۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
جهاد کشاورزی گلستان نقش علوم پزشکی در صادرات را نفی می کند
مدیرنظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان؛

جهاد کشاورزی گلستان نقش علوم پزشکی در صادرات را نفی می کند

گرگان- رئیسی، مدیراداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: این دستگاه در زمان صادرات محصولات کشاورزی، نادیده گرفته می‌شود.

مجتبی رئیسی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که همواره وظیفه کنترل سموم بر عهده علوم پزشکی است، اظهار کرد: این در حالی است که محصولات خام کشاورزی بدون نظر این دستگاه صادر می‌شود.

او ضمن یادآوری این نکته که با برگشت صادرات، نخستین دستگاهی که مقصر شناخته می‌شود علوم پزشکی است، افزود: متاسفانه این نقص وجود دارد چراکه دوستان جهاد معتقدند محصول خام کشاورزی ربطی به علوم پزشکی ندارد، اگر این موضوع ربطی به دانشگاه‌علوم‌پزشکی ندارد پس موظف به پاسخگویی محصولات برگشتی صادراتی هم نیستیم.

رئیسی از کنترل ماهانه سموم محصولات کشاورزی از میدان تره بار خبر داد و اضافه کرد: حدود هفت سال است که محصولات خام کشاورزی را دانشگاه علوم پزشکی گلستان ازلحاظ سموم و آلاینده بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: این وظیفه‌ای است که درست یا غلط قانون در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده و ما مکلف به اجرای قانون هستیم.

به گفته مدیراداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، متاسفانه علیرغم اینکه قوانین زیادی در این حوزه وجود دارد اما بین دستگاه‌ها هماهنگی کامل وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اینکه مسئول محصولات کشاورزی، سازمان جهاد است در آن بحثی نیست اما برای اطمینان از سلامت این محصولات دانشگاه علوم پزشکی باید در جریان قرارگیرد، از طرفی چگونگی بررسی سموم و سایر مواد غیراستاندارد در محصولات کشاورزی، نیازمند دستگاه های مدرنیست که برای تهیه آن باید اعتباری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

رئیسی از فعالیت سه آزمایشگاه بررسی سموم و آلاینده محصولات کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: تنها این سه آزمایشگاه می‌توانند مواد غیراستاندارد محصولات خام کشاورزی را بررسی کنند.

به گفته وی، سموم موجود در محصولات کشاورزی آن مقداری که علیه آن هجمه ایجادشده، نگران کننده نیست. به این ترتیب نباید نگرانی در این حوزه وجود داشته باشد.

مدیراداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: به نظر می‌رسد برگشت محصولات صادراتی یک بازی سیاسی است و به مشکلات بهداشت و سلامت ارتباطی ندارد.

وی تفاوت در استاندارد محصولات کشاورزی را عامل دیگر برگشت محصولات صادراتی اعلام کرد و گفت: وجود بعضی سموم در محصولات به لحاظ استانداردهای بهداشتی کشور ما بلامانع است در حالی که برای روسیه دارای اشکال است همچنین عکس این مسئله هم صادق است.

به گفته مدیراداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، ناهماهنگی بین استانداردهای ایران با سایر کشورها به معنی آلودگی محصول کشاورزی ایران نیست.

رئیسی خواستار شناسنامه دار شدن زمین‌های کشاورزی شد و گفت: این مقوله از ضروریاتی است که در حوزه کشاورزی باید به زودی اجرایی شود.

او ادامه داد: در چنین شرایطی می‌توان محصولات هر زمین را به تفکیک شناسایی کرده و میزان سموم و آلایندگی آن را دریافت. روی این موضوع جهادکشاورزی باید به شدت کار کند و امیدوار هستیم به زودی نتیجه بدهد.

وی با بیان این مطلب که برخی از سموم موجود در بازار تقلبی بوده و تحت نظارت نیست، افزود: باید بررسی شود که تمام سموم وارداتی مجوزهای لازم را دارند. اینها نکاتی است که حتماً نهادهای متولی باید آن را به صورت جدی بررسی کنند.

کد خبر: ۱۲۷٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha