۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
پالس مثبت مذاکرات بر قیمت آهن

پالس مثبت مذاکرات بر قیمت آهن

قیمت روزانه آهن آلات در شرایط رکودی فعلی همچنان با ثبات اعلام می شود و بعضا تعداد کمی از شرکت ها کاهش و افزایش جزئی را اعمال می نمایند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در آخرین روز هفته گذشته نرخ دلار روی ۲۸ هزار تومان قرار گرفت، قیمت روزانه آهن آلات نیز در شرایط رکودی فعلی همچنان با ثبات اعلام می شود و بعضا تعداد کمی از شرکت ها کاهش وافزایش جزئی را اعمال می نمایند. اوضاع مذاکرات وین هم بر اساس اخبار منتشره رو به بهبود است و تا حد زیادی فعالان اقتصادی را به پایان خوشی امیدوار کرده است و دقیقا تحت تاثیر این جو خوشبینانه نرخ دلار کاهشی شده و بازار آهن نیز خالی از تغییر نیست و خریداران مصرفی نیز به شدت دست به عصا عمل می نمایند و با وجودی که قیمت ها تا حد زیادی کاهشی شده است باز هم منتظر کاهش قیمت آهن آلات هستند.

به تحلیل گزارشگر آهن پرایس در روز چهارشنبه به موازات اخبار مثبت سیاسی وین، بورس کالا هم رقابت ۱/۵ درصدی میلگرد را مشاهده کرد البته میزان این رقابت ناشی از کاهش قیمت های پایه بود چرا که میزان تقاضاها تغییر چندانی نکرده است. هفته گذشته با ثبات حداکثری قیمت ها به پایان رسید و قیمت میلگرد در اکثر شرکت ها ثابت اعلام شد البته دو شرکت نیز افزایش ۱۰۰ تومانی و همچنین یک شرکت نیز نرخ محصولاتش را ۱۷۰ تومان کاهش داد قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان روی ۱۵۱۰۰ تومان اعلام شد.

بازار نبشی و ناودانی نیز آرام و با ثبات قیمت همراه بود و فقط یک شرکت نرخ محصولات نبشی را ۲۰۰ تومان کاهش داد. قیمت تیرآهن نیز در شاخه های پر فروش ذوبی ثابت بود و در بخش کیلو فروشی افزایش قیمت ۱۰۰ تومانی داشت البته دو شرکت نیز ثبات قیمتی را اعمال داشتند. بازار پروفیل یکدست ثبات قیمتی را در پیش گرفت.

بر اساس آخرین اخبار منتشره اعضای برجام با آمریکا، بدون حضور ایران نشستی را برگزار کردند. نماینده روسیه نیز طی انتشار پیامی اعلام داشت که کشورهای عضو برجام بدون ایران با آمریکا نشستی را برگزار کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که میزان پیشرفت مذاکرات در دور هشتم اندک بوده است و امیدواریم در روزهای آتی روی آنچه باقی مانده است تمرکز شود، چنانچه به زودی تفاهم و درک متقابل در تعهدات حاصل نگردد آنگاه سرعت پیشرفت برنامه هسته ای ایران منافع عدم اشاعه که از مزایای اصلی برجام بود نیز از بین خواهد رفت و ناچاریم به راه دیگری روی آوریم.

پالس مثبت مذاکرات وین به گزارش منابع ایرانی
اظهار می شود گفت و گوها به سرعت در حال انجام است و دیدارهایی میان هیات های کشورهای عضو برجام در جریان است و دیپلمات ها به سرعت دیدارها و رایزنی های خود را به کار گرفته اند و بر اساس اظهارات پالسهای مثبتی به گوش می رسد. مقامات تهرانی معتقدند که مذاکرات به مرحله ای رسیده که در مورد متن و محتوا مذاکره می نمایند و گویا کشورهای اروپایی از مواضع و خواسته های حداکثری خود کمی عقب نشینی کرده اند.

وزارت خارجه کره جنوبی طی بیانه ای اعلام داشت که تهران و سئول برای آزادی دارایی های مسدود شده ی ایران توافق کرده اند و در دیدار دیپلمات های ایران و کره جنوبی در وین هر دو طرف در مورد جزییات روند انتقال پول به ایران توافق کرده اند.

همه این گزارشات و پالس ها در کاهش نرخ دلارموثر است و حتی بر جو روانی منطقه موثر خواهد شد و بازار آهن نیز تحت تاثیر همین جو منتظر کاهش قیمتی و چه بسا رونق بازار آهن تحت تاثیر این مذاکرات خواهد بود.

شمش صادراتی ایران
از آنجایی که هفته گذشته همزمان با تعطیلات سال نو میلادی همزمان بود شمش صادراتی ایران مخاطب چندانی نداشت و بازار در آرامش به سر می برد و به همین دلیل منجر به عدم اعلام مناقصه جدید از سوی تولید کنندگان ایرانی شد.

برخی از فعالان صنعتی و اقتصادی بازار انتظار داشتند که میزان تقاضا برای مواد صادراتی از ایران در شروع سال میلادی در ترکیه و اروپا افزایش یابد چرا که هزینه برق در هر دو منطقه نیز به شدت افزایشی بوده است، و اینطور به نظر می رسید که برای کنترل هزینه ها این کشورها خرید شمش هایی ایرانی را در الویت قرار دهند.

برخی دیگر از فعالان بازار نیز معتقد بودند که به دلیل تحریم بودن ایران در سال ۲۰۱۸ مشتریان در ترکیه و اروپا مواد ایرانی را بر مواد کشورهای مشترک المنافع ترجیح می دهند. در بازار شمش صادراتی ایران به میزان تقاضا در چین نیز وابسته است چرا که یکی از مقاصد اصلی مواد ایرانی مشتریان چینی هستند.

قبل از تعطیلات کریسمس بازار چین مجددا وارادات شمش و محصولات این چنینی را احیا کرد که منجر به افزایش تقاضای سایر مشتریان در آسیا شد. اما در هفته گذشته میزان تقاضاهای چین محدود شد چرا که تحت تاثیر تضعیف بیشتر بازار به دلیل عرضه تعداد زیادی از کارخانه های میلگرد و همچنین بازی های المپیک پکن قرار گرفت. قیمت شمش فولادی صادراتی ایران ثابت و بدون تغییر در محدوده ۵۴۳ الی ۵۵۰ دلار در هر تن در روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha