۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
رکود بازار و تورم ۴۰ درصدی مواد اولیه تولید| انتظارات از دولت محقق نمی شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رکود بازار و تورم ۴۰ درصدی مواد اولیه تولید| انتظارات از دولت محقق نمی شود

گرگان- رکود بازار و تورم ۴۰ درصدی مواد اولیه، نتیجه تصمیم گیری اشتباه مسئولان در فعالیت های اقتصادی است و انتظارات تولیدکنندگان از دولت هیچگاه محقق نشده است.

اعظم محبی؛ بازار: رفع موانع تولید و تلاش برای حل مشکلات این بخش، علاوه بر ایجاد انگیزه و امید در بین تولیدکنندگان، سبب ایجاد اشتغال و بهبود اوضاع اقتصادی و خودکفایی در کشور می شود. ثبات بازار و تثبیت قیمت دلار از جمله خواسته های فعالان اقتصادی است که تا متحمل ضرر نشده و بتوانند برای توسعه فعالیت های خود هم برنامه ریزی کنند.

«هوشنگ رحیمی» مدیرعامل شرکت بردنای گلوگاه که با پنج غرفه در نمایشگاه لوازم خانگی گلستان حضور داشت بر ضرورت همراهی دولت با فعالان بخش خصوصی تأکید کرد. شرکت بردنا با بکارگیری دانش فنی مدرن در ساخت محصولاتی همچون اجاق گاز و یخچال فعالیت کرده و توزیع کننده بسیاری از محصولات داخلی است. برای آگاهی از چالش های تولید و مشکلات فعالان اقتصادی با هوشنگ رحیمی گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد.

* تحریم‌ها چه مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است؟
تهیه برخی از مواد اولیه که وارداتی است با تحریم‌ها دچار مشکل و چالش شده و این امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. افزایش قیمت دلار هم سبب می شود که واردات با مشکل روبرو شده و تولیدکننده متضرر شود. همچنین تحریم ها باعث می شود که ما نتوانیم مستقیماً با پول داد و ستد و حواله دریافت کنیم و واسطه ها هم باعث می‌شود که هزینه حمل و نقل افزایش یابد. از ابتدای سال تاکنون به صورت میانگین ۴۰ درصد قیمت مواد اولیه و همچنین قیمت کالاها افزایش یافته است.

رکود بازار و تورم ۴۰ درصدی مواد اولیه تولید | انتظارات از دولت محقق نمی شود

رکود بازار و تورم ۴۰ درصدی مواد اولیه تولید | انتظارات از دولت محقق نمی شود

* افزایش قیمت ها چه تأثیری بر بازار داشته است؟
یکی دیگر از مشکلات، رکود در بازار است زیرا نقدینگی مردم کاهش یافته و همچنین بانک ها از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کنند تا نقدینگی را در بازار کاهش یابد.اگر کالایی حدود ۲۰ میلیون باشد یک کارمند با حقوق ماهیانه پنج میلیون نمی تواند آن را به صورت نقد خریداری کند؛ در نتیجه باید تسهیلات دریافت کرده و یا از فروشگاه ها به صورت اقساط آن را تهیه کند.

یا یک کارگر با سه میلیون حقوق حتی نمی‌تواند یک جاروبرقی بخرد، در نتیجه باید حقوق چند ماه خود را برای خرید یک جاروبرقی صرف کند و یا برای خرید یک یخچال ۳۰ میلیون تومانی باید حقوق ۱۰ ماه خود را بپردازد. پس خود به ‌خود در بازار رکود ایجاد شده و وقتی بازار مصرف کالاهای تولیدی کاهش یابد خواب مواد اولیه، خواب قطعه و خواب کالای تولیدی زیاد شده و این امر موجب می شود قیمت‌ها افزایش یابد.پ

* تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ در بازار چگونه است؟
دولت باید در این بخش کنترل و برنامه ریزی داشته باشد و تمام جوانب را در نظر بگیرد زیرا هر تصمیمی که اتخاذ شده تاکنون به تمام جوانب آن عمل نشده در نتیجه باعث می شود بازار و تولیدکنندگان دچار مشکل شوند. باید پیش بینی شود با حذف ارز ۴۲۰۰ چه تغییراتی در بازار ایجاد می شود و بتوانیم خلل های آن را برطرف کنیم.

باید پیش بینی شود با حذف ارز ۴۲۰۰ چه تغییراتی در بازار ایجاد می شود و بتوانیم خلل های آن را برطرف کنیم

مسئولان ابتدا تصمیم گیری کرده و سپس جوانب موضوع را در نظر می گیرند. البته ما تابع بازار هستیم و چون سیاست‌گذاری دست ما نیست هر تغییری در بازار ایجاد شود ما هم به ناچار خودمان را با آن وفق می دهیم.

* انتظار شما از دولت چیست؟
انتظار ما از دولت اشتباه است زیرا تاکنون هر انتظاری که داشتیم غلط از آب درآمده است.

کد خبر: ۱۲۸٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha