۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
داستان یک دنیای جایگزین؛ ارزش این همه پول و سرمایه گذاری برای متاورس در چیست؟
بازار گزارش می دهد؛

داستان یک دنیای جایگزین؛ ارزش این همه پول و سرمایه گذاری برای متاورس در چیست؟

ایده ایجاد دنیایی جایگزین که در آن همه باید از پول شما استفاده کرده، طبق قوانین شما بازی کرده در حالی که همه برای برندهای خود را تبلیغ کنند، برای افراد ثروتمند واقعا جذاب است.

بازار؛ گروه بین الملل: فناوری‌ های جدید تقریباً از کنترل خارج شده و مبالغ هنگفتی در حال دست به دست شدن است. هنرمندان و شرکت‌ های نوپا نیز به عنوان پیشگامان عصر جدید شناخته می‌شوند. در ماه های اخیر ممکن است در مورد چیزی به نام متاورس شنیده باشید. شاید خوانده باشید که متاورس قرار است جایگزین اینترنت شود. از طرفی، احتمال دارد قرار شود همه ما در آن محیط زندگی کنیم. شاید فیس بوک ( یا اپیک، روبلاکس یا ده ها شرکت کوچکتر) سعی در تصاحب آن داشته باشد. همچنین، آیا ممکن است که ربطی به ان اف تی ها داشته باشد؟

برخلاف بسیاری از مطالبی که ورج (The Verge) یک وبگاه روزنامه‌ نگاری فناوری و شبکه رسانه‌ای آمریکایی مدیریت شده توسط وکس مدیا، پوشش می دهد، توضیح متاورس به یک دلیل دشوار است و آن هم این که متاورس لزوما در حال حاضر وجود ندارد؛ یعنی متاورس هنوز خیلی دور است، اما بخش‌هایی از آن در حال حاضر وجود دارد و حتی بیشتر در افق است.

این موضوع، تا حدی یک رویا برای آینده اینترنت است و تا حدودی یک روش منظم برای محصور کردن برخی از روندهای فعلی در زیرساخت های آنلاین از جمله رشد جهان های سه بعدی بلادرنگ است.

در حقیقت، مجموعه ای از فضاهای دیجیتالی به هم پیوسته برای شما فراهم می شود و به شما امکان می دهد که به انجام کارهایی بپردازید که در دنیای فیزیکی نمی توانید انجام دهید. به تعبیری دیگر، متاورس، همگرایی زندگی فیزیکی و دیجیتالی ما است که با پیشرفت در اتصال به اینترنت، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و بلاک چین ایجاد شده است.

مهمتر از همه این است که متاورس با حضور اجتماعی مشخص می شود؛ یعنی شما احساس می کنید که دقیقاً در کنار شخص دیگری هستید در حالی که مهم نیست در کجای دنیا زندگی می کنید. قسمت سرگرم کننده متاورس نیز اینجاست. آیا تا کنون فکر کرده اید که امکان دارد تا به وسیله یک جفت عینک واقعیت افزوده شروع به بررسی فید فیس بوک خود در فورتنایت کنید؟ آیا به این موضوع اندیشیده اید که دوستان شما می توانند به جای یک دروهمی معمولی شما را به یک برانچ و مهمانی سایبری دعوت کنند؟

آیا حقیقت دارد که متاورس از یک داستان علمی تخیلی شروع شد؟
در ابتدا، نیل استفنسون نویسنده امریکایی در سال ۱۹۹۲ در رمان خود با نام سقوط برف Snow Crash، اصطلاح متاورس را ابداع نمود. وی در داستان خود به یک دنیای مجازی سه بعدی اشاره کرد که در آن آواتارهای افراد واقعی در آنجا ساکن بودند. در حالی که داستانهای علمی تخیلی دیگری مشابه سیستم های متاورس منتشر شده، اما کتاب استفنسون، یکی از رایج ترین مرجع برای علاقه مندان به متاورس است. همچنین، رمان دیگری نیز به نام «بازیکن شماره یک آماده» اثر ارنست کلین در سال ۲۰۱۱ منتشر شده که آن کتاب هم مرجع خوبی در نظر گرفته می شود.

توسعه دهندگان بازار در خصوص دیدگاه های مختلفی که در رابطه با این اصطلاح پرکاربرد وجود دارد به همراه افزایش سرمایه گذاری در کسانی که آن را به واقعیت تبدیل می کنند و موانع زیادی که با آن روبرو هستند. بحث می کنند.

متاورس برای کسانی که سر فصل های مربوط به فناوری و بازی ها را مطالعه می کنند، امری تقریباً غیرقابل اجتناب است. اخیراً، فیس‌بوک در مورد انتقال سرمایه از یک شرکت رسانه‌ های اجتماعی به یک شرکت با سیستم متاورس سرو صداهای زیادی به راه انداخته است.

در همین حال، سایر شرکت‌ ها نیز مانند اپیک گیمز سرمایه قابل توجهی را جذب کرده‌اند که یک میلیارد دلار برآورد شده است. در همین راستا، حتی در اوایل امسال اپیک در دادگاه اعلام کرد که فورتنایت یک بازی نیست، بلکه یک متاورس است. مدیرعامل بیم ایبل نیز تلاش کرده است شرکت‌هایی را راه اندازی کند که یا به متاورس علاقه نشان داده‌اند، یا حداقل می‌توان استدلال کرد که به آن متصل و مرتبط هستند.

بر همین اساس، زمان آن رسیده که بپرسیم چرا بسیاری از شرکت‌ های بزرگ در صنایع مختلف سرمایه‌ گذاری زیادی روی مفهومی می‌کنند که برخی ممکن است آن را به عنوان علمی تخیلی نادیده بگیرند؟

کارشناسان فناوری ضمن بیان اینکه متاورس گامی به سوی یک دنیای مجازی است، معتقدند که ایده ایجاد دنیایی جایگزین که در آن همه باید از پول شما استفاده کرده، طبق قوانین شما بازی کرده و برندهای خود را تبلیغ کنند، برای افراد ثروتمند واقعا جذاب است.

عده ای دیگر از فعالین و علاقه مندان به حوزه فناوری عقیده دارند که متاورس یک شبکه ی گسترده از جهان های سه بعدی و شبیه سازهای دائمی است که از ماهیت هویت ها، اشیاء، تاریخ، تراکنش های مالی و قوانین حمایت میکند. بنابراین، اینجاست که لزوم بررسی عمیق‌ تر آنچه که این شرکت‌ ها واقعاً در تلاش برای رسیدن به آن هستند و اینکه چرا توسعه‌ دهندگان بازی‌ ها خود را در خط مقدم این تلاش‌ ها می‌دانند، بیشتر می شود.

در اوایل سال ۲۰۲۱، HiDef مستقر در ایالات متحده، به ارزش مالی ۹ میلیون دلار برای پروژه متاورس خود جمع آوری کرد. جیس هال بنیانگذار و مدیر ارشد خلاق آن، تصویری از متاورس یعنی پدیده ای مجازی که با واقعیت تعامل دارد و پلتفرمی که تمایز بین آنلاین و آفلاین را حذف می کند را ترسیم کرد.

وی به دنبال آن بود که این مسئله را نشان دهد که زمانی که در مک دونالد یا یک مرکز خرید مجازی صرف سفارش یا بازی می شود با زمانی که فردی به صورت حضوری برای سفارش در مک دونالد انتهای خیابان خانه اش صرف می کند، با یکدیگر مرتبط نیست در حالی که پول یا ارزشی مالی آن دقیقاً یکسان است. جیس هال همواره اعلام کرد که پیتزا را آنلاین سفارش دهید، به صورت آفلاین تحویل داده می شود. پیتزا را به صورت آفلاین سفارش دهید، آن را آنلاین تحویل بگیرید.

واقعیت متاورس است و متاورس واقعیت است. مهم این است که شما تمایل دارید که وقت خود را در چه مکان و در چه لحظه ای بگذرانید؟ پیامدهای عمل هر دو آنلاین و آفلاین اگر یکسان نباشند، مشابه هستند. هر چیزی با هرچیزی ارتباط دارد.

هرمان نارولا، مدیر عامل شرکت فناوری ایمپروببل معتقد است که متاورس مفهومی مبهم‌ تر است، در عوض این مفهوم به این موضوع اشاره دارد که اصطلاحی برای جهان‌ های مجازی پیچیده‌تر شده و تعداد بسیار بیشتری از افراد را به هم متصل می‌کنند.

او می‌گوید: متاورس یک محیط بسیار مرتبط با تعداد زیادی از بازیکنان تعاملی و شبیه‌ سازی پیچیده است که تجربه‌های غنی را ایجاد می‌کند؛ در واقع چیزی بیشتر از یک بازی اما کمتر از یک دنیای واقعی. متاورس به دنیای مجازی همان طور که یک وب سایت برای اینترنت است، مشابهت دارد.

در میان غولهای فناوری، فیسبوک که نام خود را به متا تغییر داده، در حال انجام بیشترین فعالیت در این حوزه است. مارک زاکربرگ معتقد است که متاورس، مجوعه ای از فضاهای مجازی است که در آن یک فرد میتواند به همراه دیگران به جست و جو بپردازد بدون اینکه نیاز باشد آن افراد بطور فیزیکی در کنار آن فرد حضور داشته باشند. وی اعلام کرده که فیسبوک در حال ساخت تکه ای کوچک از این دنیای بزرگ متاورس شبیه به یک شبکه اجتماعی در اینترنت امروزی است. متاورس ایجاد می شود چه فیسبوک باشد و چه نباشد.

از نظر مدیرعامل فیس بوک این موضوع نشان می دهد که متاورس پروژه ای نیست که یک کمپانی بتواند به تنهایی آن را راه اندازی و ایجاد نماید. فیس بوک در ماه اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که پروژه متاورس، حداقل ۱۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که این میزان در سال های آینده افزایش خواهد یافت. از آنجاییکه محبوبیت فیس بوک در بین جوانان در دهه گذشته کاهش یافته است، در نتیجه، مدیرعامل آن باید چگونگی ایجاد سرویس جدیدی را بیابد که به جذب کاربران جوان کمک کند.

با این تفاسیر مشخص می شود که متاورس آنقدر اهمیت دارد که این غول فناوری بودجه زیادی به آن اختصاص داده است. پروژه‌های مربوط به حوزه متاورس و حوزه بازی‌های درآمدزا (Play-to-earn) بیشترین میزان رشد ارزش توکن‌ های خود را تجربه کرده اند. بر اساس داده‌های سایت کوین مارکت کپ، بیت‌کوین از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۷۴‌درصد و اتریوم نیز ۴۶۱‌درصد رشد داشته، در حالی که در حوزه بازی‌ها، توکن بازی گالا حدود ۴۹ هزار درصد رشد داشته و بیشترین رشد در بازار رمزارزها را از آن خود کرده است.

حوزه بازی‌ ها در بازار رمز ارزها توانسته بیشترین میزان رشد را ثبت کند در حالی که افراد زیادی نیز می‌توانند به آسانی به کمک امکانات این بازیها به کسب درآمد بپردازند. از طرفی، از آن جاییکه مسیر این حوزه جدا از بازار رمز ارزها خواهد بود، حتی با ریزش بازار، استفاده از این توکن‌ ها همچنان پابرجا خواهد ماند.

علاوه بر دنیای بازی ها، علاقه زیاد به متاورس در دنیای دیجیتال همچنان ادامه دارد و به حوزه های مختلف راه یافته است؛ حتی بازار املاک و مستغلات شروع به شکل گیری متاورس کرده است.

همچنین، توکن های متاورس قرار است، موضوع بزرگ بعدی در حوزه دارایی های دیجیتال باشند. توکن‌ های متاورس واحد پولی هستند که برای انجام تراکنش‌ های درون متاورس استفاده می‌شود و در حالی که برخی از توکن‌ های متاورس را می‌توان صرفاً در متاورس خرج کرد، برخی نیز در صرافی‌هایی مانند WarziX، Coinbase Binance, در دسترس هستند.

قابل ذکر است که استراتژیست ها در مورد توکن های متاورس بسیار هیجان زده هستند. حییم ازریل (Haim Israel)، استراتژیست ارشد بانک امریکا، به کاربران اطمینان داده که توکن‌ های متاورس، یک فرصت بسیار بزرگ برای آنها است.

کدام توکن های متاورس بیشترین پتانسیل را نشان داده اند؟
سندباکس یک دنیای بازی مجازی است که در آن بازیکنان می توانند توکن های SAND را برای انجام فعالیت های خود در جهان به دست آورند. توکن ابزار SAND که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است، جزء یکپارچه گیم پلی بازی است. توکن های SAND را می توان در متاورس برای خرید اشیاء مجازی و کار بر روی یک مدل بازی برای کسب درآمد استفاده کرد. در حال حاضر، ۱ SAND معادل ۶.۵۵ دلار است.

سندباکس مورد توجه بازیکنان بزرگ در بخش بازی نیز قرار گرفته است. صندوق چشم انداز ۲ آفت بانک، گروهی از کاربران را رهبری کرد که ۹۳ میلیون دلار برای پلتفرم بازی سرمایه گذاری کردند. این مسئله پس از آن رخ داد که حجم تراکنش کاربران فعال ماهانه از ۱۴۴ میلیون دلار فراتر رفته بود.

با این توضیحات مشخص می شود که متاورس همان ورود به مرحله ای جدید از اینترنت است. متاورس واقعیت مجازی، افزوده و توسعه یافته را با دنیای فیزیکی ما ترکیب می کند و دو سال آینده برای این صنعت بسیار امیدوارکننده به نظر می رسد. بر همین اساس، بلومبرگ پیش بینی کرده است که اندازه بازار آن تا سال ۲۰۲۴ به بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار برسد.

کد خبر: ۱۲۷٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha