۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
رشد ۱۴ هزار درصدی قراردادهای «اختیار معامله» در ۳ سال اخیر
رئیس کارگروه ابزارهای نوین مالی کانون کارگزاران خبر داد

رشد ۱۴ هزار درصدی قراردادهای «اختیار معامله» در ۳ سال اخیر

رئیس کارگروه ابزارهای نوین مالی کانون کارگزاران، گفت: در حال حاضر قراردادهای مربوط به ابزارهای مشتقه به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد رسیده که نسبت به سال ۹۷ که ۳۲ هزار مورد بوده، رشد بسزایی داشته است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، میثم مقدم، رئیس کارگروه ابزارهای نوین مالی کانون کارگزاران با بیان اینکه استفاده از ابزار مشتقه در بازار سرمایه ایران از سال ۹۵ شروع شده است اظهار داشت: از سال ۹۶ این ابزار رفته رفته رونق مناسبی گرفت بطوریکه در سال ۹۷ تقاضا برای آن افزایش یافت.

وی افزود: در سال ۹۷ تعداد کل نمادهای اختیار معامله ۴ الی ۵ عدد و تعداد کل قراردادهای معطوف به آن ۳۲ هزار مورد بود اما هم اکنون شاهد آن هستیم که روی ۳۳ نماد معاملاتی آپشن (اختیار معامله) داریم. همچنین حجم قراردادها به حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد رسیده است.

مقدم تصریح کرد: حجم معاملات آپشن‌ها امروز در نماد خودرو از سهم پایه خودرو بیشتر شده است و این اتفاق ارزشمندی است که قطعا می‌تواند به عنوان یک نشانه برای آینده روی قیمت سهم تاثیر گذار نیز باشد.

وی افزود: چرا که افراد در معاملات آپشن آینده را خریداری می‌کنند و قیمت‌گذاری برای آینده سهام انجام می‌دهند.

مقدم گفت: شاید در آینده بتوانیم از این پارامتر کمک بگیریم برای اینکه شاخص ریسک طراحی کنیم.

وی افزود: متولی عرضه کننده ابزارهای مشتقه صندوق توسعه بازار بود و هدف هم این بود که این ابزار در آینده بتواند به بازار کمک کند، استراتژی‌های مختلفی هم مد نظر داشت، ابتدا اینکه بازار توسعه پیدا کند و به نقد شوندگی بازار کمک کند.

رئیس کارگروه ابزارهای نوین مالی کانون کارگزاران اظهار داشت: اوراق مشتقه، مشتق شده از دارایی پایه (سهام) است که بر مبنای زمانی که در آینده قرار است احصا شود، بسط داده می‌شود و شامل دو نوع کلی اختیار معامله و فیوچرز (آتی) است.

کد خبر: ۱۲۷٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha