۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
بارش های سیل آسا در بوشهر| از بالا رفتن ذخایر آب زیرزمینی تا خسارات جانی و مالی
بازار گزارش می دهد؛

بارش های سیل آسا در بوشهر| از بالا رفتن ذخایر آب زیرزمینی تا خسارات جانی و مالی

بوشهر- بارش‌های پنج روز اخیر در بوشهر ضمن اینکه باعث افزایش ذخایر زیرزمینی و بهبود ذخایر سدهای استان شد، خسارت جانی و مالی نیز به بار آورد که نگران کننده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بارندگی‌های هفته جاری در استان بوشهر با وجود اینکه موجبات بهبود وضعیت آب‌های زیرزمینی و ذخیره آب پشت سدهای استان شد اما خسارت‌هایی نیز بر جای گذاشت که موجبات نگرانی مردم و مسئولان استان شد.

در پنج روز گذشته بیشترین میزان بارندگی در شهرستان عسلویه بود که حدود ۱۷۵ میلی متر بارندگی را ثبت کرد و خسارت‌های زیادی در شهرستان‌های مختلف استان به مردم وارد شد.

خسارات پس از بررسی دقیق اعلام می‌شود
استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان داشت: پیش‌بینی‌های لازم برای وقوع بارندگی و وقوع سیل را از هفته گذشته داشتیم و با تمهیدات انجام گرفته، کمترین خسارت وارد شد.

احمد محمدی‌زاده افزود: بلافاصله پس از وقوع بارش‌ها، تیم‌های مختلف امدادی و تیم‌های ارزیابی به مناطق مختلف استان اعزام شدند و گزارش‌ها را لحظه به لحظه گرفتیم.

وی اضافه کرد: آبگرفتگی‌هایی را داشتیم که با تلاش تیم‌های راهداری در کمترین زمان بازگشایی شدند و بحمدالله مشکل خاصی در تردد به وجود نیامد.

محمدی‌زاده گفت: خسارت‌هایی به مناطق کشاورزی و تاسیساتی وارد شده که پس از بررسی دقیق کارشناسی، اعلام می‌شود.

افزایش ۱۵ میلیون متر مکعبی ذخایر سدهای استان بوشهر
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر حدود ۱۵ میلیون متر مکعب به ذخیره سدهای استان اضافه کرده است.

علی محمدی افزود: البته تا پر شدن و سرریز شدن سدهای استان فاصله زیادی داریم و انتظار داریم در بارندگی‌های هفته آینده شاهد حجم بالاتری از ذخایر سدها باشیم.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد سدهای استان خالی است، یادآور شد: اکنون حدود ۴۰ درصد از ظرفیت سدهای استان پر است و امیدواریم با بارندگی‌هایی که در هفته‌های آینده پیش بینی شده این سدها سرریز شوند.

محمدی یادآور شد: شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر تمهیدات لازم را برای ذخیره حداکثری آب بارندگی‌ها به کار گرفته و تا حد توان از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: سد رئیسعلی دلواری که مهم‌ترین سد در استان به شمار می‌رود اکنون ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در خود ذخیره کرده است.

بر اثر بارش‌های اخیر و وقوع سیل، خساران زیادی به زیرساخت‌های کشاورزی و تاسیسات جاده‌ای در استان بوشهر وارد شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بر اثر بارش‌های اخیر و وقوع سیل، خساران زیادی به زیرساخت‌های کشاورزی و تاسیسات جاده‌ای در استان بوشهر وارد شده است.

جهانگیر دهقانی یادآور شد: حدود ۱۳۰ میلی متر در ۵ روز اخیر در استان بوشهر بارندگی داشته‌ایم که نویدبخش روزهای خوبی برای بهبود وضعیت ذخایر آب زیرزمینی است.

وی بیان کرد: آبگرفتگی معابر در اکثر شهرستان‌ها اتفاق افتاد و طغیان رودخانه‌ها در شهرستان‌های دشتی و دیر و دشتستان و کنگان را شاهد بودیم.

دهقانی اضافه کرد: زیرساخت‌های کشاورزی در شهرستان دیّر آسیب بسیار زیادی دیدند که برآورد خسارات در حال انجام است.

وی از فوت یک نفر در شهرستان جم خبر داد و یادآور شد: یک مرد ۱۹ ساله افغانی در منطقه سرچشمه شهرستان جم به دلیل برخورد صاعقه فوت کرد.

خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به کشاورزان شهرستان دیر
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دیر نیز از بروز خسارت بر اثر بارش شدید تگرگ به اراضی کشاورزی شهرستان دیر خبر داد.

مهدی امینی افزود: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه بردخون و آبدان که زیر کشت گوجه‌فرنگی بودند آسیب دیده‌اند.

وی یادآور شد: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت وارده به این منطقه کشاورزی است که متأسفانه بیمه هم ندارند و شرایط سختی را تجربه می‌کنند.

مردم منتظر اقدامات پیشگیرانه مسئولان در برابر خسارت سیل
به نظر می‌رسد با توجه به ادامه بارش‌ها و پیش‌بینی شدیدتر شدن بارش‌ها در استان بوشهر طی هفته‌های پیش رو، مسئولین باید تمهیدات بیشتری بیندیشند تا از بروز خسارات بیشتر به مناطق کشاورزی و جاده‌ها و مناطق مسکونی جلوگیری شود.

با توجه به سابقه وقوع سیل در سال‌های اخیر در استان بوشهر و خسارت‌هایی که شامل خسارت جانی و مالی بوده و بر مردم تحمیل شده، مردم انتظار دارند که مسئولان، هشدارهای لازم را بدهند و تمهیدات لازم را در راستای کاهش خسارات وارده بیندیشند تا کمترین خسارت وارد شود.

کد خبر: ۱۲۷٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha