۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
فرصت‌ها و تهدیدهای بازار کار آذربایجان شرقی
یادداشت؛

فرصت‌ها و تهدیدهای بازار کار آذربایجان شرقی

تبریز- «توجه به مقوله بهره وری نیروی انسانی در آذربایجان شرقی مورد غفلت واقع شده است» این جمله بخشی از یادداشت محمدرضا علی اشرفی تحلیلگر اقتصادی و فعال رسانه‌ای برای بازار است.

محمدرضا علی اشرفی؛ بازار: موقعیت برتر تبریز به عنوان بزرگترین شهر منطقه شمال غرب کشور در ارائه خدمات فرا استانی و فراملی را می‌توان مهمترین فرصت بازار کار آذربایجان شرقی اعلام نمود.

فرصت ها:
وجود منطقه آزاد تجاری- صنعتی و نواحی ویژه اقتصادی، دسترسی به پایانه‌های صادراتی و موقعیت مناسب ترانزیتی، وجود ظرفیت‌های طبیعی، علمی، تاریخی، فرهنگی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی، وجود پتانسیل و زمینه صدور خدمات فنی، مهندسی استان و صدور خدمات بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز دیگر فرصت‌های بازار کار آذربایجان شرقی است.

تهدیدها:
منفی بودن تراز کیفی سرمایه انسانی (تخصص، تحصیلات، کارآفرینی) در فرایند مهاجرت، عدم تناسب بین توسعه نظام آموزشی و نیازهای بازار کار و عدم انطباق بین شغل و مهارت نیروی کار، تداوم عارضه کوچک شدن واحدهای اقتصادی بخش خصوصی، نامناسب بودن فضای کسب و کار در استان و رشد مشاغل کاذب و ناپایدار و وجود بیکاری پنهان در بخش خدمات.

استقرار سیستم جامع اطلاع رسانی بازار کار استان و استفاده از الگوی کشورهایی همچون کانادا، آلمان و انگلستان می‌تواند راهگشا باشد. بدین منظور و جهت نیل به اشتغال پایدار موارد زیر پیشنهاد می‌گردد:

۱. صدور شناسنامه کار.

۲. سیستم مراکز خدمات اشتغال: این سیستم باهدف مکانیزاسیون مراکز خدمات اشتغال در سراسر کشور و در استان از سال ۷۲ شروع شده و در سال ۱۳۸۴ متوقف گردید.

۳. طراحی پروژه سما (سیستم مکانیزه اشتغال): پروژه سما با هدف مکانیزاسیون مراکز خدمات اشتغال دولتی و کاریابی‌های غیردولتی در سراسر کشور در سال ۱۳۸۱ طراحی و بعد از سال‌های ۸۲-۱۳۸۱ متوقف شد.

۴. سیستم ثبت نام از جویندگان کار و کارفرمایان متقاضی نیروی کار (نابک): طراحی و اجرای آزمایشی سیستم ثبت نام از جویندگان کار و کارفرمایان متقاضی نیروی کار با همکاری صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی در سال ۱۳۸۳ به آدرس www.nabak.net در استان اجرا گردید که پس از یک سال از اجرای پروژه، این طرح هم متوقف شد.

۵. توسعه دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیردولتی و ساماندهی نظام آمارهای ثبتی.

استفاده از توان بخش خصوصی، دولتی و دانشگاهی برای تهیه نرم افزار سامانه اطلاعات بازار کار، گردآوری، پردازش، تولید و تبادل اطلاعات، مشارکت صداوسیما و سایر رسانه‌ها به منظور اطلاع رسانی به عموم مردم در مورد نحوه مشارکت مردم در جمع آوری آمار و طریقه دسترسی مردم به اطلاعات بازار کار را می‌توان از جمله سیاست‌های اجرایی و راهکارها در این حوزه بشمار آورد.

در کشور ما اهمیت و توجه به مقوله بهره وری به دلایل مختلف ازجمله حاکم نبودن فرهنگ و نگرش درست به بهره وری، مورد غفلت واقع شده و به رغم برخی اقدامات انجام یافته مانند تأسیس سازمان ملی بهره وری و برخی تأکیدات در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه در ارتباط با ارتقا بهره وری، هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

کد خبر: ۱۲۷٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha