سهم کمتر از یک درصدی هنر در اقتصاد ایران

سهم کمتر از یک درصدی هنر در اقتصاد ایران

دبیر کمیته اقتصاد فرهنگ اتاق بازرگانی تهران گفت: اگرچه سهم اقتصاد هنر در اشتغال نیروی کار کشورها به شدت رو به توسعه است اما سهم اقتصاد هنر در اقتصاد ایران همچنان کمتر از یک درصد است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، هادی حدادی در نشست کمیته اقتصاد هنر اتاق بازرگانی تهران افزود: ایران با وجود برخورداری از جایگاه فرهنگی و بعد تمدنی در مقایسه با رقبای منطقه‌ای، فاقد برنامه منسجم برای رونق بخشیدن به اقتصاد خلاق بوده و در این حوزه کم‌کاری صورت گرفته است.

وی گفت: این در حالی است که سهم اقتصاد خلاق در اقتصاد کشورهای در حال توسعه و توسعه‌ یافته از زیر یک درصد به حدود ۳۷ درصد رسیده است؛ به طور نمونه در کشوری مانند ترکیه، سهم اقتصاد خلاق در تولید ناخالص داخلی این کشور به بیش از ۱۸ میلیارد دلار رسیده که نمود آن در تولید و صادرات محصولات فرهنگی مانند فیلم‌ها و سریال‌های تولید ترکیه قابل مشاهده است.

حدادی در ادامه از ضرورت ترسیم یک چشم‌انداز با محوریت سهم صادرات، سهم اشتغال و افزایش مخاطبان آثار فرهنگی و هنری سخن گفت و بر تثبیت جایگاه فرهنگ و هنر در دیپلماسی تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تمرکز روی برخی شرکای منطقه‌ای مانند روسیه، هند، چین و منطقه اوراسیا و قفقاز می‌تواند در توسعه تجارت اقتصاد خلاق در کوتاه‌مدت موثر واقع شود، افزود: پیشنهاد ما این است در سازمان توسعه تجارت، میز تجارت محصولات فرهنگی و هنری راه‌اندازی شود ضمن اینکه کارگروهی مشترک باید میان اصحاب هنر، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی تهران شکل گیرد.

مهدی کرباسیان، رئیس کمیته اقتصاد هنر اتاق تهران، نیز با تاکید بر توسعه صادرات آثار هنری گفت: یکی از راهکارهای افزایش صادرات این محصولات آن است که این آثار در داخل ایران نیز مورد حمایت قرار گیرند.

وی برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری با حمایت اتاق تهران و سازمان توسعه تجارت را پیشنهاد کرد تا به موجب آن سرمایه وارد این بخش شده و سپس محصولات تولید شده، وارد عرصه بین‌الملل شود.
محصولات خلاق، مزیت رقابتی ایران در صادرات است

در ادامه این جلسه آقای علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه دفتر صنایع خلاق به عنوان زیرمجموعه اداره کل خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت حدود دو ماه اخیر فعال شده است، گفت: در این مدت به مسائلی چون بازگشت ارز صادرات این محصولات، بلاکچین و رمزارز، انیمیشن و ... ورود پیدا کرده‌ایم. ضمن آنکه، به دنبال تغییر ساختار وزارت صمت، میزهای کالایی در سازمان توسعه تجارت برچیده شده و ما بیشتر روی مسایل بین‌الملل متمرکز شده‌ایم.

وی با بیان اینکه صادرات آثار خلاق به عنوان مزیت رقابتی ایران محسوب می‌شود، افزود: ادارات کل سازمان توسعه تجارت آمادگی دارند که به صادرکنندگان این محصولات خدمات ارائه کنند. در این زمینه می‌توان در قالب نشست‌های تخصصی تصمیم‌گیری کرد.

پیمان‌پاک با تاکید بر استفاده از ظرفیت رایزنان بازرگانی و فرهنگی برای توسعه تجارت محصولات خلاق ادامه داد: آمادگی داریم برای اجرایی شدن فرصت‌های اشتغال و ارزآوری صادرات آثار هنری در برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی کمک کنیم.

کد خبر: ۱۲۷٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha