۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۴
گذر آب از اراضی کشاورزی «دارتوت»| کشاورزان در انتظار اقدام مسئولان هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

گذر آب از اراضی کشاورزی «دارتوت»| کشاورزان در انتظار اقدام مسئولان هستند

ایلام- اراضی کشاورزی روستای دارتوت واقع در شهرستان چرداول در حالی تشنه آب هستند که آب رودخانه منطقه از کنار اراضی کشاورزی بدون هیچ استفاده ای می گذرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: روستای دارتوت چرداول از جمله مناطق حاصلخیز در کشت محصولات کشاورزی است که کشاورزان منطقه این روزها از نبود زیرساخت‌های مناسب کشاورزی و بی توجهی به بهسازی کانال آب در این روستا گلایه دارند.

اراضی کشاورزی روستای دارتوت شهرستان چرداول تشنه آب رودخانه‌ای هستند که تنها در فاصله چند متری آنها می‌گذرد، کشاورزان این روستا سالانه بیش از ۳۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی از این اراضی برداشت می‌کنند که می‌گویند در صورت احداث کانال این مقدار افزایش خواهد یافت.

کشاورزان هنوز از آب رودخانه بهره مند نیستند
یکی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه آب رودخانه منطقه دارتوت از کنار زمین‌های کشاورزی ما می‌گذرد، کشاورزان هنوز از این آب بهره مند نیستند ولی اگر مسئولان این کانال را برای ما احداث کنند کشت محصولات ما چند برابر می‌شود.

مهدی صادقی افزود: مسئولان جهاد کشاورزی هیچ اقدامی برای کانال کشی زمین‌های کشاورزی منطقه انجام نداده‌اند، از دیگر دستگاه‌های اجرایی استان تقاضا داریم به کشاورزان کمک کنند تا زمین‌های منطقه آباد شود.

اختصاص ۹۰ میلیون تومان برای حل مشکلات کشاورزی دارتوت
فرماندار چرداول در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بیش از ۸۴۰ میلیون تومان برای اصلاح و بهسازی کانال‌های کشاورزی در سطح شهرستان منظور شده است.

با توجه به کاهش نزولات جوی به خصوص در دهه گذشته که کاملاً مشهود و محسوس بوده و کمبود آب را کاملاً حس می‌کنیم، از طرفی بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد چاره‌ای نداریم جز اینکه به طرف سیستم‌های نوین آبیاری حرکت و مصرف آب را بهینه کنیم

گذر آب از اراضی کشاورزی «دارتوت»| کشاورزان در انتظار اقدام مسئولان هستند

گذر آب از اراضی کشاورزی «دارتوت»| کشاورزان در انتظار اقدام مسئولان هستند

سعید کریمیان افزود: در این راستا برای روستای دارتوت بیش از ۹۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است که به محض تخصیص این مبلغ توسط جهاد کشاورزی شهرستان، اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.

پیگیری بهسازی کانال‌های کشاورزی در روستاهای چرداول
مدیر جهاد کشاورزی چرداول در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: جهاد کشاورزی شهرستان سیروان در سال‌های اخیر کار زیرساخت آبیاری تحت فشار و نیز احداث و بهسازی کانال‌های کشاورزی را در شهرستان پیگیری کرده است.

سهراب پسندیده افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی به خصوص در دهه گذشته که کاملاً مشهود و محسوس بوده و کمبود آب را کاملاً حس می‌کنیم، از طرفی بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد چاره‌ای نداریم جز اینکه به طرف سیستم‌های نوین آبیاری حرکت و مصرف آب را بهینه کنیم.

وی عنوان کرد: تاکنون حدود سه هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به آبیاری تحت فشار مجهز شده و سالانه ظرفیت اجرای ۲۵۰ تا ۳۰۰ هکتار سیستم‌های آبیاری نوین در شهرستان وجود دارد.

برای حل مشکلات کشاورزان روستای دارتوت با حمایت فرمانداری شهرستان امسال اعتبار خوبی در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفته و قرار است حدود ۱۰۰ متر از کانال‌های کشاورزی در منطقه احداث و بهسازی شود

مدیر جهاد کشاورزی چرداول ادامه داد سازمان جهاد کشاورزی ۸۵ درصد کل هزینه آبیاری نوین را پرداخت می‌کند که حدود ۳۰ میلیون تومان است و مابقی هزینه نیز در حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان به عهده کشاورز است.

مشکلات کشاورزان روستای دارتوت حل می‌شود
وی بیان داشت: شهرستان چرداول ۷۶ فقره کانال و نهر سنتی دارد که جهاد کشاورزی در طول دو دهه گذشته حدود ۶۰ کیلومتر از این کانال‌ها را بهسازی و احداث کرده است.

گذر آب از اراضی کشاورزی «دارتوت»| کشاورزان در انتظار اقدام مسئولان هستند

گذر آب از اراضی کشاورزی «دارتوت»| کشاورزان در انتظار اقدام مسئولان هستند

پسندیده افزود: حدود ۲۳۰ کیلومتر جمع کانال‌های کشاورزی شهرستان است که بهسازی حدود ۱۷۰ کیلومتر آن مانده است، با توجه به اعتباراتی که به صورت قطره چکانی به جهاد کشاورزی شهرستان اختصاص داده می‌شود تقریباً می‌توان گفت که سال‌های زیادی باید در این راستا کار انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی چرداول بیان کرد: برای حل مشکلات کشاورزان روستای دارتوت با حمایت فرمانداری شهرستان امسال اعتبار خوبی در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفته و قرار است حدود ۱۰۰ متر از کانال‌های کشاورزی در منطقه احداث و بهسازی شود.

احداث کانال کشاورزی در روستای دارتوت علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب، باعث افزایش تولیدات محصولات کشاورزی کشاورزان در این روستا می‌شود.شغل اکثر مناطق روستایی استان ایلام به کشاورزی و دامداری وابسته است.

در سال‌های اخیر خشکسالی ضربات سختی بر پیکره کشاورزی و دامداری استان وارد کرده است که نیاز است به پروژه آبرسانی در روستاهای استان توجه ویژه شود.

کد خبر: ۱۲۷٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha