۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
فروشگاه های زنجیره ای چراغ واحدهای صنفی خراسان جنوبی را خاموش کردند
گزارش بازار؛

فروشگاه های زنجیره ای چراغ واحدهای صنفی خراسان جنوبی را خاموش کردند

بیرجند-بسیاری از صاحب نظران معتقدند راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای در خراسان جنوبی بدون مکان یابی مناسب و توجه به جمعیت منطقه صورت گرفته و کار بسیاری از اصناف را به تعطیلی کشانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: هر چند مدت یک بار خبر بازگشایی یک فرودگاه زنجیره‌ای در خراسان‌جنوبی به گوش می‌رسد که بسیاری از صاحب نظران معتقدند بدون مکان یابی مناسب و توجه به جمعیت منطقه صورت می‌گیرد و کار بسیاری از اصناف را به تعطیلی کشانده است.

رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی در جلسه کمیته کارشناسی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی پیرامون ضرورت بازنگری در نحوه ایجاد و تأسیس شعبات متعدد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین نحوه نرخ‌گذاری و تخفیفات این فروشگاه‌ها اظهارکرد: متأسفانه رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر قیمت اجاره بهاء مغازه‌ها تأثیر گذاشته که برای صاحبان اصناف مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی بیان‌کرد: هر کس که بخواهد کسب و کاری ایجاد کند و یا اگر یک واحد صنفی راه‌اندازی شود باید از اتحادیه مربوطه مجوز بگیرد در حالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجوز را از تهران و مرکز می‌گیرند و در استان به صورت مجزا جوازی دریافت نمی‌کنند.

راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هماهنگی اتحادیه
رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: پیشنهاد می‌کنیم اگر قرار است یک فروشگاه زنجیره‌ای راه اندازی شود با هماهنگی اتاق اصناف و سازمان صمت باشد و در این زمینه مکان یابی دقیق صورت گیرد.

محمد شریف، رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در همان ابتدای رشد بی رویه افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان نسبت به این موضوع هشدار و تذکر دادیم، اظهارکرد: وقتی یک فروشگاه زنجیره‌ای مکانی را با ماهی ۱۵-۲۰ میلیون تومان اجاره می‌کند بی شک بر افزایش قیمت اجاره بهاء سایر مغازه‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حوزه گرانفروشی نیز تخلف دارند، بیان‌کرد: باور من بر این است، هر فروشگاه زنجیره‌ای که باز می‌شود حدود ۲۰ واحد صنفی خوار و بار فروشی در خراسان جنوبی بسته می‌شود.

اگر قرار است یک فروشگاه زنجیره‌ای راه اندازی شود با هماهنگی اتاق اصناف و سازمان صمت باشد و در این زمینه مکان یابی دقیق صورت گیرد

رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند گفت: ما در قوانین داریم که اصناف خوار و بار فروشی برای تبلیغات خود باید از اتحادیه مجوز بگیرند ولی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خراسان‌جنوبی بدون هیچ گونه مجوزی اقدام به این امر می‌کنند که گاه این تبلیغات حقیقت نیز ندارد.

فروشگاه های زنجیره ای چراغ واحدهای صنفی خراسان جنوبی را خاموش کرد

وقتی کالای تنظیم بازار به دست اصناف نمی‌رسد
شریف با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی دو هزار صنف خوار و بار فروشی فعالیت دارد، اظهارکرد: بسیاری از واحدهای صنفی ما با ۴۰ سال فعالیت کالای تنظیم بازار به دستشان نمی‌رسد ولی چگونه است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای این اقلام را دارند.

وی گفت: یا از جنبه دیگری اگر ما محصولاتی مثل ادویه را به صورت فله عرضه کنیم بی شک بهداشت به ما تذکر داده و برخورد می‌کند در حالی که در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد عرضه ادویه فله نیز هستیم.

محمد وحدتی از دیگر اعضای اتحادیه خوار و بار فروشی بیرجند در این جلسه اظهارکرد: ما از مدت‌ها پیش نسبت به مطلوب نبودن طرح ایجاد و راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان کم جمعیتی چون خراسان‌جنوبی هشدار داده بودیم.

وی بیان‌کرد: حال که این فروشگاه‌ها راه‌اندازی شده است، حدأقل به نسبت جمعیت و با مکان یابی مناسب ایجاد شود وگرنه وجود ۲۹-۳۰ فروشگاه زنجیره‌ای در شهری با حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مثل بیرجند چه توجیهی دارد.

این عضو اتحادیه خوار و با فروشی بیرجند با اشاره به اینکه بار اصلی مالیات در حوزه خوار و بار فروشی نیز بر عهده صنف ما است، گفت: براساس گفته مدیران امور مالیاتی خراسان‌جنوبی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای درآمد خاص مالیاتی وجود ندارد.

مشکل ما با شیوه راه اندازی فروشگاه‌ها است
محمدرضا لکزایی، رئیس گروه امور بازرگانی استانداری خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: ما با اصل ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشکل نداریم چون جایگاه قانونی دارد ولی در شیوه راه‌اندازی آن‌ها مسائلی مطرح است.

وی اظهارکرد: ما با تعداد زیاد این فروشگاه‌ها بدون توجه به تناسب جمعیتی، بی توجهی به نظر مسئولان استانی در اعطای مجوز به آنها و ... مشکل داریم.

رئیس گروه امور بازرگانی استانداری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: همانطور که در سطح ملی حمایت از تولید داخلی مد نظر و تأکید است ما در خراسان‌جنوبی نیز بر حمایت از اصناف بومی و تولیدکنندگان داخلی استان اصرار داریم.

لکزایی گفت: در مورد ساماندهی فروشگاه های زنجیره ای باید با دلایل قانونی و از مجرای قانونی چون شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و با پیشنهاداتی جامع و کامل ورود پیدا کنیم.

فروشگاه های زنجیره ای چراغ واحدهای صنفی خراسان جنوبی را خاموش کرد

فروشگاه‌های زنجیره‌ای با در نظر گرفتن تناسب جمعیتی ایجاد شوند
وی یادآور شد: پیشنهاد ما این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با در نظر گرفتن تناسب جمعیتی ایجاد شوند و همچنین این فروشگاه‌ها در تبلیغات برای تخفیقات خود نیز تأییدیه اتاق اصناف و اتحادیه را أخذ کنند.

رئیس گروه امور بازرگانی استانداری خراسان‌جنوبی گفتک در توزیع کالاهای اساسی بین اصناف برای فروش در قبل که بر عهده سازمان صمت بود شرایط به خوبی پیش می رفت اما بعد از مردادماه به جهاد کشاورزی واگذار شد درگیر مسائل متعددی شدیم و در این راستا اگر کمبودی وجود داشته از اصناف عذرخواهی می کنم.

مظفر آریانفر، رئیس اداره اصناف سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: ما در موضوع ساماندهی فروشگاه های زنجیره ای با مسائل قانونی رو به رو هستیم که یک از آنها موضوع رقابت پذیری بر اساس اصل ۴۴ است.

اصل رقابت پذیری در بازار
وی بیان کرد: براساس اصل رقابت پذیری اگر مجموعه های اقتصادی واحدی را ایجاد و شروع به فعالیت کنند، کسی نمی‌تواند از صدور مجوز خودداری کند.

رئیس اداره اصناف سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیتشان کشوری است و از این جهت مجوز خود را از مرکز دریافت می‌کنند، ادامه‌داد: برای ساماندهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانیم اصلاح آیین نامه مربوط را با هماهنگی اتحادیه و اتاق اصناف پیشنهاد دهیم.

آریان‌فر گفت: سخن ما این است که وقتی یک واحد صنفی می‌خواهد راه اندازی شود از همه جهت چون مسائل ترافیکی، موضوعات امنیتی و نصب دوربین‌های مدار بسته چک می‌شود ولی چگونه است یک فروشگاه زنجیره‌ای در شهری راه اندازی می‌شود بدون اینکه از اتحادیه نظری و استعلامی گرفته شود.

وی اظهارکرد: به نظر من قبل از راه‌اندازی این فروشگاه‌ها حتما استعلام اماکن و بهداشت از مجموعه شهرستان و استان بشود تا آنها با توجه به موقعیت و اقلیم منطقه نظر بدهند.

رئیس اداره اصناف خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مشکل ایجاد شده توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها مخصوص استان ما نیست، بیان‌کرد: از آنجایی که به واسطه نبودن صنعت و کشاورزی بیشتر اشتغال در استان به صمت ایجاد واحد صنفی رفته، مشکل در استان ما نمود بیشتری دارد.

ولی الله احمدی، نماینده دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه تأکید کرد در راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای توازن جمعیتی و منطقه‌ای را رعایت نکرده‌ایم، گفت: مکان یابی فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید مد نظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر حمایت از سرمایه گذار و واحد صنفی بومی یادآور شد: برخی از فروشگاه های زنجیره ای تبلیغاتی را بر روی گوشی های همراه و ... می فرستند که واقعیت ندارد.

کد خبر: ۱۲۷٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha