۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
آب بندان‌های مازندران در مسیر مرداب شدن| خبری از لایروبی نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

آب بندان‌های مازندران در مسیر مرداب شدن| خبری از لایروبی نیست

ساری- لایروبی و مرمت نشدن و بی توجهی به اجرای طرح های چندمنظوره، آب بندان های مازندران را به سمت مرداب شدن پیش می برد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران سرزمین آب بندان های متعددی است و وجود ۹۳۱ قطعه آب بندان با ۱۸ هزار هکتار سبب شده تا سالانه حجم قابل توجهی از آورده‌ای آبی در آن ذخیره و برای کشت و کار کشاورزی مدیریت شود.

این استان به عنوان خاستگاه سازه‌های آبی به سهم قابل توجهی از اعتبارات برای بازسازی و مرم نیاز است تا اندون (آب بندان) را بهسازی و مدیریت کند. با توجه به نقش آب بندان در تأمین آب زراعی، جمع آوری آب‌های زهکش، پرورش ماهی و گردشگری، استفاده چندمنظوره از آن جزو برنامه‌های متولیان امر است.

روستای رمنت بابل با آب بندانش در مازندران شهره است و از این ذخیره گاه برای تأمین آب کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌شود. محمد از اهالی روستای رمنت با اظهار اینکه هر سال طبق رسمی در فصل خاصی اقدام به پرورش و صید ماهی می‌کنند، گفت: انواع ماهی در آب بندان رمنت صید می‌شود.

کاربری زراعی و شیلاتی آب بندان رمنت
وی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: هر سال توسط شورای آب بندان و محل بچه ماهی در اسفندماه در آب بندان رهاسازی می‌شود و پس از اتمام فصل کشاورزی، یک روز به عنوان ماهیگیری درنظر گرفته می‌شود و همه اهالی در آن به صید می‌پردازند.

آب بندان ها علاوه بر تأمین آب کشاورزی و پرورش ماهی دارای جذابیت‌های گردشگری و تفریحی هستند و بهره گیری از این ظرفیت در توسعه اشتغال پایدار در روستاها و حاشیه آب بندان ها تأثیر بسزایی دارد.

کاربری گردشگری آب بندان ها
در حال حاضر از مجموع آب بندان ها بیش از ۱۰۰ مورد برای مقاصد گردشگری بهره برده می‌شود و به اعتقاد متولیان امر توسعه گردشگری در این مناطق نیازمند حمایت جوامع محلی است. سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اظهار اینکه اجرای طرح‌های گردشگری در آب بندان ها سبب افزایش درآمد و ایجاد اشتغال خواهد شد، گفت: در حال حاضر پرورش ماهی در آب بندان یک رویکردی دارد که ممکن است با گردشگری متفاوت باشد.

آب بندان های مازندران روبه مرداب شدن| خبری از لایروبی نیست

وی افزود: تلاش براین است که در درجه اول سرمایه گذاری توسط اهالی روستا، شوراها و دهیاری در آب بندان ها برای گردشگری در آب بندان ها صورت گیرد.

مرمت و بازسازی آب بندان ها در مازندران نیازمند تدوین نظامنامه ای است تا با هم افزایی بین دستگاه‌های متولی و بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی، برای اشتغال پایدار و بهره برداری چندمنظوره در آن برنامه ریزی شود

مرمت و بازسازی آب بندان ها در مازندران نیازمند تدوین نظامنامه ای است تا با هم افزایی بین دستگاه‌های متولی و بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی، برای اشتغال پایدار و بهره برداری چندمنظوره در آن برنامه ریزی شود.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران یخکشی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره پروژه پرورش ماهی در آبندان اظهار داشت: آب بندان ها معمولاً در اختیار شوراها و دهیاری‌ها است به همین دلیل نظامنامه ای تعریف می‌کند که در واقع مشارکت مدار باشد و چارچوب خوبی برای آن طراحی شده است.

وی افزود: آب بندان ها در همه مناطق ظرفیت بازسازی ندارد و برخی از آنها دارای ارزش هستند و آب منطقه‌ای و وزارت نیرو مکلف هستند تا از طریق مزایده آب بندان ها واگذار شود و بر این اساس، نظامنامه ای در حال تدوین است.

یکی از اهداف آب بندان ها مدیریت و ذخیره سازی آب بهای سطحی است و سالانه بیش از ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره سازی و مدیریت و برای کشت و کار کشاورزی بهره برداری می‌شود.مفید غلامی راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، شاخص مهار آب را در استان پایین دانست و گفت: ۱۷۰ میلیون مترمکعب از بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب توسط آب بندان ها مدیریت می‌شود.

وی افزود: ردیفی طی سه سال اخیر ایجاد شد که سهم مازندران برای مرمت آب بندان ها بالاتر از دیگر استان‌ها است و این اعتبار طبق شاخص‌هایی نظیر وسعت آب بندان، وسعت حوزه‌های کشاورزی و غیره توزیع می‌شود ولی سازوکار قانونی برای نحوه مشارکت مردمی دیده نشده است.

لایروبی و مرمت آب بندان ها حمایت می‌شود
در عین حال عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه لایروبی آب بندان ها و مدیریت آب بهای سطحی مسئله‌ای عام است و هدف از آن این نیست که چند کامیون گل و لای را برداریم، گفت: در قبل و از انقلاب چهار آب بندان نداریم که لایروبی استاندارد شده باشد.

آب بندان های مازندران روبه مرداب شدن| خبری از لایروبی نیست

وی در گفتگو با خبرنگار بازار یادآور شد: جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای به محوریت فرمانداری‌ها از هر دهیار و شورا که قرار است لایروبی آب بندان ها را انجام دهند، حمایت می‌کنند.

وی ایجاد ایستگاه پمپاژ در ورودی آب بندان ها، دیواره سازی، کف سازی استاندارد و غیره را در آب بندان ها لازم دانست.

فرزین فرهادی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه سال ۹۷ طبق تفاهمنامه ای بین ریاست جمهوری، سازمان مدیریت برنامه ریزی و استانداران شمالی منعقد شد تا آب بندان های سه استان مرمت و بهسازی شود.

وی افزود: در سال ۹۸ حدود ۴۳ آب بندان به مساحت ۹۵۰ هکتار را مرمت و بهسازی کردیم و ۳۰ میلیون مترمکعب آب را ذخیره سازی کردیم اما به دلیل وضعیت اعتباری در سال قبل اعتبارات لازم موجود در برنامه تخصیص داده نشد.

به گزارش بازار، ساخت آب بندان در زیر سایه سدها، مشکل کم آبی، بی توجهی به نظامنامه بهره برداری، لایروبی و مرمت نشدن برخی از آب بندان های مازندران را به مرداب تبدیل کرده است و تداوم این روند سبب از دست دادن این گنجینه‌های ارزشمند خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۸٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha