره را کاسب شوم.

این آرایشگر می گوید: عصرها و شب ها بازرسان اجرای این طرح سراغ ما نمی آیند و برای همین مجبور هستیم فقط چند ساعتی به صورت محدود کار کنیم.

وی می افزاید: دولت در طرح خودش اعلام کرده بود از بازاریان و اصنافی که مجبور به تعطیلی مغازه های خود هستند حمایت خواهد کرد ولی تا امروز خبری از این حمایت نشده و من پول اجاره مغازه خودم را هم ندارم در حالیکه تصور می کردم عید امسال دخل خوبی داشته باشم ولی کرونا همه چیز را بر هم ریخت و مشکلات مرا دوچندان کرد.

مواد غذایی فست فودی درحال فاسد شدن بود

یکی دیگر از اصناف تبریزی که فست فودی دارد در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: قبل از عید خریدهای زیادی برای مغازه داشتیم که به یکباره طرح فاصله گذاری اجتماعی اجرا شد و مجبور شدیم چند هفته فست فود را ببندیم.

رضا عظیم زاده ادامه می دهد: الان هم مغازه را باز کرده ام تا این مواد غذایی فاسد نشوند و بتوانم کمی از ضرر تحمیلی کرونا را جبران کنم.

وی می افزاید: در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و سلامت عمومی مردم و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از ابتدای اجرای طرح تعطیلی واحد های صنفی غیر ضروری ما نیز فست فودی خودمان را بستیم ولی دیگر به دلایل مشخص و وضعیت بد اقتصادی مجبور هستیم فعالیت کنیم.

با اینکه معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرده که صنوف غیرضروری خوشبختانه همراهی لازم را برای اجرای این طرح انجام داده‌اند ولی در عمل چیز دیگری مشخص است و برخی مغازه‌های غیرضروری عصرها و شب‌ها باز و فعال بوده و به محلی برای تجمع مردم تبدیل شده‌اند.

امروز نیز در شهر تبریز همچون روزهای گذشته شاهد تجمعات عدیده مردم در مناطق مختلف و ترافیک در هسته های مرکزی شهر بودیم.

۶۰۰ واحد صنفی متخلف در طرح فاصله گذاری اجتماعی آذربایجان شرقی پلمب شد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص فعالیت صنوف غیرضروری در طرح فاصله گذاری اجتماعی استان می گوید: ۶۰۰ واحد صنفی متخلف در طرح فاصله گذاری اجتماعی آذربایجان شرقی پلمب شد.

علیار راستگو در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: در این رابطه به متصدیان بیش از ۳۰ هزار واحد صنفی تذکر و ۶۰۰ واحد صنفی نیز پس از محرز شدن تخلفات صورت گرفته به دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات صنفی و همچنین بی توجهی به مصوبات طرح سراسری فاصله گذاری اجتماعی پلمب شدند.

راستگو ادامه می دهد: تا قبل از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در استان، میزان مصرف بنزین حدود روزانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بود که روز ۱۳ فروردین این مقدار به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و روز گذشته نیز به یک میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسید.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ادامه یافتن طرح فاصله گذاری اجتماعی تا روز ۲۰ فروردین می گوید: روزهای ۲۱ و ۲۲ فرودین نیز تعطیل بوده و عملاً اقدام ما تا روز ۲۳ فروردین ادامه خواهد داشت و تا این روز، اصناف استان به صورت رسمی تعطیل خواهند بود.

وی با بیان اینکه با متخلفان به شدت برخورد می شود، می افزاید: اصناف باید در این طرح ما را همراهی کنند.

راستگو ادامه می دهد: در راستای اجرای طرح فاصه گذاری اجتماعی، واحدهای تولیدی به هیچ عنوان محدودیت و ممنوعیت ندارند و ادامه فعالیت این واحدها برای چنین روزهایی که کالاهای اساسی و محصولات مورد نیاز مردم را تولید کنند، بسیار لازم و ضروری است.

وی از بازرسان اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی می خواهد تا با بازرسی دقیق نحوه فعالیت واحدهای تولیدی، گزارشات مربوط به رعایت پروتکل های بهداشتی در آنها را به استانداری ارسال کنند تا اگر مشکلی متوجه این واحدها است، در اسرع وقت حل شود.

اتاق اصناف تبریز با صنوف متخلف برخورد می‌کند

رییس اتاق اصناف تبریز نیز اعلام می کند: با توجه به دستور ستاد مرکزی کرونای کشور و تاکید ستاد استانی با صنوفی که مبادرت به فعالیت کنند، این مجموعه به شدت برخورد خواهد کرد.

حبیب هاشمی با تاکید بر اطلاعیه‌ قبلی مقام های استانی مبنی بر تداوم تعطیلی واحدهای صنفی غیرضروری تا ۲۳ فروردین ماه جاری، می گوید: در صورتی که واحدهای صنفی نسبت به  این دستور سرپیچی کنند با هماهنگی اتاق اصناف و نیروی انتظامی واحدهای مربوطه پس از اخطارهای اولیه، در صورتی بی توجهی به مکدت یک ماه پلمب خواهد شد.

وی اظهار می کند: پیرو مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد استانی در خصوص تمدید مدت طرح فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی و ادامه خطر شیوع ویروس کرونا و لزوم پیشگیری از آن به اطلاع کلیه واحدای صنفی تبریز رسانده  شده است که تعطیلی واحدهای صنفی غیرضروری ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنن اقلام و کالاهای اساسی مردم به وفور در بازار وجود دارد، می گوید: مردم در این خصصو هیچ گونه نگرانی نداشته باشند و واحدهای مربوطه نیز که اقدام به توزیع این کالاها می کنند در تمام محلات شهر تبریز دایر بوده و برای فعالیت شبانه روزی آنها نیز مانعی وجود ندارد.

به گفته هاشمی هم اکنون بالغ بر ۶۵ هزار واحد صنفی در رشته ها و بخش های مختلف این شهر فعالت دارند.

گشت زنی در محدوده کلانتری‌های ۲۰ گانه تبریز و پلمب واحدهای متخلف و غیرمجاز

فرماندار تبریز نیز از گشت زنی بازرسان و نیروهای انتظامی در محدوده کلانتری‌های ۲۰ گانه تبریز و پلمب واحدهای متخلف و غیرمجاز خبر می دهد.

بهروز مهدوی می گوید: در جلسه ستاد کرونای شهرستان تبریز، ادامه اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا تا ۲۳ فروردین تصویب و مقرر شد بعد از آن بر اساس مصوبه ملی و استانی عمل شود.

وی ادامه می دهد: بر اساس مصوبات این جلسه، اکیپ‌های بازرسی و نظارت متشکل از ماموران نیروی انتظامی، اداره نظارت بر اماکن عمومی، مرکز بهداشت و شهرداری از ۱۷ فروردین، نسبت به گشت زنی در محدوده کلانتری‌های ۲۰ گانه تبریز و پلمب واحدهای متخلف و غیرمجاز فعال بدون اخطار قبلی اقدام کرده و سایر واحدهای مجاز نیز اصناف را موظف کنند تا پروتکل‌های بهداشتی و فاصله فیزیکی هوشمند را رعایت کنند.

مهدوی ابراز می کند: در این جلسه همچنین مقرر شد اداره های کل صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی نیز نسبت به نظارت مستمر و دقیق قیمت‌ها در بازار اقدام کرده و برخورد قاطع با متخلفان و گرانفروشان داشته باشند. همچنین تمهیدات لازم را برای اجرای مصوبه ستاد کرونا شهرستان نسبت به فروش اینترنتی اقلام مورد نیاز مردم را به طور جد پیگیری کنند.

سرپیچی برخی اصناف از طرح فاصله گذاری اجتماعی همچنان و پس از چند هفته از اجرای این طرح در تبریز در حالی به چشم می خورد که این روزها قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به یک وظیفه اجتماعی تبدیل شده است.

کد خبر: ۱۲٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha