۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶
گامی مؤثر در بازگشت اعتماد؛ اختیاری کردن دریافت تعهدنامه از سوی کارگزاری‌ها
دبیرکل کانون کارگزاران بورس عنوان کرد

گامی مؤثر در بازگشت اعتماد؛ اختیاری کردن دریافت تعهدنامه از سوی کارگزاری‌ها

مصوبه‌ای که سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اختیاری کردن دریافت تعهدنامه از سوی کارگزاران ابلاغ کرده، می‌تواند التیامی بر زخم‌های گذشته بازار سرمایه باشد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه(سنا)، مصوبه‌ای که سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اختیاری کردن دریافت تعهدنامه از سوی کارگزاران ابلاغ کرده، می‌تواند التیامی بر زخم‌های گذشته بازار سرمایه باشد به طوری که در بازه زمانی میان مدت شاهد بازگشت اعتماد از دست رفته سهامدران و فعالان نسبت به بازار سرمایه خواهیم بود.

محمد رضا دهقانی احمدآباد دبیر کل کانون کارگزاران در خصوص تاثیر مصوبه‌ اختیاری شدن اخذ تعهدنامه برای رفع محدودیت کدهای برخط از سوی کارگزاری‌ها بر روند بازگشت اعتماد سهامداران، اظهار کرد: از همان ابتدا مکلف کردن کارگزاری ها به منظور محدود کردن بعضی از کدهای معاملاتی و دریافت تعهدنامه اقدام درستی نبود زیرا این امر نه تنها کمکی به کاهش تخلفات نکرد بلکه سبب شد تا بسیاری از فعالان و سهامداران اعتماد خود را نسبت به بازار سهام از دست دهند.

او افزود : در حال حاضر مصوبه ای که سازمان در راستای اختیاری کردن دریافت تعهد نامه از سوی کارگزاران ابلاغ کرده می تواند التیامی بر زخم های گذشته بازار سرمایه باشد به طوری‌که در بازه زمانی میان مدت شاهد بازگشت اعتماد از دست رفته سهامدران و فعالان نسبت به بازار سرمایه خواهیم بود.

دبیر کل کانون کارگزاران بیان کرد: اکنون مسئولان مربوط در سازمان بورس لازم است در راستای شفافیت مقرارات، مواردی که سبب نقض مقررات می شود را با جزئیات مشخص کنند به سبب آنکه در شرایط فعلی سهامدار نمی داند که کدام اقدام آن سبب نقض قوانین می شود که از انجام آن ها خود داری کند.

دهقانی احمدآباد در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه سازمان بورس مبنی بر اختیاری کردن اخذ دریافت تعهد نامه از سوی خود کارگزاری ها منجر به افزایش رقابت نمی شود؟ گفت: اختیاری کردن دریافت اخذ تعهد نامه به صورت اجباری یا اختیاری اثر مثبتی بر کاهش تخلفات نخواهد داشت و راه حل اصلی در تعریف عملیاتی و شفاف از مصادیق نقض مقررات است، به همین خاطر لازم است دستگاه های ذی ربط به طور کل دریافت تعهد نامه را از دستور کار کارگزاری ها حذف کنند، ما نیز پیگیری های لازم را در خصوص رفع این مسئله انجام خواهیم داد.

دبیرکل کانون کارگزاران در پایان درمورد شرایطی که نیاز است اکنون کارگزاران جایگزین اخذ تعهدنامه کنند، اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر آنکه نهادهای ناظر باید تعریف واضحی از نقض مقررات ارائه کنند، کارگزار نیز باید دقت عمل خود را بیش از پیش کند، لازم است در صورت مشاهده مکرر تخلف درمعاملات، فرد خاطی به بخش مربوطه در سازمان ارجاع داده شود تا در آنجا پیگیری های لازم در خصوص رسیدگی به پرونده شخص متخلف انجام گیرد.

کد خبر: ۱۲۷٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha