۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
اصل مبارزه با آفات کشاورزی، غیرشیمیایی است
سرپرست مرکز رشد جهادکشاورزی گلستان؛

اصل مبارزه با آفات کشاورزی، غیرشیمیایی است

گرگان- ربانی نسب، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی گلستان اصل مبارزه با آفات و حشرات کشاورزی را بر مبارزه غیرشیمیایی دانست و گفت: در محصولات گلخانه‌ای راهی به جز مبارزات بیولوژیک نداریم.

حجت اله ربانی نسب در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بر اساس تعریف سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) امنیت غذایی شامل چهار مولفه دسترسی به غذا، تولیدکافی، پایداری محصولات تولیدی و قابل استفاده بودن این محصولات می‌شود.

وی با تاکید بر این نکته که این سیاست در برنامه ۲۰ساله کشور هم قرار گرفته، افزود: بنابراین بحث امنیت غذایی یک مساله کلان کشوری است که همواره مورد توجه بوده است.

ربانی از مبارزه شیمیایی با آفات در کشاورزی انتقاد کرد و گفت: اصل بر مبارزه غیر شیمیایی است؛ توسعه مبارزات بیولوژیک مانند کنترل حشرات و بیماری‌ها توسط حشرات شکارگر یکی از راه‌های مبارزه بیولوژیک با آفات است.

وی با اعلام این مطلب که در محصولات گلخانه‌ای راهی به جز مبارزات بیولوژیک نداریم، افزود: درحال حاضر مبارزات شیمیایی دیگر جوابگو نیست حالا اینکه چقدر کشاورزان آن را رعایت می‌کنند بحثی جداگانه است.

سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی گلستان به استفاده از کود شیمیایی کم خطر و یا زیست سازگار تاکید کرد و گفت: به عبارتی اگر درجایی ناچار به استفاده از سم باشیم، بهتر است از سمی استفاده شود که مشکل جدی نداشته باشد.

وی تنوع و تناوب استفاده از آفت کش‌ها را ضروری دانست و اضافه کرد: این تنوع و تناوب باعث می‌شود تا آفات مقاومت کمتری داشته باشند؛ وقتی کشاورزان مقاومت آفات را می‌بینند به مبارزات شیمیایی مکرر رو می‌آورند که در خیلی مواقع هم بی‌تأثیر است.

به گفته سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی گلستان، بهترین زمان سمپاشی به خصوص برای باغات، فصل زمستان است زیرا در این زمان میوه و محصولی وجود ندارد. اگر این اقدام به درستی انجام شود نیاز به مبارزات شیمیایی در زمان محصول دهی کشت نیست.

وی تعدد در صدور مجوز سم فروشی را از دیگر مشکلات حوزه کشاورزی دانست و گفت: مجوز سم فروشی به راحتی داده می‌شود و اتفاقا همین موضوع مشکل ساز شده است.

ربانی نصب در خاتمه خاطر نشان کرد: متاسفانه تعداد فروشگاه‌های عرضه کننده سم زیاد شده و دسترسی کشاورزان به آن بیشتر از گذشته است ضمن اینکه هر یک از این فروشگاه‌ها توصیه‌هایی به کشاورزان می‌کنند که شاید در بسیاری مواقع درست و کارشناسی نباشد.

کد خبر: ۱۲۷٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha