۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
برگشت محصولات کشاورزی ایران از بازارهای صادراتی؛ کلاف سردرگمی که باید باز شود
پشت پرده برگشت خوردن محصولات کشاورزی کشور

برگشت محصولات کشاورزی ایران از بازارهای صادراتی؛ کلاف سردرگمی که باید باز شود

برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی از بازارهای صادراتی طی یک ماه اخیر حواشی زیادی به همراه داشته و کارشناسان بسیاری معتقدند این اتفاقات لطمات بسیاری به روابط تجاری ایران با کشورهای مقصد وارد می کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: طی یک ماه اخیر خبرهایی مبنی بر برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی از جمله «فلفل، سیب زمینی و کیوی» از بازارهای صادراتی موجب شده جو روانی بازار به هم بریزد. به طوری که از یکسو کشاورزان در معرض ضرر و زیان های مالی هستند و از سوی دیگر مصرف کنندگان این محصولات دچار شبهاتی شده اند و اعتماد خود را نسبت به سلامت این محصولات به نوعی از دست داده اند. این در حالی است که دستگاه ها و متولیان امر نیز به صورت جسته و گریخته در این خصوص توضیحاتی می دهند و سعی دارند اطمینان خاطر بدهند که محصولات کشاورزی کشور استانداردهای لازم و سلامت مد نظر را دارا است. با این وجود آنچه مهم است این است که برگشت خوردن محصولات کشاورزی از بازارهای صادراتی به نوعی زنگ خطری برای صنعت کشاورزی است که قطعا می تواند لطمات زیادی به بخش تولید و بخش بازار این صنعت وارد کند.

تمامی سموم تولیدی در داخل کشور دارای استاندارد سازمان فائو است

نقش بی کیفیتی سموم داخلی و وارداتی در برگشت خوردن محصولات کشاورزی از بازارهای صادراتی چقدر است؟
یکی از مواردی که طی روزهای اخیر مطرح شده متوجه تولید کنندگان و واردکنندگان سموم کشاورزی است که گفته می شود بی کیفیتی سموم تولیدی داخل و همچنین سمومی که از دیگر کشورها وارد می شود، موجب شده محصولات کشاورزی ما در بازارهای خارجی تایید نشود و برگشت بخورد. با این وجود مسعود گیل آباد رئیس انجمن تولید کنندگان سم کشور با رد این صحبت ها به خبرنگار بازار می گوید: برگشت برخی محصولات کشاورزی از بازارهای صادراتی ارتباطی با باقی مانده سموم ندارد. بلکه بازگشت این محصولات به دلیل عدم هماهنگی ها بین یکسری سازمانهای مربوطه در کشور مبدا و مقصد بوده است.

گیلی آبادی می گوید: سموم داخلی از نظر کیفیت در سطح بالایی است و همه گی استاندارد فائو دارد. در غیر این صورت اگر این سموم بی کیفیت باشد اثر بخش نخواهد بود.

در حال حاضر در سراسر دنیا ۹۸ درصد از تکنیکال های سموم و حتی سموم آماده را از دو کشور چین و هند تهیه می کنند و تنها ۲ درصد از این محصولات از بازار اروپا تامین می شود

۹۸ درصد از تکنیکال های سموم کشاورزی صنعت کشاورزی جهان از بازار چین و هند تامین می شود
از دیگر مواردی که این روزها از سوی تحلیلگران بخش عنوان شده این بوده است که تولید کنندگان سموم در داخل کشور برای پایین آمدن هزینه های تولید بر خلاف گذشته از تکنیکال های بی کیفیت چینی استفاده می کنند و همین امر باعث می شود سموم تولیدی نیز کیفیت و استاندارد لازم را نداشته باشد. با این وجود رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشور این ادعا را نیز رد می کند و می گوید: در حال حاضر در سراسر دنیا روال بر این است که ۹۸ درصد از تکنیکال های سموم و حتی سموم آماده را از دو کشور «چین و هند» تهیه می کنند و تنها ۲ درصد از این محصولات از بازار اروپا توسط برخی کشورها تامین می شود. ما نیز مثل دیگر کشورها تکنیکالهای مورد نظر را از این دو کشور تامین می کنیم که کیفیت لازم را دارا هستند.

گیل آبادی همچنین در خصوص مسائل پیرامون قیمت سموم کشاورزی نیز می گوید: از دو سال پیش که ارز نیمایی شده بر اساس نرخ ارز که متغیر است قیمت محصولات ما نیز تغییر می کند.

در صورتی که کشور مبدا ضوابط معین شده را رعایت نکند کشور مقصد این حق را دارد که محصول را برگرداند لذا در بحث قرنطینه گیاهی برگشت محصولات کشاورزی امری عادی است

در بحث قرنطینه گیاهی برگشت محصولات کشاورزی امری عادی است؛ مردم نگران نباشند!
اگرچه جو روانی حاکم بر بازار محصولات کشاورزی کماکان متشنج است و نگرانی ها در خصوص سلامت این محصولات مصرفی هنوز به قوت خود باقی است اما در این بین برخی کارشناسان می گویند: جای نگرانی نیست چرا که در بحث قرنطینه گیاهی برگشت خوردن محصول رخدادی عادی است؛ به این معنا که برای جاری شدن مراودات بین دو کشور مبدا و مقصد یکسری پروتکل ها و ضوابط تعیین و نوشته می شود که در صورتی که کشور مبدا یعنی کشوری که قصد تولید و صادرات محصول دارد ضوابط معین شده را به هر دلیلی رعایت نکند و یا سهل انگاری کند کشور مقصد یعنی کشور وارد کننده محصول کشاورزی، این حق را دارد که محصول را برگرداند. با این وجود این اتفاق مورد عجیبی نیست و نباید به این معنا تلقی شود که محصول بازگردانده شده الزاما سلامت ندارد. بلکه چنین اتفاقی به معنای رعایت نکردن پروتکل های کشور مقصد است و پس از تولید محصول بر اساس ضوابط مشخص شده باز هم مراودات دو کشور از سر گرفته می شود.

از سوی دیگر نگاه دیگری در این حوزه وجود دارد که می گوید: وقتی چنین اتفاقاتی رخ می دهد اعتبار تجار ایران در کشورهای مقصد از بین می رود و لذا می توان این اتفاق را به مثابه لطمه خوردن اساسی روابط تجاری دو کشور دانست. به عبارت دیگر پس از برگشت خوردن محصولات کشاورزی از بازار مقصدی همچون روسیه، مراودات کشاورزی دو کشور تحت شعاع قرار خواهد گرفت و برای بازسازی این مراودات باید هزینه های گزافی پرداخت شود.

آیا چهار سم ممنوع شده از سوی روسیه در کشور دیگری غیر از ایران نیز مصرف می شود؟
با این تفاسیر نکته ای که در این میان مطرح می شود این است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است و لذا این سوال مطرح می شود که چرا سازمان های متولی قبل از رخ دادن چنین اتفاقی جلوی آن را نمی گیرند تا مجبور به پرداخت هزینه های گزاف نباشند.

به گفته کارشناسان در این حوزه سازمان حفظ نباتات کشور و همچنین سازمان غذا و دارو اصلی ترین متولیان هستند به طوری که گواهی بهداشت گیاهی محصول از سوی سازمان حفظ نباتات و گواهی سلامت محصول توسط سازمان غذا و دارو تایید و صادر می شود.

با این وجود شنیده ها حاکی است برگشت خوردن محصولات کشاورزی از بازارهای اخیر طی یک ماه گذشته به دلیل یکسری عدم هماهنگی ها صورت گرفته است و نمی توان نهاد یا سازمان خاصی را متهم به کم کاری کرد. به طوری که بر اساس نامه نگاری های صورت گرفته توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان روسیه، چهار سم مورد نظر در سامانه های این کشور ثبت نشده است و محصولاتی با این سموم را برگشت خواهند زد. این در حالی است که کارشناسان می گویند: این چهار سم در ۱۲۰ کشور از جمله اتحادیه اروپا مجاز است اما روسیه سختگیری های بیشتری دارد. لذا بر اساس پروتکل های جدید در تولید محصولات کشاورزی ارسالی از ایران نباید این چهار سم استفاده شده باشید در غیر این صورت برگشت زده خواهد شود.

روش دنیا برای مطالبه محصولات کشاورزی در حال عوض شدن است و از طرف دیگر روز به روز سختگیری ها در حوزه سلامت غذا در کشورهای مختلف بیشتر می شود ایران نیز برای باقی ماندن در بازارهای صادراتی جهان باید بر اساس ضوابط و پروتکل های بین المللی محصول تولید کند

برگشت فلفل ایران ناشی از ناهماهنگی سازمانهای مربوطه روسیه است یا نادیده گرفتن ضوابط توسط ایران است؟ | سختگیری ها در حوزه سلامت غذا روز به روز شدیدتر می شود
حال این سوال مطرح می شود که چرا ایران در حالی که از این ضوابط مطلع بوده آنها را رعایت نکرده تا از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کند. یکی از مطلعان امر که تمایل به ذکر شدن نام خود ندارد به خبرنگار بازار می گوید: وقتی کشوری ضوابط و پروتکل جدیدی وضع می کند باید به اندازه یک دوره برداشت به کشور صادر کننده فرصت بدهد تا کشور مبدا آن ضوابط را در تولید و برداشت محصول صادراتی اعمال کند و پس از آن اگر موارد ذکر شده رعایت نشده باشد می تواند محصول را برگشت بزند. با این وجود کشور روسیه به دلیل وجود ناهماهنگی بین سازمانهای مربوطه خود چند روز پس از توافقات صورت گرفته در خصوص عدم استفاده ایران از ۴ سم مورد نظر در پرورش محصولات خود، اقدام به اجرایی کردن آن نموده و به این ترتیب با نامه ای که سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان روسیه منتشر کرده محصول فلفل ایران برگشت زده شده است.

با این وجود پیش از این عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به خبرنگار پارلمانی بازار، اظهار داشته است: تقریباً از ۴ ماه پیش رئیس فدراسیون حمایت از تولید و مصرف کننده محصولات کشاورزی روسیه اعلام کرده بود که چهارسم مصرفی در برخی محصولات ایرانی وجود دارد که ناشناخته است و به این ترتیب نسبت به آن هشدار داده است.

با همه این موارد آنچه که نباید از آن براحتی گذشت این است که روش دنیا برای مطالبه محصولات کشاورزی در حال عوض شدن است و از طرف دیگر روز به روز سختگیری ها در حوزه سلامت غذا در کشورهای مختلف بیشتر می شود. به طوری که دنیا کم کم به این سمت پیش می رود که کشورهای مقصد سعی دارند از فرایند تولید تا برداشت، بسته بندی و ارسال محصولات کشاورزی از کشورهای صادر کننده را به دقت رصد کنند. به این ترتیب خواه ناخواه کشور ایران نیز اگر بخواهد در بازارهای بین المللی صادرات محصولات کشاورزی داشته باشد باید به این سمت حرکت کند و بر اساس ضوابط و پروتکل های بین المللی محصول تولید کند تا نه تنها نگاه بازارهای جهانی نسبت به محصولات کشاورزی ما مثبت شود بلکه در داخل نیز مصرف کنندگان با طیب خاطر این محصولات را استفاده کنند.

کد خبر: ۱۲۷٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha