۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
اشتغال‌زایی برای ۵۰۰۰ نفر در بخش صنعت و معدن منطقه آزاد ماکو
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد:

اشتغال‌زایی برای ۵۰۰۰ نفر در بخش صنعت و معدن منطقه آزاد ماکو

ارومیه - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از اشتغال‌زایی برای پنج هزار نفر در بخش صنعت و معدن از ابتدای شکل‌گیری این منطقه خبر داد.

محمدرضا عبدالرحیمی صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از ابتدای شکل‌گیری منطقه آزاد ماکو، اشتغال‌زایی ایجاد شده در بخش صنعت و معدن ارومیه به بیش از پنج هزار نفر و سرمایه‌گذاری داخلی بالغ بر ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و سرمایه گذاری خارجی به ۱۲۶میلیون دلار رسیده به طوری که سهم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تقریبا پایاپای بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع  با حضور ایمیدرو و ایمپاسکو در منطقه آزاد ماکو، پهنه‌های اکتشافی منطقه برای انجام عملیات اکتشافی به ایمیدرو واگذار شده و همچنین طرح فعال‌سازی معادن کوچک با حضور ایمپاسکو در حال پیگیری است.

صدور بیش از ۳۰ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی و معدنی

عبدالرحیمی با اشاره به صدور بیش از ۳۰ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی و معدنی در طول سال گذشته گفت: بهره‌برداری از این واحدهای تولیدی منجر به اشتغال‌زایی ۷۱۷ نفر و سرمایه‌گذاری بیش از هزار و ۶۰۰ میلیار ریال داخلی و ۱۰میلیون دلار خارجی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد:  از این میان، سه فقره پروانه بهره‌برداری برای ماده معدنی مرمریت مشکی صادر شده که در رده سنگ‌های تزئینی بی‌نظیر بوده و توانسته در مدت زمان کمتر از یک سال، سهم قابل توجهی از بازارهای خارجی را به خود اختصاص دهد.

رشد ۲۰ درصدی واحدهای صنعتی و معدنی فعال منطقه

وی افزود: با اجرای برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تعداد واحدهای صنعتی و معدنی فعال در سال‌ ۹۸ با رشد بیش از ۲۰ درصدی نسبت به سال‌۹۷ به ۱۲۰ واحد رسیده که در حوزه صنعت بیش از ۹۰درصد واحدها در حال فعالیت هستند که از این تعداد، ۱۲ واحد تولیدی متوسط و بزرگ بوده و مابقی خرد و کوچک  هستند.

عبدالرحیمی از صدور هزار و ۲۰۰ مجوز فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: جهت بهره‌مندی فعالان اقتصادی منطقه از مزایای قانونی مناطق آزاد از ابتدای سال‌ ۹۸ تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ مجوز فعالیت اقتصادی برای فعالیت‌های تجاری، خدماتی، بانکداری، صنعتی، فنی و مهندسی و غیره صادر و تمدید شده که این مجوزها، مبنای هر نوع فعالیت در منطقه است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو ادامه داد: تعداد بیش از ۸۰ کارت بازرگانی از ابتدای سال تاکنون صادر و تمدید شده و همچنین نخستین میز ملی لجستیک ایران و همایش توسعه صادرات با حضور بیش از ۱۰۰ نفر شرکت کننده در منطقه آزاد ماکو برگزار شده است.

افتتاح رسمی مرکز نوآوری و فناوری سازمان منطقه آزاد ماکو

وی با اشاره به اقدامات مدیریت مرکز نوآوری و فناوری نیز گفت: با توجه به افتتاح رسمی مرکز نوآوری و فناوری سازمان منطقه آزاد ماکو در خردادماه سال‌ ۹۸، به عنوان نخستین زیست‌بوم کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار در بین مناطق آزاد هفتگانه کشور، در مدت هشت ماه از شروع فعالیت‌های استارت‌ آپی مرکز، یک استارت‌آپ حوزه آموزشی خلاق با نام استارت‌آپ کارافکر، جذب و پذیرش شده است.

عبدالرحیمی افزود: در این مرکز، برای نخستین بار دو استارت‌آپ حوزه اجتماعی با نام «طلوع نابغه درون» و استارت‌آپ مددکاری اجتماعی با نام «فرکانس» با هدف حل معظلات و آسیب‌های اجتماعی در قالب یک نظام ملی نوآوری شروع به فعالیت‌های استارت‌آپی خود کرده اند و افزون بر این موارد، استارت‌آپ‌های حوزه نرم‌افزاری هوش مصنوعی و یک استارت‌آپ تولیدی فناورانه در زمینه ساخت پرینترهای سه بعدی در این مرکز جذب شده است.

کد خبر: ۱۲٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha