۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
چشم ۳۰۰ کارگر بیکار به بازگشایی کارخانه قند یاسوج| ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد
پس از سالها بلاتکلیفی؛

چشم ۳۰۰ کارگر بیکار به بازگشایی کارخانه قند یاسوج| ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد

یاسوج- یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد احیای کارخانه قند یاسوج پس از سالها بلاتکلیفی بود و ۳۰۰ کارگر این کارخانه همچنان چشم به راه منجی کارخانه هستند.

زینب امیدی؛ بازار: کارخانه قند یاسوج که عمری شهر را از منظر تپه ای مشرف بر رودخانه بشار به نظاره نشسته، کهن صنعت استان کهگیلویه و بویر احمد است که نیم قرن از احداث آن می گذرد.

روزهای آفتابی و بارانی و برفی بسیاری آمدند و رفتند اما هنوز چرخ این کارخانه بر وفق مراد کارگران نچرخیده است و این کارخانه بارها در دست مدیران مختلف چرخیده و سکون و سکوتهای فراوانی را در تاریخ خود تجربه کرده است.

رئیس جهمور، در سال ۹۹ در سمت رئیس دستگاه قضا به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و در این سفر با بیان اینکه این کارخانه به هیچ عنوان مجاز به تعطیلی نبوده است، گفت: به حول و قوه الهی در مدت کوتاهی چرخ آن به حرکت در می‌آید.

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی افزود: کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۹۵، به دلیل برخی مشکلات به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد که در نتیجه آن کارخانه تعطیل و کارگران آن بیکار شدند.

وی بیان داشت: این کارخانه، سالیان سال راکد مانده و کارگران آن از کار بیکار شده‌اند و تولید و اشتغال در این واحد قدیمی به صفر رسیده و با حل مشکلات قضایی، به زودی کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید بر می گردد چرا که چرخ‌های تولید این کارخانه به ناحق از حرکت ایستاده و کارخانه قند با این همه امکانات مجاز به تعطیل شدن نیست.

چشم ۳۰۰ کارگر بیکار به بازگشایی کارخانه قند یاسوج| ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد

در مهر ماه ۱۴۰۰ نیز که حجت الاسلام رئیسی در سمت رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد، بر راه اندازی کارخانه قند یاسوج تاکید شد و پس از آن، کارخانه قند یاسوج به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) واگذار شد تا چرخ تولید بار دیگر در این کارخانه به چرخش درآید و کارگران کارخانه روزنه امیدی برای امرار معاش داشته باشند.

همت ستاد اجرایی فرمان امام برای احیای کارخانه قند یاسوج
گذر زمان اما بر چهره این صنعت پیر نقش فرسودگی بر جای گذاشته بود و هنوز این کارخانه در سکوت زمستانی روزگار می گذراند.

کارخانه باید بهسازی شده و برخی دستگاههای آن که مستهلک شده، خریداری و کارخانه تجهیز شود

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در ابتدا، این کارخانه باید بهسازی شده و برخی دستگاههای آن که مستهلک شده، خریداری و کارخانه تجهیز شود.

شایان نادری افزود: برآورد قیمت دقیق و سرمایه در گردش لازم برای راه اندازی این کارخانه انجام شده و قطعات کارخانه فرسوده بوده و بازگشت این کارخانه به چرخه تولید در بازده زمانی ۹ تا ۱۲ ماه انجام می شود.

چشم ۳۰۰ کارگر بیکار به بازگشایی کارخانه قند یاسوج| ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد

۵۱ درصد سهام کارخانه قند یاسوج متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ه) است
وی افزود: ۵۱ درصد سهام کارخانه قند یاسوج متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ه) است و سرمایه گذاری در این کارخانه راکد در راستای تلاش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای حمایت از اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد است.

نادری افزود: کارشناسان، ارزیابی های مختلفی از کارخانه انجام داده اند و این کارخانه در پنج سال گذشته راکد بوده و از زمان آغاز به کار در سال ۴۶ تاکنون بارها تعطیل شده و این امر سبب فرسودگی دستگاهها شده است.

کارخانه قند یاسوج هیچ گاه مطابق با ظرفیت و توان تولید خود، تولید نداشته است

وی با بیان اینکه کارخانه قند یاسوج هیچ گاه مطابق با ظرفیت و توان تولید خود، تولید نداشته است، گفت: این کارخانه می توانست با مدیریت درست، با تمام توان تولید داشته و اشتغالزایی بیشتری در استان ایجاد کند.

چشم ۳۰۰ کارگر بیکار به بازگشایی کارخانه قند یاسوج| ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد

اکنون اما چند ماهی است که کارگران این کارخانه امید به بازگشایی آن بسته اند و صدای بوق این کارخانه، می تواند شروع فصل تازه ای را در زندگی مردم رقم بزند.

بخش عمده سهام کارخانه قند یاسوج به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده است
رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخش عمده سهام کارخانه قند یاسوج به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده است، گفت: با توجه به سخنان مسئولان این ستاد و فرسودگی قطعات، در بازه زمانی ۹ ماهه کارخانه بازگشایی می شود.

سالار حسین پور افزود: کارخانه‌ قند یاسوج، در طول سال‌های مختلف تعطیلی های بسیاری به خود دیده و گاه با مدیریت های غلط سالها این کارخانه بلاتکلیف بوده است.

کارخانه قند یاسوج، قدیمی ترین کارخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد است

وی بیان داشت: کارخانه قند یاسوج، قدیمی ترین کارخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد است و در سال ۱۳۴۶ تاسیس و تحت نظارت سازمان مرکزی شرکت‌ها، وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت.

چشم ۳۰۰ کارگر بیکار به بازگشایی کارخانه قند یاسوج| ستاد اجرایی فرمان امام وارد میدان شد

حسین پور اظهار داشت: با کاشت چغندر و بهره برداری از آن در سال ۴۶ تا سال ۶۲ تولید قند و شکر در این کارخانه ادامه داشت اما بخش خصوصی در سال ۱۳۸۰، ۶۳ درصد از سهام کارخانه را از موسسه نمازی خرید و مابقی سهام به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله کارگران رسید و در سال ۸۳ مالک اعلام ورشکستگی کرد و به بهانه‌ ورشکستگی حقوق کارگران را پرداخت نکرد و در سال ۸۳ اولین تعطیلی رسمی در این کارخانه اتفاق افتاد.

وی افزود: فراز و نشیب ها ادامه داشت تا اینکه در سال ۹۵ کارخانه به مزایده رفت و با قیمت سال ۴۸ فروخته و دوباره تعطیل شد.

حسین پور افزود: این کارخانه اکنون قرار است به همت ستاد اجرایی فرمان امام راه اندازی شود و مردم همچنان در انتظار راه انداز این کارخانه هستند.

امید است که چرخهای این کارخانه به زودی با همت ستاد اجرایی فرمان امام بچرخد و نان آور خانه های کارگران باشد.

کد خبر: ۱۲۸٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha