۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
مهار شن‌ریزه‌های دشت هامون
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد

مهار شن‌ریزه‌های دشت هامون

منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: حدود ۱۵۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی دشت هامون در استان سیستان و بلوچستان توسط مالچ پاشی زیستی و حرکت شن‌ریزه‌ها مهار می‌شود.

به گزارش بازار، مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در ۵۰ سال گذشته برای مهار ریزگردها و شن ریزه‌ها از مالچ پاشی نفتی استفاده می‌شد که از مشتقات نفت بود و دغدغه‌های زیست محیطی را به همراه داشت.

وی گفت: اولویت ما در مالچ پاشی در حال حاضر به شکلی است که عرصه‌هایی مالچ پاشی شوند که به اقتصاد و سکونت ضربه می‌زند.

منصور افزود: مالچ زیستی که در دشت هامون استفاده خواهد شد با کمک یک شرکت دانش بنیان و دانشگاه خوراسگان مراحل تست و آزمایشش تایید شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ۳۰ ملیون از عرصه‌ها در معرض آسیب‌های بادی و ریزگردها هستند که ۱۳ و نیم میلیون هکتار از این عرصه‌ها بحرانی است و حدود شش تا هفت میلیون هکتار هم فوق بحرانی است که به صورت تپه‌های شنی هستند و به وسیله باد به سمت زیرساخت‌ها و سکونتگاه‌ها هجوم می‌آورند و گاهی هم در مناطقی موجب مهاجرات مردم می‌شوند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از سال گذشته دو رویکرد برای حل این مشکل در سازمان جنگل‌ها و مراتع مطرح شد، اول اینکه از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشکده صنعت نفت کمک گرفته شود تا آسیب‌ها به حداقل برسد و ۶۷ هزار هکتاری که در ۹ استان پیش‌بینی شده بود مالچ پاشی نفتی شود اصلاح شود و به ۳۲ هزار هکتار و در ۴ استان کاهش پیدا کند.

منصور افزود: دومین راه حل این بود که مالچ‌هایی جایگزین مالچ نفتی شود که از مشتقات غیر نفتی باشد.

منصور ادامه داد: با پیگیری‌ها و تحقیقاتی که انجام شد در استان‌های یزد، اصفهان، سمنان و سیستان و بلوچستان به صورت پایلوت و موقت با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها مالچ‌های بیولوژیک، سیمانی، سنگ‌ریزه‌ای و رس بنتونیت آزمایش شد و در حال حاضر تنها مالچ زیستی که توانسته تمام آزمایش و تست‌ها پاس کند رس بنتونیت است که استفاده می‌شود.

کد خبر: ۱۲۷٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha