۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
 جبران ۳۵ درصدی کسری تراز در بودجه ۱۴۰۱
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

جبران ۳۵ درصدی کسری تراز در بودجه ۱۴۰۱

میرتاج الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ با کسری تراز رو به رو بودیم که این میزان تا حدود ۳۵ درصد در بودجه ۱۴۰۱ بهبود یافته است.

به گزارش بازار، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: بعد از بررسی کلیات بودجه، روز چهارشنبه رای گیری خواهد شد و در روز یکشنبه بررسی کلیات بودجه آغاز می شود و پس از بررسی ها، اصلاحات لازم صورت می گیرد.

در بررسی کلیات بودجه شاخص های کلان را مورد توجه قرار دادیم؛ از جمله اینکه در رویکرد کلان بودجه، چه برنامه هایی مورد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه، محور را بر اساس برنامه قرار داده است و هر دستگاهی که بودجه دریافت می کند، باید در مقابل برنامه ها پاسخگو باشند. مثلا وزارت جهاد رشد کشاورزی را عهده دار است و باید دید چه میزان به برنامه های مورد نظر دست یافته است!

میرتاج الدینی در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو گفت: از جمله شاخص های بودجه این است که چه میزان تورم را کنترل می کند و دولتی ها این گونه توضیح دادند که بودجه را ضد تورم بسته اند.

وی تاکید کرد حجم نقدینگی و پایه پولی کشور در کنار اوراق مالی باید کنترل گردد و استقراض از بانک مرکزی نیز باید در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از جمله موارد موثر در کنار تورم، ناظر بر عملکرد بانک هاست و بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز از عوامل اصلی ایجاد نقدینگی و تورم است که در سال گذشته به صورت گلوبال اجازه می داد بانک ها در هر بخشی تسهیلات دهند که موجب افزایش حجم نقدینگی در کشور می شد و بدهی بانک ها به بانک مرکزی را فزونی می داد.

میرتاج الدینی افزود: امسال شورای عالی پول باید سهم هر بانک را با توجه به شرایط اقتصادی مشخص کند. همچنین منابع و مصارف باید در بودجه تعریف شود.

وی همچنین به تورم زا بودن بودجه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ با کسری تراز رو به رو بودیم که این میزان تا حدود ۳۵ درصد در بودجه ۱۴۰۱ بهبود یافته است که اگر در عمل محقق شود، نکته ای مثبت خواهد بود.

کد خبر: ۱۲۷٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha