۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
چرا کسب و کارها به خطر ویروس کرونا بی توجه شدند؟
بازار بررسی می‌کند

چرا کسب و کارها به خطر ویروس کرونا بی توجه شدند؟

یک کارشناس بازر کار می گوید: بسته‌های حمایتی دولت هم به قدری نیست که بتوان به آن اتکا کرد و سرکار حاضر نشد. ضمن‌اینکه واحدهای صنفی تا کنون عملا هیچ حمایتی دریافت نکرده اند.

بازار- کرکره مغازه‌ها یکی پس از دیگری بالا می‌روند و روال کار در بسیاری از واحدهای تولیدی به حالت قبلی برگشته است. کارمندان دولت هم به محل کار خود برگشته اند. حسن روحانی رییس جمهوری هم اعلام کرده، از ۲۳ اسفند کسب و کارهای کم ریسک می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

 با وجوداینکه مسئولان وزارت بهداشت از روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا خطر می‌دهند، شرایط در اقتصادایران به حالت پیش از کرونا بازگشته است. حتی با وجوداینکه دولت طی ابلاغیه‌ای بازگشایی صنوف غیر ضرور را ممنوع اعلام کرده، بیشتر مغازه‌های سطح شهر باز هستند. از لباس فروشی‌ها گرفته تا فروشندگان لوازم لوکس و تزیینی وظروف همگی به مغازه‌های خود بازگشته اند.

 محمد عطاردیان کارشناس بازار کار  دلیل‌این اتفاق را کاهش قدرت خرید خانوار می‌داند و می‌گوید: اقتصاد ایران تحمل قرنطینه کامل را نداشته و شرایط اقتصادی بسیاری از صاحبان کسب و کار در اقتصادایران به گونه‌ای نیست که بتوانند یک ماه یا حتی چند هفته فعالیت خود را متوقف کنند.

او گفت: نمی توان واحدهای صنفی را مجبور به تعطیلی کرد ولی مسافرت و رفت و آمد را مجاز دانست.

بااین سطح از حمایت نمی‌توان انتظار تعطیلی کسب و کارها را داشت

بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت ۷.۵ میلیون نفر به طور مستقیم در اصناف کشور فعالیت دارند و به صورت غیرمستقیم، ۱۸.۵ میلیون نفر با مشاغل صنف‌های مختلف در تماس و ارتباط هستند. در حوزه تولید نیز نزدیک به ۲.۵ میلیون نفر شاغل مستقیم وجود دارد که ۵۰ درصد آنها در صنایع متوسط فعال هستند. اما نگاهی به عملکرد دولت در روزهای کرونایی اقتصاد نشان می‌دهد که دولت تا کنون بسته حمایتی مشخصی را برای حدود ۲۱ میلیون فعال دراین بخش نداشته است و به اصطلاح  تنها هوای کارمندان خود را  داشته و حضور آنها را شیفتی و از راه دور مجاز دانسته است. 

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه دولت منابع کافی برای حمایت از مشاغل را ندارد، گفت: بسته‌های حمایتی دولت هم به قدری نیست که بتوان به آن اتکا کرد و سرکار حاضر نشد. ضمن‌اینکه واحدهای صنفی تا کنون عملا هیچ حمایتی دریافت نکرده اند جزاینکه بازپرداخت تسهیلات دریافتی و پرداخت مالیاتشان چند ماه به عقب افتاده است.

به گفته عطاردیان، سایه کرونا بر اقتصادایران چنان سنگینی می‌کند که تعداد بسیار زیادی از واحدهای صنفی و تولیدی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و بیم آن می‌رود که دراینده‌ای نزدیک واحدهای صنفی و تولیدی خود را تعطیل و هزاران نفر از کارگران و کارکنان‌شان را اخراج کنند.

این کارشناس بازار که معتقد است دولت از فرصت تعطیلات نوروز و هفته پایانی اسفند به دلیل سوء مدیریت نتوانست بهره لازم را ببرد، ادامه داد: بسیاری از کسب و کارها از اسفند پارسال به حالت نیمه تعطیل رفتند و درایام نوروز در تعطیلی کامل بودند. بااین وجود بهبودی در روند کنترل بیماری مشاهده نشد و دلیل آن هم نبود یک برنامه جامع و مشخص برای سیاست‌های قرنطینه‌ای است.

پیامک های روسای اتحادیه ها برای از سر گیری فعالیت‌ها

در حالی که پیش از این در ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا آمده بود، همه اصناف به جز تولیدی‌ها تا ۲۱ فروردین و خشکشویی ها تا ۳۰ فروردین ماه باید به صورت قطعی تعطیل باشند، دو روز گذشته بسیاری از واحدهای این صنف ها فعال بودند. آنها دلیل فعالیت خود را پیامک رئیس اتحادیه که گفته بود ادامه کار شان مانعی ندارد، اعلام کردند.  البته برخلاف آنچه اعلام شده بود خبری هم از برخورد با صنوف متخلف نبود.

یداله صادقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت در اینباره به بازار می‌گوید: برخورد با واحدهای متخلف بر عهده نیروی انتظامی بوده و ما اسامی واحدهای صنفی مجاز به فعالیت را به این واحدها اعلام کردیم. اما سوال اینجاست مشاغلی همچون گل فروشی و فلافلی و کله پزی و لوستر فروشی و کافه‌ها جز مشاغل کم ریسک و ضروری  این روزهای کرونایی است  یا اینکه دستگاه‌های مسئول در اجرای وظایف خود کوتاهی می کنند.  

کد خبر: ۱۲٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha