افزایش ۱۴۶ درصدی مالیات شرکت‌های غیردولتی برای سال آینده
در جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران مطرح شد

افزایش ۱۴۶ درصدی مالیات شرکت‌های غیردولتی برای سال آینده

در دهمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت از سوی بهادرانی مشاور عالی رئیس اتاق تهران، تشریح شد و وی نقاط ضعف و قوت این لایحه را مورد نقد و بررسی قرار داد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، ابراهیم بهادرانی در این نشست، با بیان اینکه بودجه سال آینده در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد رشد دارد و با رقم ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان تنظیم شده‌است، لایحه تنظیم شده برای دخل و خرج سال آینده را دارای ایراد و اشکالاتی دانست چرا که به گفته وی، درآمدها و هزینه‌های این لایحه هم‌خوانی ندارد.

بهادرانی با این توضیح که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، درآمدهای مالیاتی بسیار اغراق‌آمیز لحاظ شده‌است، گفت: ترکیب درآمدهای مالیاتی در این لایحه نشان می‌دهد که مالیات شرکت‌های غیردولتی حدود ۱۴۶ درصد رشد داده شده و در حالی که این رقم برای امسال در حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان بود، برای سال آینده نزدیک به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است.

به گفته وی، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، همچنین چند ردیف مالیات جدید از جمله، مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس به میزان ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، مالیات بر خودروهای لوکس به میزان ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان و مالیات بر خانه‌های خالی به میزان ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. بهادرانی در عین حال، یادآور شد که مالیات بر ارزش افزوده نیز به میزان ۶۹ درصد نسبت به قانون، رشد داده شده است.

مشاور عالی رئیس اتاق تهران، پس از ارائه توضیحاتی در رابطه به وضعیت درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آینده کشور، افزود: درآمد مالیاتی حدود ۶۲ درصد رشد داده شده که با توجه به عملکرد ۱۳۹ روزه سال جاری که معادل ۷۵.۷ درصد رقم مصوب سال قبل تحقق یافته است، می‌توان گفت که نسبت به عملکرد سال جاری بایستی بیش از ۸۰ درصد مالیات وصول شود که با توجه به شرایط رکودی، کرونا و تحریم‌ها، تحقق این امر بسیار بعید به نظر می‌رسد.

وی با این توضیح که قرار بود بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد انجام شود، که خبری از آن نیست، افزود: در بودجه پیشنهادی سال آینده کشور، ردیف‌های مختلف حذف شده و بودجه دستگاه‌های مختلف به صورت تجمیعی در بودجه دستگاه مافوق آورده شده که این امر باعث عدم شفافیت شده و نظارت بر پروژه‌ها را بسیار مشکل خواهد کرد.

بهادرانی همچنین تصریح کرد که در این لایحه، بودجه وزارت بهداشت به میزان تورم افزایش پیدا نکرده که تعجب‌آور است. وی رقم افزایش بودجه وزارت بهداشت برای سال آینده را ۲۶ درصد در مقایسه با بودجه امسال عنوان کرد.

در ادامه این نشست، حاله حامدی‌فر نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، پیشنهاد کرد که موضوع پرداخت مابه‌التفاوت ارز نیمایی و دولتی و شفاف‌سازی در رابطه با نحوه پوشش یارانه تجهیزات پزشکی، طی مکاتبه اتاق تهران با رئیس مجلس شورای اسلامی، مورد پیگیری قرار گیرد.

همچنین در این جلسه، مهدی پیرصالحی نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، با اشاره به نشست اخیر اعضای هیات مدیره این تشکل با معاون اول رئیس جمهور، با بیان اینکه در این جلسه نگرانی های کارفرمایان صنعت دارو در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پیامدهای آن مطرح شد، تصریح کرد که محمد مخبر طی سخنانی، بر حفظ نرخ ترجیحی ارز برای دارو و گندم، تاکید کرد. به گفته وی، همچنین در این دیدار، گفت‌وگوی مفصلی در رابطه با ضرورت بازسازی و نوسازی صنعت داروی کشور صورت گرفت.

همچنین، حمیدرضا راسخ کارشناس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، با اشاره به نشست مشترک این کمیسیون با رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران پیرامون موضوع مدیریت تعارض منافع، یادآور شد که این موضوع طی نشست مشترکی با حضور اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت و کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران به همراه نمایندگان مجلس از کمیسیون اجتماعی، مورد نقد و پیگیری قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۲۷٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha