۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
معرفی کامل بازار فارکس و ویژگی های بازار تبادل ارز

معرفی کامل بازار فارکس و ویژگی های بازار تبادل ارز

با نگاهی به گذشته های دور می توان دریافت همیشه تجارت در میان نسل بشر وجود داشته و غالبا تاجران موفق از احترام اجتماعی خاصی برخوردار بوده اند.

به گزارش بازار، با نگاهی به گذشته های دور می توان دریافت همیشه تجارت در میان نسل بشر وجود داشته و غالبا تاجران موفق از احترام اجتماعی خاصی برخوردار بوده اند. آنان تجارت را همانند گوهری ارزشمند دانسته که از نیاکان خود به ارث برده اند. از همین رو آنان این علم و مهارت را طی سالیان در سینه محفوظ داشته و نسل به نسل به فرزندان خود منتقل می کردند.

اما رفته رفته با رشد و پیشرفت تکنولوژی، بازارهای مالی قدیم، جای خود را به بازارهای امروزه داده و دست خوش تغییرات زیادی شدند. خوشبختانه به لطف تکنولوژی امروزی و آسایشی که در پی آن برای بشر فراهم گردیده است، دیگر به منظور داد و ستد، نیازی به پیمودن کیلومترها راه نیست و به راحتی با یک خط اینترنت و رایانه شخصی می توان از هر جای این کره خاکی، به بازارهای جهانی متصل شد و به داد و ستد پرداخت.

این امر بر جذابیت بازارهای مالی افزود و سبب شد تا روزانه افراد مختلفی از سراسر دنیا جذب این بازارها گردند. همچنین از طرفی در پی این استقبال عمومی، بازارهای مالی مختلفی نیز ایجاد گردید که هر کدام دارای شرایط و ویژگی های منحصر به خود می باشد. از همین رو هر بازار معامله گرانی را به خود جذب کرده که در آن مشغول فعالیت می باشند.

حال از میان بازارهای مالی مختلف در سراسر دنیا، امروز قصد داریم به معرفی بزرگترین بازار مالی جهان یعنی بازار فارکس بپردازیم. خوب است بدانید که بیشترین حجم معاملات روزانه در دنیا، مربوط به این بازار بوده که با توجه به اهمیت آن، در ادامه به معرفی کامل بازار فارکس و ویژگی های بازار تبادل ارز خواهیم پرداخت.

معرفی کامل بازار فارکس و ویژگی های بازار تبادل ارز

فارکس چیست؟

در این بخش قصد داریم ببینیم فارکس چیست و به نوعی با این بازار بیشتر آشنا شویم. واژه فارکس که در زبان انگلیسی به صورت Forex نوشته می شود، برگرفته از عبارت Foreign exchange market بوده و به معنای بازار تبادل ارز خارجی می باشد.

بازار فارکس به عنوان بزرگترین بازار مالی دنیا شناخته شده که بیشترین حجم معاملات روزانه را در مقایسه با سایر بازارهای مالی، به خود اختصاص می دهد. همچنین همانطور که از نام این بازار پیداست، آنچه در آن مورد داد و ستد قرار می گیرد، ارزهای کشورهای مختلف می باشد. به عبارت دیگر در معاملات خود، همواره ارزی را فروخته تا معادل آن، ارز دیگری دریافت نمایید.

در این بازار ارزهای مختلف را با نمادهای استاندارد جهانیISO به نمایش در آورده و از آن جایی که همیشه داد و ستد بر روی دو ارز صورت می پذیرد (یک ارز را می فروشیم تا ارز دیگری بخریم) لذا از اصطلاح جفت ارزها استفاده می گردد.

به طور نمونه به جفت ارز EUR/USD توجه نمایید که علامت EUR نشان دهنده ارز یورو (Euro) بوده و علامت USD بیانگر دلار آمریکا می باشد. حال انجام معامله خرید بر روی این جفت ارز بدین معنی است که با فروش دلار، در حال خرید یورو هستیم.

ویژگی های بازار فارکس

حال قصد داریم ببینیم ویژگی های بازار فارکس چیست تا با شناسایی آنها به دلایل محبوبیت این بازار پی ببریم.

۱. استفاده از اهرم: یکی از مهمترین ویژگی های بازار فارکس، استفاده از اهرم یا لوریج (Leverage) می باشد. به کمک این ویژگی قادر خواهید بود با سرمایه ای اندک در معاملات بزرگی سهیم شده که می تواند سود کسب شده را به میزان چشم گیری افزایش دهد. البته توجه داشته باشید که این امر می تواند افزایش ریسک معاملاتی را نیز در پی داشته باشد.

۲. فعالیت ۲۴ ساعته: بازار فارکس از آنجا که بازاری جهانی می باشد لذا به صورت ۲۴ ساعته در دسترس بوده و این امکان را فراهم می کند تا در هر نقطه از دنیا که باشید بتوانید در زمان مورد نظر به بازار متصل شده و معاملات خود را انجام دهید.

۳. معاملات دو سویه: روند انجام معاملات در این بازار دو سویه می باشد. به عبارت دیگر می توان از رشد و یا ریزش بازار کسب سود نمود.

معرفی کامل بازار فارکس و ویژگی های بازار تبادل ارز

مهمترین مفاهیم پایه در فارکس

در این قسمت قصد داریم اشاره مختصری به برخی از مهمترین مفاهیم پایه در فارکس داشته باشیم.

۱. لوریج: لوریج یا اهرم به زبان ساده در واقع پولی است که از کارگزاری قرض گرفته شده تا به واسطه آن بتوانیم معاملات بزرگتری انجام دهیم.

۲. جفت ارزهای اصلی و فرعی: در فارکس برخی جفت ارزها همانند EUR/USD را جفت ارزهای اصلی نامیده در حالی که برخی دیگر (مانند EUR/JPY) که معمولا دلار در آنها نقش پایه یا پیرو ندارد را جفت ارزهای فرعی می گویند.

۳. اسپرد: به تفاوت قیمت خرید و فروش در بازار، اسپرد می گویند.

۴. لات: اندازه یا حجم معاملاتی می باشد.

نحوه کسب درآمد از بازار فارکس

در این قسمت قصد داریم با نحوه کسب درآمد از بازار فارکس آشنا شویم. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، به دو طریق می توان در فارکس معاملات خود را انجام داد و کسب سود نمود. نخست از طریق خرید دارایی و افزایش قیمت آن و دوم از طریق فروش دارایی در قیمت بالاتر و کاهش قیمت آن در آینده، می توان سود برد.

به طور نمونه تصور کنید جفت ارز EUR/USD را خریداری نموده اید (یعنی دلار خود را فروخته و یورو خریده اید) آنگاه با افزایش نسبت قیمت یورو به دلار، می توانید درآمد کسب نمایید.

همچنین عکس این قضیه نیز صادق است. یعنی با فروش EUR/USD (فروش یورو و تبدیل آن به دلار) در صورتی که قیمت جفت ارز کاهش یابد می تواند از ریزش صورت گرفته در بازار کسب سود نمایید.

روش های معامله گری در بازار فارکس

روش های معامله گری در بازار فارکس می تواند بنا به شرایط و وضعیت بازار در هر لحظه متفاوت باشند. از همین رو لازم است ابتدا پیش از هر چیزی وضعیت بازار را مورد بررسی قرار داده تا بر اساس آن بتوانیم متد معاملاتی خود را پیاده سازی و اجرا نماییم.

در ادامه به بررسی روش های معامله در سه حال مختلف بازار خواهیم پرداخت:

۱. بازار صعودی: در این حالت بهترین و سودآورترین استراتژی تلاش برای خرید در اصلاحات صورت گرفته در بازار می باشد.

۲. بازار نزولی: در چنین شرایط اغلب معامله گران در حال فروش بوده و لذا به منظور کسب سود بیشتر و کاهش ریسک معاملاتی، بایستی با روند همسو بود. تلاش برای گرفتن معاملات فروش در اصلاحات بازار، می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

۳. بازار خنثی: در این شرایط قیمت میان دو ناحیه حمایت و مقاومت محصور گردیده و نوسان می نماید. عمل نوسان گیری به شکل خرید در ناحیه حمایت و فروش در ناحیه مقاومت می تواند شانس موفقیت بالاتری داشته باشد.

توجه داشته باشید که از سه روش معاملاتی نامبرده در هر بازاری می توان بهره برد. به طور نمونه می توان در بازار بورس تهران نیز به این شکل کسب سود نمود. در این راستا بررسی بهترین روش نوسان گیری در بورس پیشنهاد می گردد.

در نهایت از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب بیان شده برای شما عزیزان مفید واقع گردیده باشد.

منبع: amoozesh-boors.com

کد خبر: ۱۲۷٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha