۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
پیشگیری از قاچاق معکوس دارو با تغییر مسیر ارز ترجیحی
مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو عنوان کرد

پیشگیری از قاچاق معکوس دارو با تغییر مسیر ارز ترجیحی

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: با انتقال ارز ترجیحی دارو به آخرین حلقه زنجیره تامین دارو یعنی سازمان‌های بیمه گر می‌توان جلوی سوء استفاده‌هایی نظیر صادرات غیر قانونی یا قاچاق معکوس را گرفت.

به گزارش بازار، حمیدرضا اینانلو مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با بیان این که ارز ترجیحی دارو به منزله یارانه یا حفاظت مالی از بیماران است، افزود: هیچ بنایی برای حذف ارز ترجیحی از دارو وجود ندارد و آن چه در حال بررسی است؛ شیوه‌های مختلف پرداخت و حفاظت مالی از بیماران است تا خدایی ناکرده دسترسی بیماران به دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: این یارانه ممکن است در ابتدای زنجیره تامین و عرضه دارو اتفاق بیفتد (کمااینکه تاکنون چنین بوده است) یا به نقطه آخر زنجیره تامین و عرضه دارو (که همان مصرف کننده، بیمه‌ها و نحوه پرداخت است) منتقل شود.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که بار اجرای این تصمیم، روی دوش مصرف کننده نیفتد و متحمل هزینه‌های آزاد برای خرید دارو نشود؟ گفت: ما این قول را به همه بیماران می‌دهیم که اجرای این طرح قطعا تاثیری بر دسترسی بیماران به دارو و تجهیزات پزشکی نخواهد گذاشت و با هیچ آسیبی به علت قیمت بالای دارو مواجه نخواهند شد.

اینانلو در پاسخ به این سوال که اجرای این لایحه چقدر می‌تواند روی قیمت دارو تاثیر می‌گذارد؟ افزود:‌ فعلا درصد دقیقی نمی‌توانیم بگوییم، زیرا این موضوع به این برمی گردد که آن مبلغی که در بودجه قرار است دیده شود و حفاظت مالی از بیماران چقدر است، اما این مهم است که بدانیم که این حفاظت مالی وجود دارد و تا جایی که می‌توانیم نخواهیم گذاشت مخدوش شود.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در خصوص فواید اجرای این لایحه ادامه داد: دو نرخی بودن و تخصیص ارز ترجیحی به دارو همیشه جذابیت‌ها و نقاط سوء استفاده‌ای را ایجاد می‌کرد که یکی از این نقاط قیمت غیر بیمه‌ای و آزاد دارو این طرف و آن طرف مرزهاست که همین اختلاف قیمت راه را برای قاچاق معکوس و صادرات غیر قانونی عده‌ای باز می‌کرد که با واقعی شدن قیمت‌ها این اتفاق خیلی کمتر و کم رنگ‌تر می‌شود.

اینانلو در پاسخ به این سوال که آیا همه داروها مشمول این طرح خواهند شد، گفت: همه داروهای ما شامل این طرح خواهد شد البته که برای ما دغدغه‌های عزیزان در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج مهم است و حتما به آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۲۷٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha