۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
پشت پرده بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران| سیب زمینی‌های همدان مشکل ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

پشت پرده بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران| سیب زمینی‌های همدان مشکل ندارد

همدان-خبر برگشت خوردن محصولات صادراتی از جمله فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و کیوی باعث ایجاد نگرانی‌هایی در جامعه شد چراکه علت آن را وجود آلودگی در محصول عنوان کرده بودند درحالی که اصل ماجرا چیز دیگری است.

بازار؛ گروه استان ها: تولیدات کشاورزی یکی از بزرگترین محصولات صادراتی در کشور به شمار می‌روند و سالانه هزاران تن انواع محصولات کشاورزی از کشور به سراسر دنیا صادر می‌شود و در این بین استان همدان نیز انواع محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی، گردو و سیر صادر می‌کند.

طی چند هفته گذشته اخباری مبنی بر برگشت برخی از محصولات صادراتی از جمله فلفل دلمه‌ای از روسیه، سیب زمینی از ازبکستان، کیوی از هند و ... به دلیل وجود سموم کشاورزی در این محصولات منتشر و باعث نگرانی مردم از تولید محصولات نا سالم و آلوده شد.

محصول کشاورزی برگشت خورده آلوده به سموم‌ نبوده بلکه علت این همه هجمه و ایجاد نگرانی در راستای تنگ تر کردن حلقه تحریم‌ها بوده است ضمن اینکه از طرف دیگر برخی افراد سود جو به دنبال مطامع شخصی خود هستند تا به این واسطه سود خود را کسب کنند

براساس صحبت‌های کارشناسان محصول کشاورزی برگشت خورده آلوده به سموم‌ نبوده بلکه علت این همه هجمه و ایجاد نگرانی در راستای تنگ تر کردن حلقه تحریم‌ها بوده است ضمن اینکه از طرف دیگر برخی افراد سود جو به دنبال مطامع شخصی خود هستند تا به این واسطه سود خود را کسب کنند.

پشت پرده بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران| سیب زمینی‌های همدان مشکل ندارد

به دنبال رسیدن به جواب سوالهایمان مصاحبه ای با کارشناسان و صاحب نظران حوزه صادرات و حفظ نباتات داشتیم که در مورد محصولات برگشت خورده طرح موضوع شد و ان مصاحبه را می‌خوانیم.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار خبر برگشت خوردن محصولات کشاورزی به دلیل وجود سم را کذب دانست و از سازمان حفظ نباتات و صدا و سیما انتقاد کرد.

خسرو طالبی رحیق کوتاهی سازمان حفظ نباتات در اعلام به موقع نادرست بودن این اخبار را کر کرد و از صدا و سیما به دلیل پرداختن به اخبار کذب گلایه کرد.

هیچ محصول سیب زمینی صادراتی به کشور برگشت نخورده و کشور ازبکستان هم اعلام کرده سیب زمینی صادر شده سالم است

وی تاکید کرد: هیچ محصول سیب زمینی صادراتی به کشور برگشت نخورده و کشور ازبکستان هم اعلام کرده سیب زمینی صادر شده سالم است.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی از مصرف کنندگان خواست تا محصولات کشاورزی تولیدی را با اطمینان خاطر مصرف کنند و تاکید کرد: صدا و سیما باید در برابر اخبار اشتباه و کذب بایستد.

وی با بیان اینکه کشور روسیه ضوابط جدیدی برای سازمان حفظ نباتات ارسال کرده تا براساس آن ضوابط فلفل دلمه‌ای به روسیه صادر شود، افزود: سازمان حفظ نباتات در اعلام این ضوابط کوتاهی کرده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان نیز در رابطه با محصولات کشاورزی صادراتی برگشت خورده اظهار کرد: هجمه زیادی بر سازمان حفظ نباتات بوده و افراد غیر متخصص اظهار نظرهایی انجام داده اند.

شهرام پیشه ور با بیان اینکه برگشت محصولات کشاورزی صادراتی در یک ماه گذشته با برگشت محصول فلفل دلمه‌ای آغاز و واکنشهای مختلفی انجام شد، ادامه داد: تمام کشورها موظفند از ورود محصولات دارای عوامل قرنطیه‌ای جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه مسائل مربوط به صادرات به صورت کتبی اعلام می‌شود تا موارد را رعایت کنند، افزود: کشور صادر کننده باید مقررات را رعایت کند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در ایران نیز در صورت اطمینان از اینکه محموله وارداتی عاری از مشکل است، اجازه ورود داده می‌شود، اضافه کرد: محموله وارداتی به ایران در صورت داشتن مشکل، برگشت و یا امحا می‌شود.

پشت پرده بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران| سیب زمینی‌های همدان مشکل ندارد

وی با اشاره به اینکه یک محموله وارداتی از کشور هلند را در کشور امحا کردیم اما رسانه‌ها و افراد غیر متخصص در هلند به این موضوع ورود نکردند، بیان کرد: در رابطه با برگشت محموله فلفل دلمه‌ای موضوع باقی مانده سم وجود نداشت بلکه روسیه خواستار بستن یکسری معاهده بین دو کشور بود تا براساس آن محصول وارد شود؛ به معنای دیگر پروتکل بهداشتی روسیه تغییر کرده بود.

پیشه ور با تاکید بر اینکه کشور روسیه هیچ نوع سمی روی فلفل دلمه‌ای ثبت نکرده است و چون هیچ سمی ثبت نشده بود محموله را عودت دادند، ادامه داد: فهرست سموم مجاز روی محصولات گلخانه‌ای در ایران به کشور روسیه اعلام شده و از سموم‌مجاز در دنیا استفاده می‌شود و روسیه اعلام کرده موضوع را بررسی می‌کند.

سالانه بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تن محصول کشاورزی از همدان به ۲۰ کشور صادر می‌شود که یکی از این محصولات سیب زمینی است و تاکنون هیچ محموله‌ای در هیچ سالی برگشت نخورده است

وی در ادامه به موضوع برگشت سیب زمینی، کیوی، نخل و واردات موز اشاره کرد و افزود: سالانه بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تن محصول کشاورزی از همدان به ۲۰ کشور صادر می‌شود که یکی از این محصولات سیب زمینی است و تاکنون هیچ محموله‌ای در هیچ سالی برگشت نخورده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سه هزار و ۲۰۰ تن سیب زمینی همدان به ازبکستان و روسیه صادرات شده است، اضافه کرد: از این مقدار ۸۰۰ تن به روسیه و بقیه به ازبکستان صادر شده و هیچ محصولی برگشت نخورده است.

وی با بیان اینکه برای صادرات ضوابط و مقرراتی تعریف شده و صادر کنندگان با یکدیگر تعامل داشتند، عنوان کرد: صادر کننده گواهی مبدا تولید و بعد از آن فرم درخواست متقاضی صادرات می گیرد، در مرحله بعد محصول به آزمایشگاه ارسال می‌شود و پس از از تایید محصول صادراتی پلمب و شماره پلمب می‌خورد و بعد صادر می‌شود.

یک محموله سیب زمینی به دلیل خاک زیاد برگشت خورده که سیب زمینی استان همدان نبوده است

پیشه ور با اشاره به اینکه صادر کننده سیب زمینی صادراتی استان موظف است سیب زمینی را سورت کند و خاک آن را بگیرد و در بسته بندی مناسب صادرات را انجام دهد، ادامه داد: یک محموله سیب زمینی به دلیل خاک زیاد برگشت خورده که سیب زمینی استان همدان نبوده است.

پشت پرده بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران| سیب زمینی‌های همدان مشکل ندارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از واردات موز سمی از سومالی خبر دادند درحالی که هیچ موزی از سومالی وارد کشور نشده است، افزود: نخل صادراتی برگشت خورده نیز به دلیل جعل گواهی بهداشت بوده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در رابطه با برگشت کیوی صادراتی گفته شد که کیوی ایران دارای شپشک خرزه است، اضافه کرد: این آفت اصلا در ایران وجود ندارد.

به مردم اطمینان می‌دهیم که محصولات صادراتی سالم هستند و کمترین میزان سم و کود شیمیایی در آنها به کار رفته است

وی با اشاره به اینکه می‌خواهند صادرات محصولات کشاورزی ما را هدف قرار دهند، تاکید کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم که محصولات صادراتی سالم هستند و کمترین میزان سم و کود شیمیایی در آنها به کار رفته است.

پیشه ور با اشاره به اینکه در گذشته مصرف سم در استان همدان ۷۰۰ تن در سال بود اما در حال حاضر به ۳۸۰ تن رسیده است، ادامه داد: مصرف سم در استان همدان نیم لیتر به ازای هر هکتار است و استان همدان یکی از استان‌های ایمن در رابطه با مصرف سم است.

وی با تاکید بر اینکه دیگر کشاورزان خود سرانه سم را مصرف نمی‌کنند و کشاورزان تحصیل کرده هستند، افزود: کشاورزان اطلاعات خوبی دارند و از طرفی به دلیل افزایش قیمت سموم هیچ کس با مصرف بی رویه سم پول خود را دور نمی‌ریزد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ دو درصد سموم مصرفی پر خطر و ۹۸ درصد سموم بی خطر و کم خطر هستند، اضافه کرد: در کشوری مثل ترکیه با توجه به شرایط آب و هوایی ۹ تا ۱۲ نوبت سم پاشی انجام می‌شود اما ایران شرایط هوایی ترکیه را ندارد و مجبور به سم‌پاشی زیاد نیستیم.

عملیات مبارزه بیولوژیک را از پنج هکتار آغاز کردیم و اکنون به ۱۰ هزار هکتار رسیده‌ایم و سرانه مصرف سم استان همدان پایین آمده است

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد به جای سم پاشی عملیات مبارزه بیولوژیک را انجام می‌دهیم، بیان کرد: عملیات مبارزه بیولوژیک را از پنج هکتار آغاز کردیم و اکنون به ۱۰ هزار هکتار رسیده‌ایم و سرانه مصرف سم استان همدان پایین آمده است.

پشت پرده بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران| سیب زمینی‌های همدان مشکل ندارد

پیشه ور با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی به موضوع سلامت غذایی توجه می‌کند، ادامه داد: در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی متولی گواهی بهداشتی نباتی است.

طرح ارتقا سلامت هشت محصول در کشور و استان همدان اجرا می‌شود
وی با بیان اینکه طرح ارتقا سلامت هشت محصول در کشور و استان همدان اجرا می‌شود، افزود: متولی این طرح وزارت بهداشت است و به جز پرتقال بقیه محصولات در استان همدان تولید می‌شود

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه محصولات تولیدی کشاورزان باغداران و گلخانه داران از قبل از کاشت تا زمان برداشت در حال رصد هستند و توصیه‌های لازم به کشاورزان انجام می‌شود، اضافه کرد: به دلیل مشکلات پیش آمده در رابطه با برگشت‌ محصولات کشاورزی صادراتی از چند روز گذشته در زمینه محصولات گلخانه‌ای؛ استاندارد سازی تولید را تعریف کردیم.

وی با بیان اینکه در راستای استاندارد سازی تولیدات گلخانه‌ای با گلخانه داران جلسه برگزار می‌کنیم، عنوان کرد: گلخانه‌داران موظف هستند، یک نفر مدیر کنترل کیفیت به صورت دائمی در گلخانه داشته باشند و این افراد باید دوره‌های آموزشی ما را سپری کنند و بعد از گرفتن پروانه، بر مبنای آن محصول را از زمان کاشت تا برداشت و تا انبار داری رصد می‌کنند.

پیشه ور با بیان اینکه بعد از استاندارد سازی برای محصول صادراتی کد تعریف و اطلاعات کامل محصول مثل اطلاعات موجود در بارکد ارائه می‌شود، ادامه داد: در استان همدان این طرح با شدت بیشتری در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه طرح استاندارد سازی محصولات گلخانه‌ای کاری خوب اما سنگین است، افزود: امیدواریم در مدت کوتاهی گلخانه داران دارای مدیر کنترل کیفیت شوند.

مقرر شده هیئتی از کشور روسیه وارد ایران شوند و از گلخانه‌های کشور بازدید کنند و از گلخانه‌های کشور نمونه برداری و آزمایش انجام دهند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مقرر شده هیتی از کشور روسیه وارد ایران شوند و از گلخانه‌های کشور بازدید کنند، اضافه کرد: خود روس‌ها از گلخانه‌های کشور نمونه برداری و آزمایش انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت غذایی را در ابتدا برای مردم ایران می‌خواهیم، افزود: از روز اولی که محصولات برگشت خورد متولیان‌کار در سازمان حفظ نباتات شروع به اطلاع رسانی و روشنگری کردند.

پیشه ور با تاکید بر اینکه محصولات صادراتی به روسیه کاملا سالم بودند، ادامه داد: بعد از محصولات گلخانه‌ای می‌خواهیم‌ کنترل کیفیت و استاندارد سازی را محصولات باغی و بعد هم زارعی اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه حفظ نباتات است تا از ورود محصول دارای عوامل خسارت زا جلوگیری کند، بیان کرد: تمام محصولات دارای عوامل خسارت زا هستند که برای مبارزه با هر عامل خسارت زا روشی معرفی می‌شود و آخرین راه برای مبارزه با این عوامل روش شیمیایی است.

پشت پرده بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران| سیب زمینی‌های همدان مشکل ندارد

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه فلفل دلمه‌ای استان همدان به اصفهان ارسال و از آنجا صادر می‌شود، افزود: صادر کننده‌ای پیگیر است تا فلفل دلمه‌ای از همدان صادر شود که ما هم استقبال کردیم‌.

کارشناس حفظ نباتات جهادکشاورزی همدان نیز در ادامه در رابطه با صادرات سیب زمینی به کشورهای ازبکستان و روسیه اظهار کرد: در گذشته همه اقدامات مربوط به صادرات در مرز انجام می‌شد و در حال حاضر باید در مبدا انجام شود.

فاطمه گیلانی با اشاره به اینکه در نامه ارسالی از سازمان حفظ نباتات گفته شده شخص صادر کننده سیب زمینی به کشور ازبکستان نیاز به مجوز ورود دارد، ادامه داد: صادر کننده سیب زمینی به ازبکستان باید تاییدیه از شهرستانی که سیب زمینی تولید شده داشته باشد و بعد از گرفتن تاییدیه محصول در کلینیک گیاه پزشکی آزمایش شود.

وی بابیان اینکه شرط کشور ازبکستان برای واردات محصول از ایران مربوط به یکسری قوانین بیماری قارچی و نماتد است که صادر کنندگان به دلیل این درخواست باید این آزمایش را انجام دهند، افزود: در گذشته صادر کنندگان با نظم کار خود را انجام می‌دادند اما با توجه به این اقدامات کارها سخت شده است.

روسیه برای صادرات شرایط خاصی را اعمال کرده اما مجوز ورود برای سیب زمینی نخواستند و تست آزمایشگاه و تست نماتود را می‌خواهد

کارشناس حفظ نباتات با تاکید بر اینکه باید روند کار صادرات تسهیل شود، اضافه کرد: کشور روسیه برای صادرات شرایط خاصی را اعمال کرده اما مجوز ورود برای سیب زمینی نخواستند و تست آزمایشگاه و تست نماتود را می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه محصولات صادراتی با توجه به تحلیل خطر ریسک کم، متوسط و زیاد نیاز به آزمایش ندارند، بیان کرد: اما برای نماتود باید آزمایش‌ها انجام شود.

گیلانی در ادامه به موضوع شناسنامه دار کردن زمین‌های کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه در دو تا سه سال گذشته نامه‌ای به شهرستان‌ها برای شناسنامه دار کردن زمین‌ها ارسال شد، ادامه داد: شناسنامه دار کردن باعث می‌شود که کشت و برداشت زیر نظر انجام شود.

وی با بیان اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی گواهی بهداشتی گیاهی صادر می‌کنیم، اضافه کرد: در واقع در موضوع توضیحات تکمیلی شرایط کشور مقصد را اعمال می‌کنیم و سازمان حفظ نباتات روسیه هیچ شرطی از ما نخواسته بود و هر کشوری شرطی بخواهد ما آن شرط را اعمال می‌کنیم.

کارشناس حفظ نباتات بابیان اینکه سمومی که روسیه برای آن محدودیت ایجاد کرده برای محصولات گلخانه‌ای بود، عنوان کرد: سموم ممنوعه نیست چراکه کیفیت بالایی دارد، اما در صورت استفاده سموم در گلخانه و به دلیل زود چیده شدن محصولات گلخانه‌ای اثر سموم تا مدتی وجود دارد به همین دلیل مصرف سموم در گلخانه ممنوع شده چراکه کارنس بالا دارند.

وی با اشاره به اینکه هر سم مثل دارو یک دوره دارد که کارنس گفته می‌شود، افزود: سم‌های مصرفی جزو بهترین سم‌های جهان است.

آنچه مسلم است اینکه به نظر می رسد خبر برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی ایران از کشورهای مقصد آن چیزی که اعلام می شود نیست و مردم با خیال آسوده تری می توانند محصولات کشاورزی را مصرف کنند.

کد خبر: ۱۲۷٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha