۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
دغدغه بیکاری در کم‌جمعیت‌ترین استان کشور| آمارهایی که با واقعیت فاصله دارند
بازار گزارش می‌دهد؛

دغدغه بیکاری در کم‌جمعیت‌ترین استان کشور| آمارهایی که با واقعیت فاصله دارند

ایلام- بیکاری از بزرگترین دغدغه‌های خانواده‌های ایلامی شناخته می‌شود، هرچند مسئولان نرخ بیکاری استان را ۷.۳ درصد اعلام کرده‌اند اما این آمارها با مشکلات و دغدغه‌های مردم استان همخوانی ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایلام یکی از استان‌های درگیر با معضل بیکاری است، استانی با جمعیتی بالغ بر ۶۰۶ هزار نفر که کوچک‌ترین استان کشور لقب گرفته است ولی امروزه موضوع اشتغال به یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌های استان تبدیل شده است.

روز به روز مشکلات اشتغال و افزایش جمعیت جوان در استان افزوده می‌شود و متاسفانه در این بین آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان در استان ایلام نگران کننده است، برابر آمارها ۲۰ هزار نفر در استان ایلام بیکار هستند که شمار زیادی از آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده که فاقد هر گونه شغل هستند.

موضوعی که اگر مسئولان برای آن چاره اندیشی نکنند قطعاً به یک معضل غیرقابل کنترل تبدیل خواهد شد.

ایلام به عنوان یکی از معدود استان‌های کشور با وجود ثروت‌ها و منابع خدادادی طبیعی از جمله نفت، گاز، زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و جنگل‌های اقتصادی همچنان از توسعه عقب افتاده است.

شکوفا نشدن این ثروت‌ها، عدم بهره برداری اقتصادی از منابع غنی و بکر استان باعث شده از این ظرفیت‌های بزرگ اشتغالزایی برای مقابله با بیکاری جوانان ایلامی به درستی بهره گرفته نشود.

جوانان مستعد استان ایلام شایسته محرومیت و بیکاری نیستند، در صورت توجه و حمایت بیشتر دولت از ظرفیت‌های استان، می‌توان بخش زیادی از جمعیت استان را صاحب شغل کرد.

وضعیت آمار بیکاری در استان ایلام
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح آمارگیری نیروی کار برای نخستین بار در سال ۸۴ در کشور آغاز شده که هر فصل نیز به این طرح در کشور اجرا می‌شود.

شکرالله شیرخانی افزود: هدف از اجرای این طرح شناخت ساختارها و بررسی وضعیت جاری نیروی کار در استان‌ها است و اعلام نرخ بیکاری توسط مرکز آمار کشور صورت می‌گیرد.

دغدغه بیکاری در کم‌جمعیت‌ترین استان کشور| آمارهایی که با واقعیت فاصله دارند

وی گفت: مرکز آمار کشور به صورت فصلی و سالانه بحث نرخ بیکاری را احصاء و میزان نرخ مشارکت اقتصادی را مشخص می‌کند، شاخص‌های اعلام نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی از شاخصه‌های جهانی تبعیت می‌کند.

وی عنوان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۹ در استان ایلام حدود ۳۴.۷ درصد بوده که در سال جاری روندی کاهشی دارد.

شیرخانی بیان داشت: بر اساس مرکز آمار کشور نرخ بیکاری در استان ایلام در سال ۹۹ حدود ۶.۷ درصد بوده و این یعنی کل بیکاران استان در سال گذشته حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر بوده است.

حدود ۳۵۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در استان طی چند سال گذشته پرداخت شده که در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات، میراث فرهنگی و سایر بخش‌ها بوده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان در تابستان ۱۴۰۰ حدود ۷.۳ درصد بوده است، افزود: در شهر ایلام تعدادی از افراد وجود دارد که اشتغال ناقص و ناپایدار دارند، یعنی کمتر از ۴۴ ساعت در طول هفته کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد هم هستند که شاغلین غیررسمی هستند و بیمه این افراد پرداخت نمی‌شود، متاسفانه زیرساخت‌ها و بسترهای اشتغال در استان به لحاظ اجتماعی و اقتصادی با دیگر مناطق کشور متفاوت است.

۳۵۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شد
وی ادامه داد: بسیاری از جوانان استان ایلام امروز در موضوع فعالیت‌های خوداشتغالی و مشاغل پایدار روستایی تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اند، نمونه‌های بسیار موفقی در این زمینه در استان وجود دارد.

شیرخانی بیان کرد: در مجموع حدود ۳ هزار تعاونی در روستاهای استان شکل گرفته که سهم مهمی در اشتغال استان دارند.

دغدغه بیکاری در کم‌جمعیت‌ترین استان کشور| آمارهایی که با واقعیت فاصله دارند

وی گفت: حدود ۳۵۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در استان طی چند سال گذشته پرداخت شده که در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات، میراث فرهنگی و سایر بخش‌ها بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام افزود: در همین استان ایلام مردم به طور خاص اشتغال را بیشتر به فعالیت‌های اداری و پشت میزنشینی تعریف می‌کنند، خیل عظیم جوانان استان که دانش آموخته دانشگاهی هم هستند بیشتر به این سمت رغبت دارند.

اشتغالزایی برای مبنای آمایش سرزمینی
رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح آمایش سرزمین استان ایلام تهیه شده است، در این طرح برای افرادی که قصد سرمایه گذاری و اشتغالزایی دارند مزیت‌های استان مشخص شده است.

رحمت الله قیصوری بیان کرد: علاوه بر آن بر اساس قانون برنامه ششم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها مکلف شده‌اند که طرح‌های مزیت دار اشتغالزایی و اقتصادی روستاها را نیز تهیه کنند.

وی ادامه داد برای بهبود فضای کسب و کار در استان ایلام، صندوق پیشرفت و عدالت سال آینده راه اندازی و قرار است ۲ هزار میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری می‌شود.

تا این لحظه ۱۱۰ طرح اشتغال در استان تصویب شده و به شعب بانکی ارسال شده که ۷۱ طرح آن حوزه جهاد کشاورزی، ۲۸ طرح حوزه صنعت معدن و ۱۱ طرح نیز حوزه پارک علم و فناوری بوده است

قیصوری عنوان کرد: علاوه بر آن از محل منابع بانکی، فروش اموال مازاد و دیگر درآمدها به این صندوق کمک می‌شود، در مجموع سال آینده یک اعتبار خوبی برای سرمایه گذاری در طرح‌های بزرگ استان وجود خواهد داشت.

سهم ۲۵۰ میلیارد تومانی ایلام برای اشتغال
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای رونق تولید و اشتغال در استان ایلام، تسهیلات موضوع تبصره ۱۸ ابلاغ شده که سهم استان ایلام با توجه به اینکه نرخ بیکاری استان کمتر از میانگین کشوری بوده، ۲.۵ درصد مصوب شده است.

قدرت فیض الهی افزود: سهم استان ایلام با توجه به این ۲.۵ درصد، ۲۵۰ میلیارد تومان می‌شود و علاوه بر این شبکه بانکی نیز سه برابر این میزان تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: تا این لحظه ۱۱۰ طرح اشتغال در استان تصویب شده و به شعب بانکی ارسال شده که ۷۱ طرح آن حوزه جهاد کشاورزی، ۲۸ طرح حوزه صنعت معدن و ۱۱ طرح نیز حوزه پارک علم و فناوری بوده است.

فیض اللهی با اشاره به اینکه سایر حوزه‌ها از جمله حوزه گردشگری، طرح‌های زیرساختی و راه و شهرسازی و حوزه نفتی نیز در دست کارشناسی هستند، عنوان کرد: با پرداخت این تسهیلات رونق بسیار خوبی در اشتغال و تولید استان اتفاق خواهد افتاد، این طرح‌ها در حوزه کارآفرینی, تجاری و توسعه‌ای هستند و نرخ سود تسهیلات این طرح بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مصوب شده است.

با توجه به محرومیت‌های استان ایلام در بخش‌های مختلف نیاز است برای ایجاد طرح‌های اشتغالزایی در استان توجه ویژه ای صورت گیرد تا آمار بیکاران استان کاهش یابد.

کد خبر: ۱۲۸٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      والا با این همه شرکت پتروشیمی و غیره نباید بیکاری تو ایلام که هشت سال تمام با جنگ دست و پنجه میزده باشه ولی افسوس برای مسولان بی لیاقتی که این استان محروم ودروازه اتبات عالیات با پتانسیل های زیادی که چه در بخش دامداری وکشاورزی ومهمتر از ان پتروشیمی هست را اداره میکنن واز غیره بومی استفاده میکنن واقعا جای تاسف داره که بعد از چهل سال از پیروزی این انقلاب به این استان هیچ توجهی نشده یا اگر هم شده خیلی خیلی کم بوده