۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
آخرین انتخاب مشتریان نفتی هستیم| بهترین فرصت برای ورود نفت ایران به بازار جهانی است
معاون سابق وزیر نفت در گفتگو با بازار:

آخرین انتخاب مشتریان نفتی هستیم| بهترین فرصت برای ورود نفت ایران به بازار جهانی است

کاردر مدیرعامل سابق شرکت نفت می گوید که به دلیل شرایط تحریمی و نبود الحاق به FATF ما آخرین انتخاب مشتریان نفتی خود هستیم به همین دلیل هم ناچار به دادن امتیازات ویژه هستیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بازار نفت روز نخست سال جدید میلادی را مثبت آغاز کرده است. بهای معاملات نفت برنت ۵۹ سنت معادل ۰.۷۶ درصد افزایش یافت و به ۷۸ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۳ سنت معادل ۰.۸۴ درصد، به ۷۵ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید. تحلیل گران به رشد تقاضا در سال جدید میلادی بسیار امیدوارند این در حالی است که امکان افزایش عرضه حسابی سخت شده است. فعالین صنعت نفت شرایط فعلی بازار را برای ورود نفت ایران بسیار ایده ال می دانند و معتقدند در صورت لغو تحریم ها کشور ما می توانند به سرعت سهم خود از بازار جهانی را به دست آورد.

علی کاردر رییس سابق شرکت نفت در اینباره به بازار می گوید: بازار کشش جذب تمام ظرفیت ۲ میلیون بشکه‌ای ظرفیت صادراتی ما را دارد. از آن طرف‌ ایران هم به دلیل کسری منابعی که با آن مواجه هست از هر فرصتی برای گرفتن سهم از دست رفته خود در بازار استفاده می‌کند. اما مساله اصلی تحریم‌ها و نبود سیستم مناسب برای مبادلات پولی و مالی کار را برای ما و مشتریان ما سخت کرده است.

او با اشاره به کاهش فروش نفت ایران در سال های گذشته، می گوید: خیلی دردناک است که ما آخرین انتخاب مشتریان نفتی خود هستیم به همین دلیل هم ناچار به دادن امتیازات ویژه هستیم. البته‌ ایران می‌تواند با برقراری ارتباطات نزدیک با شرکت‌های متقاضی نفت، دادن امتیازات ویژه در مدت زمان پرداخت پول و تخفیف در قیمت بخشی از بازارهای خود را پس بگیرد.

معاون سابق وزیر نفت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با لغو تحریم ها مشکل صنعت نفت ایران به صورت کامل حل خواهد شد، گفت: بازگشت به برجام می‌تواند مشکل فروش نفت را حل کند اما افزایش تولید خود به سرمایه گذاری جدید نیاز دارد. اگر بخواهیم سهم مان در بازار را بدست آوریم باید به سمت تکنولوژیهای جدید برویم، ضریب بازیافت میادین نفتی و گازی را بالا ببریم و سرمایه جذب کنیم.

به گفته او، در سال های گذشته سرمایه گذاری جدیدی در صنعت نفت و گاز ما انجام نشده و همین مساله بهره وری و راندمان را در بخش های مختلف کاهش داده است. با تکنولوژی و تجهیزات موجود امکان دست یابی به هدف گذاری های صورت گرفته در این صنعت وجود ندارد.

کد خبر: ۱۲۷٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha