۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
نوسازی ناوگان حمل و نقل بتن در اولویت دولت قرار گیرد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نوسازی ناوگان حمل و نقل بتن در اولویت دولت قرار گیرد

کرج- رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن آماده استاندارد استان البرز با گلایه از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل بتن و فرآورده های ساختمانی گفت: ضرورت دارد دولت به این بخش توجه ویژه ای کند.

مهدی کیهانی در گفتگو با بازار از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل بتن و فراورده های ساختمانی گله کرد و گفت: در سال های اخیر متاسفانه بخش حمل و نقل بتن و فرآورده های آن دچار فرسودگی شده و ضروری است دولت به این بخش توجه ویژه ای کند.

 مهدی کیهانی افزود: نقش صنایع بتن برای حوزه عمران کشور در ساخت تمام آسمان خراش‌ها، برج‌ها، پل‌ها، سدها، جاده‌ها، کانال‌های انتقال آب، مخازن بزرگ و استخرهای تصفیه آب و ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و ورزشی که امروزه زیربنای اصلی کشور هستند مهم است؛ همه این موارد از بتن ساخته شده‌اند و بدون بتن این همه پیشرفت در شهرسازی ممکن نبود.

کیهانی اظهار کرد: حتی ساختمان‌ها و پل‌های بلند فولادی نیز بر روی شالوده و فونداسیونی از بتن قرار گرفته‌اند لذا ضروری است برنامه ریزی جدی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بتن در دستور کار دولت قرار گیرد.

گرانی ماشین آلات حمل و پمپاژ بتن
رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن آماده استان البرز مهم‌ترین مشکل حال‌حاضر پیش روی این صنعت را گران بودن ماشین‌آلات حمل و پمپاژ بتن بیان کرد و گفت: کارخانه‌های بتن آماده در دو دهه اخیر در خصوص نوسازی ناوگان حمل خود سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده‌اند و اکنون نوبت نوسازی مجدد این ناوگان است ولی با قیمت‌های فعلی به هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: کامیون‌های حمل بتن آماده داخل شهر تردد می‌کنند و کامیون‌های ضعیف و با تکنولوژی‌های پایین برای تردد در داخل شهرها از نظر ایمنی مناسب نیستند و لازم است از بهترین برندهای اروپایی نسبت به تامین کامیون‌های حمل اقدام شود.

کامیون های اروپایی علاوه بر استانداردهای لازم آلایندگی برای محیط زیست ندارند و امنیت بیشتری را در تردد بین شهری برای شهروندان خواهند داشت، اما با قیمت‌های فعلی این مساله به یک مشکل بزرگ تبدیل شده که علاوه بر بالا بردن هزینه‌های تهیه و نگهداری ماشین‌آلات برای کارخانه‌های بتن، ایمنی شهروندان را نیز تهدید می‌کند

کیهانی افزود: کامیون های اروپایی علاوه بر استانداردهای لازم آلایندگی برای محیط زیست ندارند و امنیت بیشتری را در تردد بین شهری برای شهروندان خواهند داشت. اما با قیمت‌های فعلی این مساله به یک مشکل بزرگ تبدیل شده که علاوه بر بالا بردن هزینه‌های تهیه و نگهداری ماشین‌آلات برای کارخانه‌های بتن، ایمنی شهروندان را نیز تهدید می‌کند.

صنعت بتن به دلیل فرسودگی ناوگان با چالش جدی مواجه خواهد شد
وی افزود: ماشین آلات موجود اغلب چهار و پنج محور با عمر بالا هستند و در کشور تولید نمی شود و در آینده نزدیک به علت فرسودگی از رده خارج خواهند شد و صنعت بتن و ساختمان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. لذا ضروری است دولت واردات کامیون به خصوص پمپاژو تراک میکسرهای حمل بتن را در دستور کار خود قرار دهد تا این صنعت بتواند علاوه بر مقاوم سازی در توسعه عمران کشور همچنان فعال باشد و اشتغال خود را نیز حفظ کرده و ادامه حیات دهد.

وی گفت: بتن موجود زنده و باید در زمان تعیین شده به محل پروژه برسد این موضوع مهم در بعضی مواقع توسط برخی از مأموران راهور نادیده گرفته می شود و اغلب بتن فاسد شده و به موقع به محل پروژه‌ها نمی رسد.

در تمام کشورهای پیشرفته کامیون‌های حمل بتن آماده مشمول مقررات حمل مواد فاسد شدنی هستند و از این مزایا بهره‌مند هستند، زیرا بتن در بین مواد فاسد شدنی از همه مواد دیگر فرصت کمتری دارد

رئیس انجمن تولید کنندگان بتن استان البرز افزود: در تمام کشورهای پیشرفته کامیون‌های حمل بتن آماده مشمول مقررات حمل مواد فاسد شدنی هستند و از این مزایا بهره‌مند هستند، زیرا بتن در بین مواد فاسد شدنی از همه مواد دیگر فرصت کمتری دارد.

نوسازی ناوگان حمل و نقل بتن در اولویت دولت قرار گیرد

حمل بتن آماده نیز مشمول مقررات حمل مواد فاسد شدنی شود
وی افزود: یک کامیون حمل گوشت یخچال‌دار یا یک کامیون حمل شیر و مواد لبنی ممکن است حتی ۲۴ ساعت نیز در مسیر باشند، ولی کامیون حمل بتن آماده یک تا دو ساعت وقت دارد و در این زمان محدود با این وضعیت ترافیک باید سریعا خود را به مقصد برساند وگرنه فاسد شده و غیر قابل مصرف خواهد شد. بنابراین لازم است حمل بتن آماده نیز همچون تمام کشورهای پیشرفته مشمول مقررات حمل مواد فاسد شدنی شود.

کیهانی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد محدویت برای کامیون های حمل بتن در زمان آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: تعداد کل کامیون های فعال در استان بسیار محدود است ولی به محض وارونگی هوا اولین آسیب به صنایع بتن با بخش عظیمی از کارگران و پروژه های که قرار داد لازم برای ارسال بتن منعقد شده وارد می شود در حالی که ما بزرگترین شریان تردد کشور را در البرز داریم که هزاران خودرو و کامیون تردد می کنند و بخشی از آلایندگی را همراه دارند.

وی افزود : حدود ۱۷ کیلومتر از مسیر مواصلاتی بزرگراه «تهران– قزوین» از البرز می گذرد و بر اساس اعلام پلیس راهور به طور میانگین در ۲۴ ساعت حدود ۲۴۰ هزار خودرو از این مسیر تردد دارند. در حالی که کل ناوگان حمل و نقل بتن آماده استان البرز به ۳۰۰ دستگاه می رسد، که هر خودرو میانگین در دو رفت و برگشت در مناطق مختلف استان به کمتر از هزار و ۲۰۰ تردد می رسد.

درخواست لغو مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا مبنی بر تعطیلی کاخانجات بتن آماده
رئیس انجمن تولید کنندگان بتن البرز افزود: با توجه به ترددهای ۲۴ ساعته از البرز که ۲۴۰ هزار خودرو است، اگر میزان ترددهای حمل بتن را در روز هزار و ۲۰۰ هم حساب کنیم، سهم تردد کل ماشین آلات بتن در البرز یک پنج هزارم ترددها محسوب می شود.

در خصوص آلایندگی هوا این میزان تردد به کمتر از ۱۵ درصد می رسد که سهم ماشین ها آلات شرکت های تحت پوشش ما در محاسبه این مقدار به ۰.۰۰۷۵ می رسد و این در حالی است که تمام خودرو ها دارای مجوز تردد و برگه معاینه فنی هستند

کیهانی افزود: در خصوص آلایندگی هوا این میزان تردد به کمتر از ۱۵ درصد می رسد که سهم ماشین ها آلات شرکت های تحت پوشش ما در محاسبه این مقدار به ۰.۰۰۷۵ می رسد و این در حالی است که تمام خودروها دارای مجوز تردد و برگه معاینه فنی هستند.

وی با اشاره به مباحث کارشناسی مطروحه خواستار لغو مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا مبنی بر تعطیلی کارخانجات بتن آماده شد.

کیهانی گفت: متاسفانه با وارونگی هوا طی بخشنامه ای تصمیم به تعطیلی کارخانجات بتن آماده می نمایند و متعاقب آن کل صنعت ساخت و ساز تعطیل می شود و مشکلات زیادی به این بخش از اقتصاد کشور وارد می شود.

کد خبر: ۱۲۷٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha