۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
کشاورزان خراسان شمالی توان اجرای طرح فراز در تاکستان‌ها را ندارند
معاون جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

کشاورزان خراسان شمالی توان اجرای طرح فراز در تاکستان‌ها را ندارند

بجنورد- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان استان توان اجرای طرح فراز در تاکستان‌ها را ندارند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، محمدجواد تشکری اظهار داشت: اجرای طرح فراز در تاکستان‌های استان موجب افزایش بهره‌وری می‌شود اما متأسفانه انجام آن با هزینه‌های زیادی همراه بوده و از توان کشاورز خارج است تا به نقدینگی خود بخواهد این طرح را اجرایی کند.

وی با تصریح بر اینکه حدود پنج هزار هکتار از تاکستان‌های این استان ظرفیت آن را دارد تا طرح فراز در آن اجرا شود، گفت: برای اینکه کشاورز بتواند طرح فراز را در تاکستان خود انجام دهد باید تسهیلات ارزان‌قیمت به آن اختصاص یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی توضیح داد: در سفر سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی به خراسان شمالی اعطای سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی استان در نظر گرفته شد اما از این میزان فقط یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان جذب‌شده است.

تشکری افزود: در مناطق مستعد باتربیت باغ‌های انگور به روش فراز، تولید کمی و کیفی محصول به علت افزایش نورگیری، گل انگیزی در جوانه‌های ابتدایی، کاهش شیوع آفات و بیماری‌ها، تسهیل در عملیات مکانیزاسیون و ایجاد تهویه افزایش چشمگیری می‌یابد.

وی ادامه داد: ۴۵ درصد سطح زیر کشت باغ‌های منطقه نیز انگور است که با اجرای طرح فراز تولید انگور به سه برابر می‌رسد.

وی ادامه داد: علاوه بر توسعه باغات با اجرای طرح‌هایی همچون فراز، برای افزایش بهره‌وری در این حوزه نیازمند ایجاد زیرساخت‌های فرآوری این محصول در استان نیز هستیم.

تشکری بیان کرد: به علت نبود زیرساخت‌های فرآوری در استان همچون آبمیوه گیری، تولید کنسانتره و ... مقدار قابل‌توجهی از انگور تولیدی از استان خراسان شمالی خارج می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه انگور یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های کشاورزی در این استان است، گفت: این استان در کشور جایگاه پنجم تولید انگور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha