۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
رونمایی اینتل از پردازشگر جدید ۲۴ هسته ای سری Raptor Lake
در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ رونمایی شد؛

رونمایی اینتل از پردازشگر جدید ۲۴ هسته ای سری Raptor Lake

شرکت اینتل در جریان برگزاری نمایشگاه CES ۲۰۲۲، از پردازشگر جدید ۲۴ هسته ای خود به نام Raptor Lake رونمایی کرد.

به گزارش بازار، همین دیروز بود که اینتل نسل دوازدهم پردازنده های Alder Lake خود را معرفی کرد که در صدر لیست بهترین CPU های جهان قرار دارند. با این حال، این شرکت سازنده تراشه در حال حاضرمشغول ساخت بوت لوگ سری Raptor Lake بوده که قرار است جانشین Alder Lake شود.

مشخصات بوت‌لوگ با نمونه‌ای از نسل سیزدهم رپتور لیک که قبلاً فاش شده بود، مطابقت دارد که تصور می‌کردیم Core i۹-۱۳۹۰۰K باشد. بوت لاگ اینتل، ۲۴ هسته و ۳۲ رشته را مشخص کرده است. این پیکربندی باید دارای هشت هسته پرفورمنس (P) و ۱۶ هسته با کارایی (E) باشد که در مقایسه با Core i۹-۱۲۹۰۰K دوبرابر هسته های E است. Core i۹-۱۳۹۰۰K یک نمونه مهندسی بود، بنابراین سرعت ساعت تاثیرگذار نبود. طبق گزارشات، فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز کار می کرد.

بخش دیگر از اطلاعات جذاب مربوط به این تراشه، به مجموعه دستورالعمل مربوط می شود. اگرچه Alder Lake رسما از دستورالعمل‌های AVX-۵۱۲ پشتیبانی نمی‌کند، فروشندگان مادربرد یک درب پشتی برای فعال کردن AVX-۵۱۲ بر روی تراشه‌های هیبریدی تعبیه بودند. اینتل در نهایت یک میکروکد جدید را برای غیرفعال کردن AVX-۵۱۲ به تولیدکنندگان عرضه کرد. از آنجایی که Raptor Lake از همان دستور العمل Alder Lake استفاده می کند، تعجب آور نیست که از AVX-۵۱۲ پشتیبانی نمی کند.

کد بوت لوگ نشان می دهد Raptor Lake بدون پشتیبانی از AVX-۵۱۲. این پردازنده یک نمونه مهندسی اولیه است، بنابراین اینتل به طور بالقوه می تواند موضع خود را در آینده تغییر دهد.

در نمایشگاه CES ۲۰۲۲، گرگوری برایانت، معاون اجرایی اینتل و مدیر کل گروه محاسبات مشتری، تایید کرد که رپتور لیک در مسیر درستی قرار دارد. اگرچه پردازنده‌های هیبریدی جدید هنوز کاملاً وجود ندارند، اما می‌توانند در ویندوز بوت شوند، که توضیح می‌دهد چرا Raptor Lake را در بوت‌لوگ اینتل می‌بینیم.

اینتل مشخص نکرده است که Raptor Lake چه زمانی به بازار خرده فروشی راه پیدا می کند. برایانت فقط به رونمایی آن در سال ۲۰۲۲ اشاره کرده بود. از آنجاکهپردازنده‌های AMD Ryzen ۷۰۰۰ (Raphael) Zen ۴ در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ وارد بازار خواهند شد، بنابراین Raptor Lake نیز احتمالاً در همین بازه زمانی عرضه خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۸٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha