۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کشاورزی در سراشیبی سقوط| سم و کود بی کیفیت سلامت جامعه را تهدید می کند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کشاورزی در سراشیبی سقوط| سم و کود بی کیفیت سلامت جامعه را تهدید می کند

گرگان-علی رغم اینکه مسئولان واردات سم، کود و بذر بی‌کیفیت را تکذیب کردند اما برخی تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات کشاورزی ضمن تاکید برکیفیت پائین کالاهای وارداتی نسبت به تداوم این روند هشدار می دهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شاید حدود دو دهه از عمر کسب و کارهای اینترنتی می‌گذرد اما این نوع درآمد مثل بسیاری از حرفه‌ها در ابتدا به واسطه نوین و نوپا بودنش با چالش‌های جدی مواجه بود که یکی از مولفه‌های پررنگ آن در ایران و به تبع آن در استانمان گلستان بی‌اعتمادی به این نوع فروش بود.

این چالش برای یک کسب و کار اینترنتی در حوزه کشاورزی استان هم دست و پاگیر شد. به گفته این صاحب ایده، خسران در کسب و کار آنلاین در سال‌های اولیه، تا جایی پیش رفت که بخش عمده سرمایه و اندوخته‌های مالی‌اش را در پنج‌ساله اول دهه ۹۰ از دست داد. اما آنچه این کسب و کار را تاکنون زنده و موفق نگه داشته، افق دید و پافشاری بر موضوعی بود که به آن ایمان داشت. این‌ها موضوعی که است مرتضی نظری مدیرعامل فروشگاه کشاورزی آنلاین در این مصاحبه برایمان به تفصیل توضیح می‌دهد.

کشاورزی در سراشیبی سقوط| سم و کود بی کیفیت سلامت جامعه را تهدید می کند

* درباره آغاز و روند فعالیت فروشگاه کشاورزی آنلاین بگوئید.
پیش از تاسیس این کسب و کار اینترنتی، حدود ۱۱ سال یک فروشگاه کشاورزی به صورت فیزیکی داشتم که پس از آن سال ۹۲ تصمیم به آغاز فعالیت در حوزه اینترنتی گرفتم که با فراز و فرودهای زیادی همراه بود. به نحوی که از سال ۹۲ به مدت چهار سال با هزینه در بخش تبلیغات، مشاوره و استفاده از نیروی متخصص ناگزیر به صرف هزینه یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی شدم. حاصل این روند فروش املاک و دارایی و از دست دادن اندوخته‌های مالی‌ام شد تا اینکه سال ۹۶ بلاخره این حجم از پشتکار و جدیت جواب داد توانستم در مدت کوتاهی تمام بدهی‌هایم را پرداخته و حتی کارگاهی در یکی از روستاهای اطراف گرگان احداث کنم و امروز به عنوان نخستین شرکت مرجع و بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشاورزی در ایران با اشتغال ۲۱ نیرو و فروش بیش از دوهزار محصول در خدمت کشاورزان باشم.

شاید برایتان جالب باشد که بگویم حدود یک درصد از فروش ما برای گلستان و ۹۹ درصد فروش برای سایر استان هاست

* چه محصولاتی عرضه می‌کنید و چه استان‌هایی خرید بیشتری دارند؟
کود، سم، بذر و تعدادی از ادوات کشاورزی از محصولات فروشگامان است. شاید برایتان جالب باشد که بگویم حدود یک درصد از فروش ما برای گلستان و ۹۹ درصد فروش برای سایر استان هاست. ضمن اینکه خرید استان‌های جنوبی در مقایسه با سایر استان‌ها از فروشگاه کشاورزی آنلاین بیشتر است. متاسفانه در گلستان هنوز به این باور نرسیدند که می‌توانند با خرید کالای اینترنتی هم نیاز خود را در کوتاه‌ترین زمان و راحت‌ترین شرایط انجام دهند.

* این محصولات تولید داخل یا وارداتی است؟
توامان هست؛ همراه با فروش تولید شرکت‌های داخلی بسیاری از محصولات وارداتی هم در این فروشگاه به کشاورزان عرضه می‌شود.

* مشکل محصولات وارداتی صحت دارد؟
مساله‌ای که اخیرا در حوزه سم و کود کشاورزی مطرح شده متاسفانه درست است. ما به واسطه تحریم‌ها برای واردات کالاهای مورد نیازمان با محدودیت و دشواری مواجه هستیم و کشورها از چنین شرایطی با فروش محصولات بی‌کیفیت یا کم کیفیت سواستفاده می‌کنند. ببینید این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که تحریم کشور را فلج می‌کند اما مسئولان همچنان به خودکفایی تاکید دارند. خودکفایی در ذات خودش بسیار هم پسندیده است اما در شرایطی که ما از امکانات اولیه آن بهره‌مند باشیم. متاسفانه در شرایط فعلی تحریم باعث شده تا جنس‌های فاقد کیفیت و تقلبی در بازار زیاد شود. چنین شرایطی بازار افراد متقلب را توسعه داده و ادامه این روند حاصلی جز ضرر مصرف کننده و کشاورز نخواهد داشت.

متاسفانه هر روز این اتفاق بیش از گذشته رخ می‌دهد چون واردات کالاهای فاقد کیفیت هرروز بیشتر می‌شود؛ گاهی مواقع آنچه را که در کشورهایی مانند چین به عنوان ضایعات محسوب می‌شود به کشور ما به عنوان محصولات وارداتی ارسال می‌کنند. واردات محصولات درجه دو و سه از کشورهایی مانند چین و پاکستان گواه همین موضوع است.

ظاهرا مدیران این موضوع را در نظر ندارند که استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت در کشاورزی باعث تولید محصولات مسمومی می‌شود که در نهایت ثمره‌ای به جز بیماری و مرگ برای جامعه نخواهد داشت. در گذشته تنوع در کیفیت محصولات وارداتی وجود داشت اما در سه سال اخیر، واردات محصولات با کیفیت درجه دو یا سه زیاد به چشم می‌خورد تا جاییکه می‌توان از این روند، واژه «بحران» را استفاده کرد.

گاهی مواقع آنچه را که در کشورهایی مانند چین به عنوان ضایعات محسوب می‌شود به کشور ما به عنوان محصولات وارداتی ارسال می‌کنند

اما یکی دیگر از مشکلات ما از سال ۹۸ تاکنون عرضه کالای با کیفیت است که به واسطه افزایش قیمت آن در مقایسه با سال محصولات عرضه شده، متقاضی کمتری دارد. شاید باورش برایتان سخت باشد که از سال ۹۸ تاکنون فروش بسیاری از کالاها در این فروشگاه کاهش یافته است. متاسفانه کشاورزان برای صرفه اقتصادی بیشتر، ناگزیر به تهیه مواد اولیه کشاورزی با قیمت پایین‌تر هستند که نتیجه‌ای به جز بیماری و به مخاطره افتادن سلامت جامعه نخواهد بود. متاسفانه هنوز بسیاری از کشاورزان به این درک نرسیدند که استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت و بی‌کیفیت به تولید آن‌ها و کیفیت کالای آن‌ها صدمات جدی وارد می‌کند.

* کیفیت کود، سم و بذر تولید کنندگان داخلی چگونه است؟
طبیعتا نمی‌تواند خوب باشد زیرا وقتی برای احداث ساختمان دسترسی به مصالح باکیفیت و مناسب نداشته باشید، به طور قطع سازه‌ای محکم و استاندارد نخواهید داشت. در کشاورزی هم به همین ترتیب است نبود مواد اولیه توان تولید محصول باکیفیت را از شرکت‌های ایرانی گرفته، هرچند که بسیاری از شرکت‌ها تمام تلاش خود را برای عرضه کالای باکیفیت انجام می‌دهند اما وجود یک عده سودجو در این شرایط را که محصولی فاقد کیفیت را در بسته‌بندی‌های تقلبی عرضه می‌کنند را هم نمی‌توان نادیده انگاشت.

مخلص کلام اینکه اگر مسئولان و دولتمردان با همین فرمان پیش بروند ظرف چند سال آینده حوزه کشاورزی تعطیل خواهد شد و کشاورزی به سرعتی باورنکردنی رو به سقوط و نابودی خواهد رفت.

* ازچالش‌های کسب و کارهای آنلاین بگوئید
بزرگترین چالش این حوزه بحث اینترنت کم سرعت است. سرعت پائین اینترنت بارگذاری مطالب را اغلب مواقع با مشکل مواجه می‌کند. این مساله به مثابه این موضوع است که به کشاورزی برای شخم زمین بیل شکسته بدهند. نکته بعدی هزینه حجم عجیب و غریب اینترنت است. به نظر می‌رسد برای فعالان کسب و کار اینترنتی با افرادی که به صورت تفریحی از اینترنت استفاده می‌کنند، تفاوتی وجود ندارد.

بی‌مسئولیتی برخی از مدیران است که به یکباره شبکه‌های مجازی را فیلتر می‌کنند و کل کسب و کارهای این حوزه به هم می‌ریزد. به خاطرعدم دانش این افراد، کل کسب و کار انلاین زیر سوال می‌روند

مساله بعدی بی‌مسئولیتی برخی از مدیران است که به یکباره شبکه‌های مجازی را فیلتر می‌کنند و کل کسب و کارهای این حوزه به هم می‌ریزد. به خاطرعدم دانش این افراد، کل کسب و کار انلاین را زیر سوال می‌روند. غافل از اینکه فروشگاه آنلاین برخلاف کسب و کارهای فیزیکی از نخستین روز فعالیت درآمد ندارند و زمان زیادی نیاز است تا این مراکز شناخته شده و رونق بگیرند.

مشکل بعدی هم نبود متولی خاص در حوزه کسب و کارهای آنلاین است. همین موضوع باعث شده تا همه بخشی به کسب و کارهای اینترنتی خرده بگیرد و به نوعی مانع تراشی برای فعالیت در این حوزه بکند. متاسفانه متولی شناخته شده‌ای که مرجع باشد در حوزه کسب و کارهای آنلاین نداریم.

* کسب و کارهای اینچنینی هم مشکل در بخش بیمه و دارایی دارند؟
متاسفانه برای بیمه تفاوتی ندارد فرد در چه بخشی کار می‌کند و به آن درک نرسیدند که فعالان حوزه اینترنتی، فراتر از بسیاری از شغل هاست و خدمات خاصی باید به آن بدهند. در حوزه دارایی که آخر فاجعه است. مسئولان این بخش سطح سواد درست و حسابی ندارند. در کشورهای پیشرفته به کسب و کارهای آنلاین امتیازهای مثبتی مانند معاف از مالیات و خدمات ویژه می‌دهند چون پول دارایی معمولا صرف مواردی مانند مشکلات ترافیکی، آلودگی هوا و مسائل محیط زیستی می‌شود درحالیکه با کسب و کار آنلاین تمامی این مشکلات مرتفع می‌شود.

اما این بدهیات را مجموعه دارایی درک نمی‌کند و مسئولی که فهمی در این حوزه ندارد کسب و کار اینترنتی را هم با بقیه مشاغل می‌سنجد و گاهی جریمه مالیاتی هم می‌کند. چنین رفتارهایی است که صاحبان مشاغل این حوزه را بی‌انگیزه می‌کنند و به سمت کار دلالی می‌برند. این افراد با دانش و سواد کمشان بانی نابودی بسیاری از مشاغل اشتغالزا می‌شوند.

کد خبر: ۱۲۷٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha