۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
غرب به دنبال امتیاز گرفتن| راه گشایش اقتصادی ارتقای ارزش پول ملی است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

غرب به دنبال امتیاز گرفتن| راه گشایش اقتصادی ارتقای ارزش پول ملی است

سمنان- طباطبایی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه غرب در مذاکرات به دنبال امتیاز گرفتن از ایران است اما دولت نباید به غربی‌های بد عهد باج دهد، گفت: غرب به صورت تجربی نشان داده که اهل معامله نیست.

سید رضا طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مذاکره برای توافق است و توافق به معنی این است که دو طرف بر اصلی نقاط مشترک ندارند و می‌خواهند در آن به نقاط مشترک برسند در نتیجه باید از برخی اصول شان کوتاه بیایند، تاکید کرد: ایران این اصل را درک کرده و فهمیده اما قرار هم نیست که این امتیاز دادن یک‌طرفه باشد.

وی با بیان اینکه روند مذاکرات به سمتی می رود که ایران فکر می‌کند غرب به دنبال امتیاز گرفتن است و این تفکر درستی محسوب می شود زیرا تجربه مذاکرات و همچنین تجربه ارتباط با غرب این را تائید می‌کند که اینها قابل اعتماد نیستند، افزود: سیاست غرب این است که ما امتیاز بدهیم اما او نه و این طور نمی‌شود مذاکره کرد.

تجربه ارتباط با غرب این را تائید می‌کند که اینها قابل اعتماد نیستند

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ایران نیاز دارد تا به اقتصاد خود سامان بدهد در نتیجه لغو تحریم‌ها را می‌خواهد و این خواسته مشخص بود، ابراز کرد: متوجه نمی‌شویم که غرب از چه چیزی شگفت زده شده، اینکه ایران لغو تمام تحریم‌ها را یکجا بخواهد مشخص بود زیرا اقتصادی کشور واقعاً به مشکلات عدیده‌ای خورده که نیاز دارد نفت بفروشد و تبادلات بین‌المللی داشته باشد.

طباطبایی با بیان اینکه هرکس می‌گوید اقتصاد ما زندگی ما با روابط بین‌الملل گره نخورده در اشتباه است، گفت: هر کس می‌گوید سرنوشت اقتصاد را به مذاکرات گره نزنید یا از اقتصاد چیزی نمی‌داند یا از امور بین‌الملل؛ اقتصاد و ارتباط بین‌المللی سال‌ها و قرن‌ها است که با هم گره خورده و متعلق به یک سال و دو سال و یک دولت و دو دولت هم نیست.

وی افزود: ما باید قبول کنیم که به واسطه فقدان برنامه‌ریزی، مشکلات اقتصادی که مدیریت بر کشورمان پدید آورده، نجومی بگیرهایی که دل نمی‌سوزانند، فساد در تمام ارکان و … نتوانسته ایم از درون خودمان را تقویت و مدیریت کنیم پس در نتیجه نیاز به تعامل با دیگر کشورها داریم در نتیجه اینکه گفته می‌شود ما به مذاکره نیازی نداریم و از روی شکم سیری به دنبال توافق هستیم اشتباه است ما به دنبال توافق هستیم چرا که بحران اقتصادی را کاهش دهیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بهبود تعامل با غرب و شرق نه فقط غرب بلکه تمام دنیا می‌تواند گشایش‌های اقتصادی را به دنبال داشته باشد، گفت: همان قدر که نیاز است تحریم‌ها از سوی کشورهای غربی برداشته شود تا ما بتوانیم اقتصاد بین‌المللی و تجارتمان را به گردش در بیاوریم، همان میزان هم نیاز است تا با روسیه و چین و کشورهای همسایه و لبنان و … تعامل داشته باشیم.

ایران نیاز دارد تا به اقتصاد خود سامان بدهد در نتیجه لغو تحریم‌ها را می‌خواهد

طباطبایی بیان کرد: صادرات نفت به ونزوئلا و لبنان در اوج تحریم‌ها بدون اینکه آمریکا بتواند غلطی کند، افتخار همه ما است اما باید دانست که این تبادلات محدود هستند و باید عمق اقتصادی ما در عرصه بین‌الملل بیشتر شود. البته مقصود ما از مذاکرات یک مذاکرات عزتمندانه است.

وی با بیان اینکه در عین حال که به ارتباطات بین‌المللی بهبود می‌بخشیم باید پایه و قدرت پولی کشورمان را نیز ارتقا ببخشیم تا بسیاری از مشکلاتمان حل شود، گفت: ما بیش از یک دهه در سخت‌ترین تحریم‌ها هستیم و رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرمودند که به خود تکیه کنید اما وضعیت این شد که می‌بینیم در نتیجه اگر ایران خودرو و سایپا نمایی از تولید ملی در تحریم هستند باید دانست که فاتحه تولید ملی سال‌ها قبل خوانده شده و در نتیجه نیاز داریم در مذاکرات یک کاری صورت دهیم تا از این بحران خارج شویم چرا که اگر توان خروج از آن با تکیه به توان داخل را داشتیم در این همه سال این کار را می‌کردیم و حداقل ارزش پول ملی مان را ارتقا می‌بخشیدیم.

کد خبر: ۱۲۶٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha