۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
اوپک ظرفیتی برای افزایش عرضه ندارد| ادامه روزهای خوب نفت و رشد سرمایه گذاری در طلای سیاه
کارشناس انرژی در گفتگو با «بازار»:

اوپک ظرفیتی برای افزایش عرضه ندارد| ادامه روزهای خوب نفت و رشد سرمایه گذاری در طلای سیاه

بهروزی فر، کارشناس انرژی معتقد است که سال ۲۰۲۲ سال خوبی برای بازار نفت خواهد بود، گفت: کشورهای عضو اوپک پلاس و کارتل نفتی ظرفیت مازادی برای عرضه بیشتر در بازار ندارند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سال ۲۰۲۱ را یکی از بهترین سال های بازار جهانی نفت می توان دانست. آنگونه که آمارها نشان می دهد نفت برنت سال گذشته میلادی را با ۵۰.۵ درصد افزایش به پایان برد که بزرگترین رشد قیمت از سال ۲۰۱۶ بود، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت ۵۵.۵ درصد رشد داشت که قویترین عملکرد این شاخص از سال ۲۰۰۹ بود که طی آن سال بیش از ۷۰ درصد صعود کرده بود.

سال ۲۰۲۲ در شرایطی اما آغاز شده که هر بشکه نفت برنت به قیمت حدود ۷۹ دلار معامله می شود. بسیاری از تحلیل گران معتقدند که روند روبه رشد تقاضا در سال جدید هم ادامه خواهد داشت و قیمت ها در کانال ۷۰ دلار در نوسان خواهند بود. البته تحلیل گران انرژی میزان عرضه طلای سیاه توسط کشورهای نفتی در جهت دهی بازار بسیار موثر می دانند.

حالا بازار چشم به مذاکرات نشست گروه اوپک پلاس در روز ۴ ژانویه دوخته است. دو روز دیگر قرار است که اعضای این کارتل نفتی در مورد ادامه افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت روزانه خود در ماه فوریه تصمیم گیری کنند.

برای بررسی وضعیت بازار در ماه های آینده و همچنین تصمیم احتمالی اوپک پلاس در باره میزان عرضه نفت به گفتگو با «مرتضی بهروزی فر» کارشناس انرژی نشسته ایم که متن آن در ادامه می آید:

عملا اوپک ظرفیت مازادی برای عرضه در بازار ندارد. امارات، عراق و عربستان از تمام ظرفیت خود استفاده می کنند و به همین دلیل اگر تغییری در تحریم های نفتی ایران ایجاد نشود، نمی توان انتظار افزایش عرضه در بازار جهانی را داشت. شرایط روسیه هم چندان تعریفی ندارد

*برخی از تحلیلگران انرژی پیش بینی می کنند که اوپک و متحدانش در نشست هفته جاری با افزایش بیشتر عرضه نفت موافقت کنند. فکر می کنید اعضای اوپک پلاس این هفته چه تصمیمی را برای میزان عرضه نفت در سال جدید میلادی بگیرند؟
عملا اوپک ظرفیت مازادی برای عرضه در بازار ندارد. در حال حاضر امارات، عراق و عربستان از تمام ظرفیت خود استفاده می کنند و به همین دلیل اگر تغییری در تحریم های نفتی ایران ایجاد نشود، نمی توان انتظار افزایش عرضه در بازار جهانی را داشت. شرایط روسیه هم چندان تعریفی ندارد. طبق گفته‌ مؤسسه اعتبارسنجی فیچ شرکت‌های روسی به‌سختی می‌توانند ماهانه تولید خود را ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند و باید حفاری‌های خود را بالا ببرد و این زمان زیادی طول می‌کشد. البته این وضعیت تا حدوی به نفع ایران بوده و به نوعی شرایط را برای حضور بیشتر نفت ما را فراهم کرده است. البته باید منتظر ماند و دید که مذاکرات چه سرنوشتی را برای اقتصاد ایران رقم می زند.

*آنگونه که آمارها نشان می دهد قیمت نفت برنت در سال گذشته میلادی بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و سال تقریبا خوبی برای غول های نفتی دنیا بود. پیش بینی می کنید که روند روبه رشد قیمت ها در تقاضا در بازار جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند؟
شیوع واریانت اُمیکرون آنگونه که تصور می شد نتوانست اقتصاد جهانی را مختل کند. از طرفی پیش بینی می شود که تاثیر اُمیکرون بر تقاضا برای نفت ملایم و موقتی باشد زیرا جهان آمادگی بهتری برای مدیریت کووید ۱۹ و چالشهای مربوط به آن پیدا کرده است. با توجه به شرایط فعلی انتظار می رود که تقاضا در بازار جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ هم روبه افزایش باشد و قیمت ها هم در همین حد باقی بمانند. به نظر می‌رسد سال آینده حتی شاهد تقاضای قوی‌تری برای نفت خواهیم بود حتی اگر در سه ماهه نخست به دلیل تدابیر مقابله با شیوع اُمیکرون، موقتا کاهش پیدا کند. بازارهای نفت مطمئنا سال خوبی را در سال ۲۰۲۲ خواهند داشت. ضمن اینکه قیمت های فعلی در بازار نفت موجب خواهد شد که سرمایه گذاری در این صنعت در سال جدید میلادی افزایش یابد.

پیش بینی می شود تاثیر اُمیکرون بر تقاضا برای نفت ملایم و موقتی باشد زیرا جهان آمادگی بهتری برای مدیریت کووید ۱۹ و چالشهای مربوط به آن پیدا کرده است. با توجه به شرایط فعلی انتظار می رود که تقاضا در بازار جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ هم روبه افزایش باشد و قیمت ها هم در همین حد باقی بماند

*آیا در کشوری همچون آمریکا که اعلام کرده به دنبال توسعه انرژی های پاک است هم این رشد سرمایه گذاری را شاهد خواهیم بود؟
دولت آمریکا پشت و حامی شیل است. ضمن اینکه سیاست آمریکا همواره کاهش وابستگی به کشورهایی همچون کانادا و مکزیک به خصوص کشورهای خاورمیانه بوده استآمریکا بزرگترین اقتصاد دنیاست و همواره به دلیل توسعه و کاهش وابستگی به کشورهای دیگر و اتکای بیشتر به تولیدات داخلی است. حتی در دوره ای که قیمت نفت به ۳۰ دلار هم رسیده بود، سرمایه گذاری در صنعت نفت این کشور متوقف نشده بود. چرا که به دلیل ابزارهای حمایتی و همچنین تکنولوژی بالایی که از آن برخوردار است، همواره استخراج نفت در این کشور دارای توجیه اقتصادی است. به همین دلیل پیش بینی من این است که سرمایه گذاری در نفت شیل و تولیدات آن در سال ۲۰۲۲ روند افزایشی داشته باشد.

*قیمت ها امسال در چه بازه ای در نوسان خواهند بود؟
با توجه به روند روبه رشدی که در اقتصاد جهانی مشاهده می شود قیمت ها در سال آینده بین ۷۰ تا ۸۰ دلار در نوسان خواهند بود.

کد خبر: ۱۲۷٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha