۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
 وزارت جهاد مسئول رفع ایرادات سامانه «بازارگاه»
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کرد

وزارت جهاد مسئول رفع ایرادات سامانه «بازارگاه»

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ایرادات اساسیِ ناظر بر سامانه بازارگاه اشاره و ابراز امیدواری کرد وزارت جهاد کشاورزی اقدامات ضروری را برای رفع این موارد صورت دهد.

به گزارش بازار، حمیدرضا دهقانی نیا در خصوص تدابیر جدید اتخاذ شده برای مقابله با قاچاق اظهار کرد: در امر نظارت، مواد قانونِ پیشگیری به ایجاد زیرساخت فنی و سامانه‌های الکترونیکی اشاره دارد که منجر می‌شوند رویه‌های جاریِ دستگاه‌های اجرایی، به‌صورت شفاف حاصل شده و نظارت نتایجِ مطلوب داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی از منظومه‌ای از سامانه‌های مبارزه با قاچاق - از جمله سامانه جامع تجارت - استفاده می‌کنیم، زیرساختی در اختیار ناظرین و ضابطین قرار می‌گیرد تا با دسترسی به داده‌ها، متوجه شویم رویه‌ها ناظر بر کدام اشخاص است و آنچه فلان شخص به گمرک اظهار کرده، با آنچه به وزارت صمت اعلام نموده مطابقت دارد یا خیر!

وقتی این داده‌ها کنار هم قرار می‌گیرد، سناریو و الگوریتم‌هایی برای شناسایی قاچاق تعریف شده و نتیجه واکاویِ داده‌ها به دست می‌آید و در نهایت در می‌یابیم که یک بازرگان با چه هدفی، به کدام مسیر در حال حرکت است؟

دهقانی نیا افزود: از این مسیر برای ما و حاکمیت بهره‌وری‌هایی حاصل می‌شود که قابل‌توجه است.

مدیرکل نظارت بر این سامانه‌ها همچنین غیرقابل‌استفاده بودنِ گوشیِ قاچاق را ناظر بر تأمین چنین زیر ساخت‌هایی عنوان کرد و در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو، گفت: تعداد سامانه‌های ما شاید به ۲۰ مورد برسد ولی برای دستیابی به توان نظارتی در حوزه‌ای مثل جهاد کشاورزی، صرفاً بر اساس سامانه "بازارگاه" پیش می‌رویم.

در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، کارگروه‌هایی داریم که یکی از آن‌ها ناظر بر سامانه‌های هوشمند می‌باشد و نظارت اولیه با خود وزارتخانه می‌باشد ولی چون اجرای موفق، منجر به عرضة محصولات کشاورزیِ خارج از شبکه خواهد شد، ستاد مبارزه با قاچاق در قالب کمیته فنی به موضوع ورود می‌کند.

دهقانی نیا خاطرنشان کرد: کمیته‌های فنی ستاد، موارد را بررسی کرده و در کمیته مشترک، نظر نهایی اعمال و برای دستگاه‌های اجرایی نیز قابل رویت و پیگیری است.

وی همچنین به ایرادات اساسیِ ناظر بر سامانه بازارگاه اشاره و ابراز امیدواری کرد وزارت جهاد کشاورزی اقدامات ضروری را برای رفع این موارد صورت دهد.

کد خبر: ۱۲۷٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha