۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی اقتصادی نیست| شناسایی ۲۴ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی:

سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی اقتصادی نیست| شناسایی ۲۴ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور

اردبیل- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: سرمایه‌گذاران از حضور در بافت تاریخی و سرمایه‌گذاری در این محدوده فراری هستند چرا که این فرآیند اقتصادی نیست.

محمد آیینی در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با نگاه جدیدی که در دولت سیزدهم شکل گرفته ساماندهی حاشیه‌نشینی در اولویت برنامه‌ریزی ها قرار گرفته و تلاش ما بر این است تا شهروندان جمهوری اسلامی ایران در بهترین شرایط زندگی کرده و سکونت کنند.

وی تصریح کرد: ما باید به بهبود معیشت، بهداشت، اشتغال و نوسازی شهروندان توجهی جدی داشته باشیم تا در یک ساختار مناسب در ابعاد مختلف مردم بتوانند سکونت شایسته و آبرومندی را در شهرها و روستاها تجربه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: به دور از نگاه شعارزدگی، ما توجهی جدی به حاشیه‌نشینی و بهبود شرایط زندگی ساکنان این مناطق داریم و امیدواریم با همکاری شهرداری ها و ستاد بازآفرینی شهری در استان‌ها بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

ضرورت توجه به ساخت و ساز کیفی در قالب طرح نهضت ملی مسکن
آیینی یکی دیگر از اولویت‌های ستاد بازآفرینی را توجه به ساخت و ساز کیفی در قالب طرح نهضت ملی مسکن توصیف کرد و افزود: باید از ظرفیت‌های محلات هدف و سکونتگاه‌های غیررسمی در جهت ساخت واحدهای مسکونی تا سقف یک میلیون واحد در طول سال استفاده کرد تا به جای حاشیه‌نشینی شهروندان، به ساخت این واحدها کمک کرده و سکونت شایسته‌ای را برای ساکنان این مناطق به وجود آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بافت تاریخی هر چند اقدامات خوبی در سال‌های اخیر انجام شده اما سرمایه‌گذاری اقتصادی نیست و باید این فرآیند را بهبود ببخشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از شناسایی ۲۴ هزار هکتار بافت تاریخی در ۴۶ شهر ایران خبر داد و اضافه کرد: باید با نگاه‌های ابتکاری در این حوزه به سمتی حرکت کنیم تا سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی سودمند باشد.

آیینی بیان کرد: نمونه این ابتکارات را حذف پارکینگ در ساخت و سازهای بافت تاریخی و توجه میراث فرهنگی به کاهش محدودیت‌ها و الزامات سخت‌گیرانه در ساخت و سازهای این مناطق اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم با کاهش ضوابط و حریم‌ها به ساخت و ساز مناسب کیفی در بافت تاریخی کمک کنیم و با حذف پارکینگ به تعداد طبقات اضافه کرده و طراحی پیاده‌ راه را در این مناطق شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: باید تردد خودروها در محدوده بافت تاریخی ممنوع شود و در کنار آن پیاده‌روهای مناسب در این مناطق ایجاد تا شهروندان بتوانند به راحتی تردد خود را انجام دهند.

احیای ستاد بازآفرینی استان‌های کشور و شهرهای مختلف
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران محدودیت منابع شرکت بازآفرینی را در کنار تخصیص منابع ملی به طرح‌های اجرایی در این حوزه یادآور شد و تصریح کرد: باید منابع اختصاص یافته شرکت بازآفرینی شهری به نحوی باشد تا ماحصل این اقدامات در دیگر طرح‌ها نمود داشته و به نوعی چرخش منابع را در طرح‌های اجرایی شاهد و ناظر باشیم.

وی از احیای ستاد بازآفرینی استان‌های کشور و شهرهای مختلف خبر داد و گفت: با ریاست استاندار اردبیل و دبیری شهرداری ها این ستاد فعالیت خود را به صورت منظم پیگیری می کند تا بتوان اهداف مورد نظر را تحقق بخشید.

آیینی اجرای طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور در محلات مختلف را یادآور شد و افزود: قرار است با ساختار مردمی در ۲ هزار و ۲۰ محله کشور خانه‌های مختلف نظیر خانه هلال، امداد، اوقاف، رضوی، برکت و... راه‌اندازی شود که در این زمینه به همکاری شهرداری، ستاد اجرایی حضرت امام و دیگر نهادها نیاز داریم تا این خانه‌ها را با مدیریت خود مردم و خیرین راه‌اندازی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطر نشان کرد: در یک ساختار مردمی با در نظر گرفتن جنبه‌های معیشتی، اشتغال، بهداشت و نوسازی کالبدی شهرها تلاش بر این است تا این خانه‌ها فعال شده و مردم محلات مختلف از ثمره و نتیجه آن استفاده کنند.

کد خبر: ۱۲۷٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha