۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
ساخت صنایع هنری با چوب دورریز | ساز نوپای دهاقان صادر می‌شود
کارآفرینی از جنس موسیقی؛

ساخت صنایع هنری با چوب دورریز | ساز نوپای دهاقان صادر می‌شود

اصفهان- هنرمند و کارآفرین دهاقانی طرح جدیدی از ساخت و سازهای کوبه‌ای با چوب‌های دور ریز رقم زده است که علاوه بر اشتغال‌آفرینی،تولید این ساز هم اکنون به مرحله صادراتی نزدیک می شود.

بازار- گروه استانها، الهام هاشمی: وقتی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم اشغال است قطعاً نیاز به کارآفرینانی که شغلی پایدار و مطمئن ایجاد کنند نیاز ضروری و کمک حال دولت نیز محسوب می‌شود.

در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران، کارآفرینانی وارد میدان شده‌اند که در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف صنعتی، پوشاک، خوراک، کشاورزی و سایر زمینه‌ها موفق بوده‌اند و افرادی را تحت پوشش قرار داده‌اند که منجر به امنیت شغلی آنان نیز شده است.

هنر هم که به ظرافت، تفکر و خوش دستی خاصی نیاز دارد توانسته در برخی زمینه‌ها از جمله صنایع دستی حرفی برای گفتن داشته باشد و با طنازی منحصر به خودش افرادی را که هنرمند و هنردوست هستند تحت حمایت خود قرار دهد و به عنوان شغلی ثابت و پایدار بروز کند و منجر به امرار معاش و تأمین زندگی این افراد شود.

ساز تنبک از مهمترین سازهای کوبه‌ای - پوستی ایران به شمار می‌رود که در ارکستر ایرانی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند؛ حال در شهرستان دهاقان هنرمند چیره دست و خوش ذوقی که اهل شهر گلشن است و در نواختن موسیقی دستی بر آتش دارد به موسیقی به شکلی نو و منحصر به فرد نگاه کرده و دست به خلق آنچه درباره ساز موسیقی در سر می‌پرورانده، زده است که خوشبختانه منجر به تولید یکی از سازهای کوبه‌ای ایران شده است.

او تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته تا سازی با کیفیت و خوش صدا، که مورد پسند و سلیقه استادان تراز اول موسیقی ایران است را تولید کند.

نکته بارز و تأمل برانگیز این است این هنرمند اکنون به عنوان یک کارآفرین نمونه در گلشن دهاقان اقدام به تولید تنبک کرده است که نقش بسزایی در موسیقی ایران دارد و این ساز خوش صدا و طناز گونه، نان حلال را در سفره برخی از جوانان گلشنی گذاشته است.

با ابراهیم باقریان هنرمند و کارآفرین دهاقانی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که ملاحظه می‌کنید؛

* آقای باقریان! چرا سراغ صنایع دستی رفتید؟
علاقه و تمایل من به حرفه پدرم به عنوان میراثی ارزشمند سبب شد تا به سراغ کار با چوب بروم و مصنوعاتی از جنس چوب بسازم.

* جنس صنایع دستی که تولید می‌کنید از چیست؟
صنایع دستی که تولید می‌کنم از جنس چوب است و نوعی از سازهای کوبه‌ای موسیقی به شمار می‌رود؛ نام این ساز خوش صدا تنبک است.

تنبک سازی است که به نوعی رکن اصلی موسیقی محسوب می‌شود و در سراسر دنیا و از همه مهم‌تر در موسیقی اصیل و سنتی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنرمند می‌تواند از هنر تک تک انگشتانش استفاده کند.

* آیا ویژگی شاخص و بارزی را در تولید محصول هنری خود ارائه داده‌اید؟
بله، استفاده از چوب‌های «یک تکه» و«دور ریز» و در ظاهر بدون استفاده که منجر به زغال و دود می‌شود و هیچ سود و ارزشی برای انسان ندارد را تبدیل به تنبکی یک تکه‌ای می‌کنم تا افراد بسیاری هم از آن استفاده کنند و هم از آن لذت ببرند.

* در نهایت سازی که شما با استفاده از چوب‌های دور ریز می‌سازید چه تفاوت و یا مزیتی نسبت به سایر تنبک‌ها دارد؟

استفاده از چوب‌های تکه‌ای سخت و دشوار است اما من با دید زیست محیطی به این موضوع نگاه می‌کنم زیرا همیشه برای محیط زیست ارزش و احترام قائل بوده‌ام و از سویی جنسی که به ظاهر هیچ فایده ای ندارد را به یک کالای مفید تبدیل ی کنم که از نظر اقتصادی برای کشور ارزشمند است

در نهایت تنبک یک تکه‌ای ساخته می‌شود که برای تولید آن هیچ درختی از طبیعت خداوند قطع و نابود نمی‌شود و قطعاً باکیفیت‌تر و صدایی خوش‌تر و دلنشین‌تر دارد و هنرمندان را جذب می‌کند.

* آیا استفاده از چوب‌های سالم یک تکه راحت‌تر نیست؟
بله راحت‌تر است؛ استفاده از چوب‌های تکه‌ای سخت و دشوار است اما من با دید زیست محیطی به این موضوع نگاه می‌کنم زیرا همیشه برای محیط زیست ارزش و احترام قائل بوده‌ام و از سویی جنسی که به ظاهر هیچ فایده ای ندارد را به یک کالای مفید تبدیل می کنم که از نظر اقتصادی برای کشور ارزشمند است؛ این تفکر وارد حیطه کاری‌ام شده است بنابراین فقط به سراغ چوب‌های دور ریز می‌روم.

* چوب‌های دور ریز و مورد استفاده شما از چه نوعی است و در چه مکان‌هایی یافت می‌شوند؟
در طبیعت و باغات شهرستان دهاقان اقدام به جمع‌آوری چوب‌های درختان توت، نارون، گردو، سنجد می‌کنم حتی از چوب‌های دور ریز درخت اقاقیا در دانشگاه دهاقان استفاده نمودم و تنبکی مرغوب و باکیفیت و یا طیف رنگی بسیار زیبا و خلاقانه تولید نمودم بدون اینکه خدشه‌ای به محیط زیست وارد کنم.

* پس از جمع‌آوری تکه‌های چوب وارد چه مرحله‌ای می‌شوید؟
با کمک همسرم که در این مسیرهمیشه همکار و همراهم بوده است مراحل اولیه کار را آغاز می‌کنیم که به ظرافت و تمرکز نیاز دارد.

در گام نخست نیز همسرم تکه‌های چوب را بر اساس طیف رنگی روشن و تیره از هم جدا می‌نماید و سپس در نهایت ظرافت و با نگاهی هنرمندانه و خوش دستی، آنان را در کنار هم قرار می‌دهد.

سپس سایر همکاران مجرب و چیره دستم، اقدام به خشک نمودن چوب، برش وسایر مراحل می‌کنند و در نهایت همه تکه‌های چوب با چسب به هم چسبیده می‌شوند و بالاخره تنبکی در نهایت هنرمندی و با کیفیتی منحصر به فرد به دست هنرمندان می‌رسد.

دید ما نسبت به این کار هنری بسیار بلند و وسیع است و سعی دارم افراد بسیاری را جذب کار کنم و یکی از اهداف من از توسعه این حرفه، اشتغال برای افراد جویای کار است زیرا در شهرهای کوچک امکان اشتغال در بخش صنعت بسیار کم است و نقش کارآفرینان بیشتر ضروری و نیاز محسوب می‌شود

* بارزترین ویژگی ساز تولید دست شما، که از نظر کیفیت منحصر به فرد است و می‌تواند تبدیل به برندی در سازهای موسیقی ایران شود چیست؟

سبک و خوش صدا بودن این گونه ساز بسیار قابل توجه است با توجه به اینکه این نوع ساز از چوب کمتری استفاده می‌شود اما تنبک بیشتری تولید می‌شود، تنبک شامل قسمتهای تنه، اتصال، نفیر و دهانه کوچک یا تعلبکی است و اگر به این نوع از ساز کوبه‌ای یا تنبک، ضربه‌ای وارد شود ترمیم آن به مراتب راحت‌تر از تمبک‌های یک تکه است زیرا تنبک‌های یک تکه گاهی قابل ترمیم نیست، قطعاً این ویژگی‌های خوب برای هر هنرمندی بسیار مهم بوده و در صادرات هم می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

* آیا تسهیلات مربوط به کارآفرینان را از اداره میراث فرهنگی و اداره کار و تعاون شهرستان دهاقان دریافت نموده‌اید؟
نخیر، من تاکنون هیچ تسهیلاتی را دریافت ننموده‌ام و نیاز فوری و ضروی به مکانی مناسب جهت توسعه کار، تولید و افزایش نیروی کار و رفاه و آسایش نیروهای جذب شده دارم که امیدوارم مسئولان نگاهی ویژه به این هنر داشته باشند تا شاهد رشد بیشتر هنر باشیم.

البته دید ما نسبت به این کار هنری بسیار بلند و وسیع است و سعی دارم افراد بسیاری را جذب کار کنم و یکی از اهداف من از توسعه این حرفه، اشتغال برای افراد جویای کار است زیرا در شهرهای کوچک امکان اشتغال در بخش صنعت بسیار کم است و نقش کارآفرینان بیشتر ضروری و نیاز محسوب می‌شود.

تا کنون پنج نفر را بیمه نموده‌ام بسیار خوشحال هستم و با همه همکاران در این کارگاه هدف بزرگی به نام صادرات را دنبال می‌کنیم تا ساز کوبه‌ای گلشن وارد سایر کشوره شود.

* از بازار فروش راضی هستید؟
با توجه به اینکه این کار نوپا و جدید است تقریباً خوب است اما خوشبختانه گام‌هایی هم در صادرات برداشته‌ایم اما چون نوپا هستیم به زمان لازم و حمایت نیاز داریم تا مورد استقبال استادان تراز اول کشور قرار بگیریم و در صادرات هم نقشی پررنگ داشته باشیم.

کد خبر: ۱۲۸٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha