حذف ارز ۴۲۰۰ از سبد محصولات لبنی چه تاثیری دارد؟

حذف ارز ۴۲۰۰ از سبد محصولات لبنی چه تاثیری دارد؟

فربد، عضو هیات مدیره انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران معتقد است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، شیر خام تا مرز ۱۰۰درصد گران نخواهد شد.

به گزارش بازار، محمد فربد در واکنش به خبری مبنی بر تاثیر ۶۰درصدی حذفِ ارز ۴۲۰۰ تومانی بر افزایش قیمت مواد لبنی گفت: به این صراحت نمی توان گفت این خبر درست است یا خیر!

وی افزود: طی ماه های گذشته قیمت نهاده های دامی در سطح جهانی تغییر کرد و از طرفی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رو به رو هستیم.

فربد با بیان اینکه نهاده ها بین ۲۵ تا ۴۰ درصد رشد قیمت داشته اند، گفت: مدیرعامل صنایع شیر ایران به این خبر اشاره کرده ولی بر اساسِ فرضیات بوده است.

نقش قیمتِ شیر در نرخ تمام شده محصولات لبنی بین ۶۰ تا ۷۰درصد و بسته به نوعِ محصول متغیر و این ضریبِ رشد برای پنیر که شیر بیشتری می برد نسبت به ماست، بیشتر است.

وی ادامه داد: فرض بر این بوده است ۱۰۰درصد بر قیمت شیر خام افزوده شود و لذا ۶۰ تا ۷۰ درصد، قیمت محصولات لبنی را افزایش می دهد.

شخصا چنین برداشتی از تغییرات قیمتی ندارم و تصور می کنم افزایش قیمت شیر خام تا مرز ۱۰۰درصد رخ نخواهد داد.

فربد در این باره گفت: وقتی شیر خام داخلی را با اروپا مقایسه می کنیم، به رشدِ حدودِ ۵۰ درصد می رسیم که اگر قیمت شیر خام بیش از ۵۰ درصد باشد، دولت باید سوبسید صادراتی در نظر گیرد و یا مبلغی با عنوان تشویقی به صادر کننده ارائه دهد.

وی با اشاره به صادرات ۱۰ درصدیِ تولید مواد لبنیِ داخلی گفت: ما در منطقه خشک جهان هستیم و علوفه را وارد می کنیم و لذا فاقد مزیت نسبی برای صادرات مواد لبنی هستیم.

آن چه صادر می شود، یارانه ای است که تحت عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولید شیر در کشور پرداخت می شود تا این شیرِ نسبتا ارزان، قابلیت صادرات پیدا کند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود نسبت به کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور هشدار داد و راهکار را در ارائه بن کارت هایی از سوی دولت عنوان کرد.

این بن ها باید به طبقات نیازمند ارائه شود تا کماکان از یارانه لبنی که پیش تر تحت عنوان ارز تخصیص داده می شد، استفاده ببرند.

فربد در پاسخ به یکی از شنونده های رادیو گفت‌وگو گفت: ما اعتقاد قطعی داریم که ارز ۴۲۰۰ تومانی باید جمع شود تا فسادی که این شنونده عزیز بدان اشاره کردند، از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: توصیه ما مسلما از فساد کمتری برخوردار خواهد بود.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha