۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
قیمت مصوب تخم‌مرغ ترک برداشت؛ پیش‌درآمدهای حذف ارز ترجیحی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

قیمت مصوب تخم‌مرغ ترک برداشت؛ پیش‌درآمدهای حذف ارز ترجیحی

مشهد- درحالی‌که هنوز حذف ارز ترجیحی به مرحله عمل نرسیده است اما اخبار حاشیه‌ای آن موجب واردکردن شوک به بازار و محصولاتی از جمله تخم‌مرغ شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی‌که مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در روزهای پایانی آذرماه از ثبات بازار مرغ و تخم‌مرغ در مشهد خبر داد و اعلام کرد نظارت بر بازار اقلام اساسی به‌ویژه مرغ و تخم‌مرغ با جدیت انجام شد و در حال حاضر این اقلام حتی زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود به‌یک‌باره تخم‌مرغ به ازای هر کیلو ۶ هزار تومان بیش از نرخ مصوب در بازار رخ نشان داد.

طی هفته‌های اخیر شاهد اخبار نگران‌کننده‌ای درباره قیمت تخم‌مرغ بودیم؛ محصولی پروتئینی که گرانی قیمت آن، موجب حذف این ماده غذایی از سبد خانوارهای کم‌درآمد و حتی متوسط خواهد شد.

افزایش قیمت تخم‌مرغ تا کیلویی ۲۸ هزار تومان در بازار عمده‌فروشان و هم‌چنین قیمت ۳۰ هزار تومان در فروشگاه‌های خرده‌فروشی بسیاری از مصرف‌کنندگان را متعجب کرد که باوجوداین اطمینان خاطر از طرف مسئولان مبنی بر عرضه مواد پروتئینی باقیمت‌های مصوب پس چرا نرخ‌های سطح بازار با ادعای آن‌ها تفاوت دارد؟

مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد حاکی است تخم‌مرغ که در هفته گذشته به‌یک‌باره قیمت کیلویی ۲۸ هزار تومان را نیز به‌صورت موقتی تجربه کرد اما در حال حاضر در سطح عمده‌فروشی‌ها به قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ الی ۲۴ هزار تومان بسته به نام و نشان کارخانه و مهر اصالت با نرخ‌های دوگانه و متفاوت عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار در حال حاضر تخم‌مرغ‌های به‌اصطلاح با زرده کم‌رنگ ۲۲ و هزار و ۵۰۰ تومان اما تخم‌مرغ‌های دارای زرده پررنگ‌تر و دارای مهر و تاریخ کیلویی ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان گران‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

سبقت قیمت تخم‌مرغ از نرخ مصوب | پیش‌درآمدهای حذف ارز ترجیحی نمایان شد

سرکشی خبرنگار ما به تعدادی از مغازه‌های سطح شهر نشان می‌دهد به‌غیراز برخی از عمده‌فروشی‌ها و عاملان توزیع قریب به‌اتفاق فروشندگان تخم‌مرغ این محصول را به نرخ مصوب و به نرخ کیلویی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه نمی‌کنند و به بهانه‌های مختلف مبتنی بر زرده پررنگ‌تر یا نام فلان کارخانه سود بیشتری اخذ می‌کنند!

افزایش یک‌باره قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف و پیش‌بینی افزایش چند برابری قیمت کنونی آن، بسیاری از مصرف‌کنندگان این کالای پروتئینی تاکنون ارزان‌ را با نگرانی‌هایی از بابت حذف آن از سبد غذایی‌ خانواده‌شان مواجه کرده است.

تخم‌مرغ‌های بی شناسه
گفتنی است در همین راستا بسیاری از شهروندان از نبود ملاک تشخیص برای قیمت‌گذاری گلایه داشته و می‌گویند: این محصول در هر فروشگاهی به یک قیمت عرضه می‌شود.

حسین فلاحتی یکی از شهروندان مشهدی در این رابطه به ما می‌گوید: در خیابان مطهری تقریباً بیش از ۱۰ واحد صنفی فروش تخم‌مرغ به‌صورت عمده قرار دارد که اگر شما قیمت تخم‌مرغ را جویا شوید هر مغازه به یک نرخ قیمت می‌دهد.

وی بابیان اینکه متأسفانه هیچ شاخصی برای تشخیص محصول بهتر و یا بی‌کیفیت‌تر وجود ندارد می‌افزاید: خریداران نمی‌دانند که بر چه اساس باید پول بیشتری برای محصول این مرغداری یا مرغداری دیگر بپردازند!

حذف ارز ترجیحی و شوک به بازار
در همین رابطه رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون این سؤال که آیا نرخ جدیدی برای فروش این محصول اعلام‌شده است پاسخ داد: هیچ قیمت‌گذاری جدیدی برای این محصول انجام نپذیرفته و لذا قیمت تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده به ازای هر کیلو همان ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و نباید این محصول بالاتر از این قیمت در بازار عرضه شود.

سید حسین موسوی نژاد در پاسخ به این سؤال که چرا در طی هفته گذشته شاهد افزایش ناگهانی قیمت این محصول تا نرخ ۲۸ هزار تومان بودیم نیز ابراز کرد: متأسفانه شایعه حذف ارز ترجیحی و قطع یارانه نهاده‌های طیور موجب ایجاد شوک به بازار شد و لذا برخی افراد خودسرانه دست به افزایش قیمت زدند.

متأسفانه شایعه حذف ارز ترجیحی و قطع یارانه نهاده‌های طیور موجب ایجاد شوک به بازار شد و لذا برخی افراد خودسرانه دست به افزایش قیمت زدند

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه آیا یارانه نهاده‌های طیور حذف‌شده است نیز پاسخ داد: در مورد این موضوع به‌عنوان اتحادیه مربوطه از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم درباره تخصیص ارز دولتی به نهاده‌ها تکلیف را مشخص کند و لذا فعلاً به ما اعلام‌شده ارز ۴۲۰۰ تومانی مانند گذشته تا انتهای دی‌ماه سال جاری به نهاده‌های دامی تعلق می‌گیرد و برای ماه‌های آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه میزان جوجه ریزی در آذرماه سال جاری به اندازه نیاز صورت پذیرفته است افزود: اگرچه نبود تخصیص ارز دولتی به نهاده‌های طیور منجر به افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید می‌شود اما در حال حاضر تا انتهای دی‌ماه ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌هایی همچون ذرت و کنجاله سویا اختصاص‌یافته است.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در جواب این پرسش که آیا تا پایان سال احتمال گرانی این محصول در بازار وجود دارد بیان کرد: تأمین نهاده‌های طیور به‌عنوان عامل اصلی و تأثیرگذار در قیمت محصول نقش بسزایی در قیمت‌گذاری دارد لذا در صورت حذف ارز ترجیحی برای تأمین این نهاده‌ها بدون شک با افزایش قیمت و حتی تا دو برابر قیمت امروزی مواجه خواهیم شد.

سبقت قیمت تخم‌مرغ از نرخ مصوب | پیش‌درآمدهای حذف ارز ترجیحی نمایان شد

وی بابیان اینکه به‌طورمعمول هزینه‌های تولید مرغداران را مجبور به درخواست تغییر قیمت می‌کند افزود: افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌هایی مانند حمل‌ونقل، دارو، نهاده‌های طیور در بازار آزاد و حامل‌های انرژی از مهم‌ترین عوامل گرانی و افزایش قیمت مواد پروتئینی هستند و لذا شخص تولیدکننده برای افزایش قیمت محصول خود تصمیم‌گیرنده نیست.

آرامش قبل از طوفان
مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد و ثبت و ضبط صحبت‌های شهروندان نشان می‌دهد که بازار مرغ روزهای همراه با آرامش و ثباتی را طی می‌کند تا آنجا که قیمت مرغ از قیمت مصوب تجاوز نکرده و در برخی از اقلام مانند مرغ‌های تکه کاری شده قیمت‌های عرضه‌شده در بازار کمتر از نرخ مصوب است.

در همین راستا بسیاری از توزیع‌کنندگان مواد پروتئینی بر این باورند که این ثبات و آرامش در بازار در صورت برداشته‌شده حذف ارز از نهاده‌ها و یا سایر کمک‌های حمایتی موجب تلاطم و طوفان قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مرغداران گوشتی خراسان رضوی افزایش تولید در ماه‌های گذشته و هم‌چنین کاهش تقاضا در مقایسه با ماه‌های اخیر را از عوامل ایجاد ثبات در بازار دانسته و به بازار می‌گوید: سه ماه اخیر تأثیر زیادی بر ایجاد آرامش در بازار مشهد گذاشته است، ضمن اینکه تقاضا نسبت به عرضه مرغ در بازار مشهد کاهش‌یافته و سبب تعدیل قیمت‌ها شده است.

احمد بروغنی با اشاره به این موضوع که در آبان ماه امسال ۹ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۵۶۰ قطعه جوجه ریزی در خراسان رضوی انجام‌شده است به خبرنگار ما گفت: در هر شرایطی عرضه و تقاضا عامل اصلی تعیین قیمت جوجه و مرغ است و بر همین اساس اگر عرضه زیاد باشد و تقاضا کم لذا قیمت‌ها به زیر نرخ مصوب می‌رسد البته برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند.

وی بابیان اینکه عوامل دیگری مانند هزینه دارو، واکسن، نهاده و نیروی کار در بالا رفتن قیمت دخیل است اظهار کرد: در شرایط فعلی، نهاده‌های دولتی ۴۰ درصد بر قیمت تمام‌شده مرغ تأثیر می‌گذارد بدیهی است که وقتی نهاده‌های مرغ به قیمت آزاد عرضه شود، قیمت‌ها در بازار نیز تغییر می‌کند؛ به‌هرحال افزایش قیمت نهاده‌ها به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سبب افزایش نیاز به نقدینگی در بین تولیدکنندگان مرغ می‌شود.

بروغنی در پاسخ به این سؤال که آیا پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ در ماه‌های باقی‌مانده تا سال جاری رو به افزایش بگذارد نیز اظهار کرد: باید توجه داشت یارانه دولت مختص نهاده‌هاست و تنها ۴۰ درصد از قیمت تمام‌شده مرغ را شامل می‌شود و به ۶۰ دیگر هزینه‌های آن مانند دارو، واکسن، حقوق کارگر، استهلاک سالن‌ها یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد لذا در صورت افزایش هزینه‌ها در هر یک از موارد یادشده لذا طبیعی است که بر روی قیمت مرغ تأثیرگذار خواهد بود به‌ویژه نهاده‌های طیور که نقش مهمی در قیمت تمام‌شده محصول دارد.

کد خبر: ۱۲۸٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha