۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
بهبود پایدار معیشت مردم بدون رشد اقتصادی امکان پذیر نیست
رئیس اتاق ایران:

بهبود پایدار معیشت مردم بدون رشد اقتصادی امکان پذیر نیست

همدان - رئیس اتاق ایران بابیان اینکه بهبود پایدار معیشت مردم بدون رشد اقتصادی امکان پذیر نیست، گفت: برای بهبود معیشت ابتدا باید اقتصاد کشور درست شود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ غلامحسین شافعی بعدازظهر شنبه در نشست با اعضای هیئت نمایندگان اتاق همدان از رئیس اتاق بازرگانی استان همدان به عنوان یکی از روسای چند بعدی یاد کرد و با اشاره به اینکه توقع کارنامه درخشان از وی کاملا وجود دارد، اظهار کرد: اتاق همدان به مسائل پایه‌ای توجه و تمرکز ویژه ای دارد و برنامه محوری در اتاق بازرگانی به معنی این است که اتاق در راه تعالی و اعتلا بخش خصوصی قدم بر می‌دارد.

وی با اشاره به اینکه در توسعه فرهنگ تشکل گرایی؛ همدان بیشترین تشکل استانی را در کشور دارد، ادامه داد: استان همدان از نظر تعداد اعضا و وسعت اول نیست اما در توسعه فرهنگ تشکل گرایی اتاق بازرگانی دارای رتبه نخست است و این مهم جای مباهات دارد.

رئیس اتاق ایران در ادامه به موضوع ساختمان جدید اتاق بازرگانی همدان اشاره کرد و با بیان اینکه همت رئیس و اعضای هیئت نمایندگان اتاق همدان در راستای ایجاد یک بنای با شکوه به عنوان مامن فعالان اقتصادی استان همدان ستودنی و قابل تقدیر است؛ افزود: همکاری های لازم برای اتمام این پروژه از سوی اتاق ایران صورت خواهد گرفت.

ادعای درستی که بخش خصوصی در رابطه با تامین اجتماعی دارد توجه ویژه به موضوع سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی است

وی در ادامه به مسائل تامین اجتماعی اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی که پیگیر حل آن هستیم مشکل تامین اجتماعی است و در صورت حل این مشکل بسیاری از مسائل رفع می‌شود، اضافه کرد: ادعای درستی که بخش خصوصی در رابطه با تامین اجتماعی دارد توجه ویژه به موضوع سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی است.

بهبود پایدار معیشت مردم بدون رشد اقتصادی امکان پذیر نیست

شافعی با تاکید بر اینکه صاحبان اصلی تامین اجتماعی بخش خصوصی، کارگران و تا حدودی بخش دولتی است، بیان کرد: سلطه دولت با اخراج دو بخش دیگر از تامین اجتماعی بر مالکیت ما حکمرانی می‌کند و نتیجه این می‌شود که اکنون تامین اجتماعی نیز وضعیت مساعدی ندارد و در ادامه نارضایتی از سوی کارگران و کارفرمایان وجود دارد.

بسیاری از مسائل مورد درخواست اتاق بازرگانی در دولت جدید به تاخیر افتاده چراکه دولت جدید استقرار کامل نیافته و مسئولان در برخی دستگاه و سازمان‌ها مشخص نشده است

شافعی با اشاره به اینکه همه باید به دنبال تقویت مسئله سه جانبه گرایی برویم، ادامه داد: بسیاری از مسائل مورد درخواست اتاق بازرگانی در دولت جدید به تاخیر افتاده چراکه دولت جدید استقرار کامل نیافته و مسئولان در برخی دستگاه و سازمان‌ها مشخص نشده است.

وی در رابطه با موضوع حسابرسی سازمان تامین اجتماعی افزود: چندی پیش جلسه‌ای با معاون دادستان کل کشور داشتم و از تامین اجتماعی هم دعوت کردیم تا در این جلسه حضور داشته باشد و در آن جلسه تاکید و ابلاغ شد که تامین اجتماعی حق حسابرسی نداشته و در صورتی که موردی از حسابرسی در استان همدان وجود دارد با مدارک و مستند موارد را برای اتاق ایران ارسال کنید تا از آن جلوگیری شود.

وی در رابطه به انتخابات سال آینده اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه ملتمسانه از همه اعضای اتاق بازرگانی در سراسر کشور می‌خواهم به سمتی بروند تا در آینده برای اتاق آبرو بخرند، اضافه کرد: آبروی اتاق را نفروشید و ما می خواهیم افرادی به اتاق بازرگانی وارد شوند که آبرو برای اتاق بیاورند، نه اینکه افرادی بیایند که بخشی از آبروی اتاق بازرگانی را هزینه خود کنند.

وی افزود: آینده اتاق نیز بستگی به این موضوع دارد و همه وظیفه داریم برای تعالی و استحکام پارلمان بخش خصوصی، آبروی اتاق را به سمت تعالی پیش ببریم.

رئیس اتاق ایران به موضوع صنعت پرداخت و با بیان اینکه در مسئله صنعت مشکل ریشه‌ای است، تاکید کرد: مشکل صنعت به راحتی هم قابل حل نیست و تا وقتی مشکل صنعت حل نشود مشکلات تولید ریشه‌ای حل نمی‌شود.

بسیاری از مسائل مورد درخواست اتاق بازرگانی در دولت جدید به تاخیر افتاده چراکه دولت جدید استقرار کامل نیافته و مسئولان در برخی دستگاه و سازمان‌ها مشخص نشده است

وی ادامه داد: چرا این همه آمار و اطلاعات وحشتناک در استان‌ها در مورد صدور پروانه بهره برداری و پروانه تاسیس ارائه می‌شود اما در اقتصاد نتیجه‌ای دیده نمی‌شود و با وجود همه گزارش‌ها باید دید چرا نرخ سرمایه گذاری در ۱۰ سال گذشته صفر بوده است.

بهبود پایدار معیشت مردم بدون رشد اقتصادی امکان پذیر نیست

شافعی با طرح این سوال که در صنعت ما صنایع بیشتر ارز بر هستند یا ارز آور؟ ادامه داد: بسیاری از صنایع کشور ارز بری دارند و برخی موارد گرفتار مونتاژ کاری به نام صنعت شده ایم که عایدی جالبی برای کشور نخواهد داشت.

یکی از صنایع بزرگ کشور با ۱۸ هزار پرسنل از ۹۸ تا ۹۹ در مدت یک سال سه میلیارد یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته است

شافعی اضافه کرد: یکی از صنایع بزرگ کشور با ۱۸ هزار پرسنل از ۹۸ تا ۹۹ در مدت یک سال سه میلیارد یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته است؛ این صنعت باعث رشد اقتصادی کشور نمی‌شود و در صنعت مشکل و معضل فراوان وجود دارد.

رئیس اتاق ایران در رابطه با تعهد ارزی با اشاره به اینکه در این رابطه دولت ابلاغیه‌ای به معاون رئیس جمهور فرستاد و گشایش‌هایی حاصل می‌شود، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه‌ای اعلام کرد تا پایان سال مسئله حل می‌شود و به نظرم گشایش‌هایی ایجاد خواهد شد.

غلامحسین شافعی به موضوع افزایش قیمت گاز پرداخت و با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ قیمت گاز چهار برابر شده است، عنوان کرد: بخش خصوصی با واقعی کردن قیمت انرژی مخالف نیست بلکه با شوک وارد کردن به امور اقتصادی مخالف است و قیمت‌ها باید به طریق و شیوه‌ای واقعی شود که به اقتصاد شوک وارد نشود اما شیوه درستی در واقعی کردن قیمت انرژی وجود ندارد.

بهبود پایدار معیشت مردم بدون رشد اقتصادی امکان پذیر نیست
وی با تاکید بر اینکه بهبود پایدار معیشت مردم بدون رشد اقتصادی امکان پذیر نیست، ادامه داد: برای درست کردن معیشت ابتدا باید اقتصاد درست شود.

وی با بیان اینکه تفرق میان تشکل‌های اقتصادی صدمه بالایی به اقتصاد و بخش خصوصی وارد می‌کند، افزود: مذاکراتی با خانه صنعت انجام شده تا این انجمن نیز تحت پوشش اتاق بازرگانی قرار گیرد و امیدوارم با وعده هایی که داده شده این کار را به انجام برسانند.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران نیز در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب در استان همدان باعث شده سهم بخش کشاورزی و تولیدات باغی در کنار صنعت، معدن و صنایع دستی حرف زیادی برای گفتن داشته باشد، اظهار کرد: محصولات کشاورزی از اهمیت زیادی برای صادرات برخوردار است.

محمدرضا ملارمضانی با اشاره به اینکه توسعه صادرات یکی از تکالیف پر اهمیت برای اتاق بازرگانی است، ادامه داد: قانون اتاق بازرگانی هم اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و تاکنون اصلاحاتی که در کمیته بازرگانی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مقرر است کمیته مشترکی شکل گیرد و در حال تدوین کمیته هستیم، افزود: دغدغه‌ها و مشکلات فعالان اقتصادی کشور از طریق این کمیته و قوه قضاییه پیگیری خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز با اشاره به عملکرد ۹ ماهه سال جاری اتاق بازرگانی همدان و با بیان اینکه امسال اولویت‌های اتاق بر پنج محور کار برنامه ریزی شد، گفت: برنامه محوری بر اساس سیاست های چهار ساله که از پیش تدوین شده بعنوان مهم ترین اصل اجرا شده است.

بهبود پایدار معیشت مردم بدون رشد اقتصادی امکان پذیر نیست

علی اصغر بردست افزود: انضباط مالی و اداری و گزارش مصوبات کمیته برنامه و بودجه به بهترین وجه اجرا و گزارشات به اتاق ایران ارسال شده است.

زبردست با بیان اینکه هشت کمیسیون فعال با ۲۶ تشکل در دوره های هشتم و نهم اتاق بازرگانی استان همدان تشکیل شده است، افزود: پروژه های اجرایی اتاق بازرگانی همدان در ۱۰ محور متمرکز و فعال بوده است.

وی عنوان کرد: سیستم مدیریت کیفیت استاندارد، مستند سازی فعالیت اتاق، تقویت پایگاه خبری و اطلاع رسانی، ایجاد و توسعه تشکل های اقتصادی، استقرار نظام رضایت سنجی و اجرای طرح پایش، آموزش و توانمند سازی اعضا و توسعه جایگاه تراز سنجی از جمله اقدامات اتاق بازرگانی استان همدان است.

صدور کارت بازرگانی به دلیل کرونا و مشکلات اقتصادی کشور با مشکل همراه و تعلیق کارت ها باعث پایین آمدن انگیزه فعالان اقتصادی شد و امسال مقداری ریزش صورت گرفت به طوری که هم اکنون ۲۵۰ کارت عضویت و ۲۹۴ کارت بازرگانی داریم

وی ادامه داد: صدور کارت بازرگانی به دلیل کرونا و مشکلات اقتصادی کشور با مشکل همراه و تعلیق کارت ها باعث پایین آمدن انگیزه فعالان اقتصادی شد و امسال مقداری ریزش صورت گرفت به طوری که هم اکنون ۲۵۰ کارت عضویت و ۲۹۴ کارت بازرگانی داریم

زبردست تعداد صدور گواهی مبدا را ۹۴ مورد عنوان کرد و با اشاره به برگزاری ۴۱ جلسه تخصصی کمیسیون‌های مختلف اتاق بازرگانی همدان گفت: در قالب تشکل‌های اقتصادی تا امروز ۲۱ تشکل ایجاد شده و برای ۱۱ تشکل دیگر به دنبال‌ گرفتن مجوز هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه در بخش آموزش ۳۲ دوره برگزار و ۷۴۳ نفر شرکت کننده بوده اند، گفت: در مرکز داوری هفت فقره پرونده مطرح شده، پنج فقره صدور رای انجام شده، ۶ پرونده مختومه گشته و دو مورد در دست اجرا است.

وی در ادامه به تدارک حضور سفیر غنا، کرواسی و ازبکستان به استان همدان اشاره کرد و افزود: در این سفرها توسعه مراودات تجاری با فعالان اقتصادی استان همدان را از طریق نشست های متعدد با اعضا و مسئولین استان در دستور کار قراردادیم.

بهبود پایدار معیشت مردم بدون رشد اقتصادی امکان پذیر نیست

رئیس اتاق همدان با اشاره به پروژه عمرانی ساختمان جدید اتاق همدان و بیان اینکه عملیات اجرایی ساختمان اتاق بازرگانی همدان تاکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: تاکنون ۳۶ میلیارد تومان برای ساخت این پروژه هزینه شده که ۲۴ میلیارد تومان آن را اتاق ایران در قالب تفاهمنامه تامین کرده و فاز اول امسال به پایان می‌رسد.

وی عنوان کرد: سال آینده با مساعدت اتاق ایران و تلاش های صورت گرفته شاهد افتتاح پروژه ساختمان جدید اتاق همدان خواهیم بود.

یکی از موارد ضروری و حساس، موانع و مشکلات عضویت کشاورزان و فعالان عرصه صنایع دستی مبل و منبت و قالیبافان در اتاق بازرگانی است چراکه پنج ماه از عمر دولت می‌گذرد و هنوز این وضعیت تعیین‌تکلیف نشده که باید در دستورکار قرار گیرد

زبردست با یادآوری اینکه یکی از موارد ضروری و حساس، موانع و مشکلات عضویت کشاورزان و فعالان عرصه صنایع دستی مبل و منبت و قالیبافان در اتاق بازرگانی است، گفت: پنج ماه از عمر دولت می‌گذرد و هنوز این وضعیت تعیین‌تکلیف نشده که باید در دستورکار قرار گیرد.

وی به مسئله حسابرسی دفاتر سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: در قانون بازرسی و حسابرسی دفاتر در نظر گرفته نشده اما سازمان تامین اجتماعی به خلاف آن را جا انداخته که باید بطور جدی موضوع پیگیری و حل و فصل شود.

کد خبر: ۱۲۷٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha