۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
صندوق تثبیت مثل پاشویه برای تب بدنه بورس عفونی است
شاهین شایان ارانی در گفتگو با بازار مطرح کرد:

صندوق تثبیت مثل پاشویه برای تب بدنه بورس عفونی است

شایان ارانی تصریح کرد: بودجه‌ای که بسته شده ممکن است یک مقدار تورم بحران زده کشور ما را مهار کند ولی آن هم مشروط بر آن است که این بودجه درست اجرا شود و ممکن است مقداری تورم بالا را مهار کند.

بازار؛ گروه بورس: شاهین شایان ارانی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار،  درباره ثبات بازار بورس گفت: متاسفانه بازار ثبات دارد ولی رونق ندارد. بازار سرمایه کشور ما درگیر یک پدیده‌ای است که حالت بی رمقی و بلاتکلیفی بر کل جریان معاملات آن حاکم است و این نشات گرفته از دو عامل است و این دو عامل به گونه‌ای تاثیر گذار هستند که یک دورنمای اقتصادی را نسبت به آینده توام با ابهام و چالش کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: این دو عامل؛ اولین آن، پدیده نتایج حاصل از مذاکرات و اینکه وضع تحریم‌ها چگونه می شود. قطعا بر روی کنشگران مالی و تصمیمات آنها در بازار سرمایه تاثیر دارد. دومین عامل، عامل تورم است، اینکه این تورم مزمن و مخربی که ما در کشور داریم وضعش چگونه می شود؟  آیا همین طور می ماند یا کاهش پیدا می کند یا بالا می رود؟ درست است که دولت مرتب صحبت‌های مختلفی می کند و سعی براین دارد که این تورم را مهار یا کاهش دهد ولی بازار سرمایه فضایی نیست که با صرفا حرف بشود در آن رونق و هیجان ایجاد کرد، باید نتیجه‌ها خودش را نشان دهند.

 شایان ارانی تصریح کرد: به نظر من، ما باید به دو عامل کلیدی توجه کنیم که اثر منفی روی این بازار گذاشته است و به نوعی بازدارنده از رونق است و یک اصطکاک در فضای رشد و توسعه بازار ایجاد کرده است. اول، بحث دورنمای ناروشن یا غبارآلود نسبت به نتایج مذاکرات و پدیده تحریم است. دوم، دورنمای غبارآلود نسبت به پدیده تورم و اینکه این تورم به کدام سمت و سو می رود، وجود دارد. این دو عامل را که کنار هم بگذارید هر اقتصادی را می تواند به زانو درآورد. اقتصاد ما دستخوش این دو عامل است. اینها عوامل اصلی هستند که تا حل نکنیم و نتایج مثبت حاصل از اینها بروز نکند بازار سرمایه همین حالت را خواهد داشت و خیلی نمی شود روی آن حساب باز کرد که این بازار بتواند تکان بخورد و رونق پیدا کند.

زمانی تغییر را در بازار بورس مشاهده خواهید کرد که عوامل کلیدی و شاخص‌های مهم اقتصادی هم تغییر کنند

وی در پاسخ به این پرسش، با توجه به وضعیتی که در بازار سرمایه شاهد هستیم آیا سال آینده بورس بهبود پیدا می کند تصریح کرد: شما زمانی تغییر را در بازار بورس مشاهده خواهید کرد که عوامل کلیدی و شاخص‌های مهم اقتصادی هم تغییر کنند. با توجه به بودجه‌ای که بسته شده فکر می کنید چه شاخص اقتصادی ممکن است تغییر کند و به سمت و سویی برود که اثر مثبت بر روی بورس بگذارد؟ صرفا به صورت دستوری که نمی شود بازار سرمایه رونق پیدا کند.

این تحلیلگر افزود: بودجه‌ای که بسته شده ممکن است یک مقدار تورم بحران زده کشور ما را مهار کند ولی آن هم مشروط بر آن است که این بودجه درست اجرا شود و ممکن است مقداری تورم بالا را مهار کند ولی مشکل ما صرفا مهار تورم نیست چون تورم باید پایین آید و باید به زیر ۱۰ درصد برسد، در این صورت نتایج مثبت را خواهیم دید.

با  توجه به بودجه‌ انقباضی که بستیم بعید می‌دانم تورم را از این رقم‌های بالای ۴۰ درصد پایین بیاوریم و آن را به رقم ۱۰ الی ۱۵ درصد برسانیم. برای همین در دورنمای کوتاه مدت من نمی دانم این بودجه می تواند اثر مثبت بگذارد یا خیر؟

شایان ارانی براین باور است: با  توجه به بودجه‌ انقباضی که بستیم بعید می‌دانم تورم را از این رقم‌های بالای ۴۰ درصد پایین بیاوریم و آن را به رقم ۱۰ الی ۱۵ درصد برسانیم. برای همین در دورنمای کوتاه مدت من نمی دانم این بودجه می تواند اثر مثبت بگذارد یا خیر؟ اگر خروجی مذاکرات خوبی داشته باشیم؛  ممکن است تاثیر بگذارد چون اگر مذاکرات نتیجه مثبت دهد، بخش عمده‌ای از منابع بین المللی ما آزاد می شود و این مقدار فضای آتی را لطیف‌تر و روشن‌تر و مثبت‌تر می کند و انشاءالله بتوانیم تنش‌های بین المللی را حل کنیم.

این تحلیلگر با اشاره به اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومانی که دولت برای افزایش سرمایه صندوق تثبیت در نظر گرفته است، پاسخ داد: صندوق تثبیت یعنی یک صندوقی که بیاید و به نوعی از تورم و نوسانات بالا در بورس جلوگیری کند و آن را مهار کند. به نظر من، صندوق تثبیت یک ابزار کنترلی بیرون از فضای بازار است که می آید و در معاملات یا کنش‌های بازار تداخل ایجاد می کند، برای همین من آن را یک ابزار برای ایجاد رشد و رونق نمی بینیم بلکه یک ابزار کنترلی برای ثبات می بینیم. بازار باید این حرکت درون‌زا را برای رشد و توسعه از خودش نشان دهد چون محرک اصلی آن صندوق نیست، محرک آن باید از پدیده‌های اقتصادی نشات گیرد و عوامل اقتصادی باعث تحریک فعل و انفعالات و کنش‌ها بشوند نه صندوق تثبیت.

او گفت: این موارد همه ابزارهایی هستند که اثر می گذارند. اینها اثرها جانبی است. مثل این می ماند که بگوییم یک آدمی تب ۳۰ درجه دارد و عفونت بدنش را گرفته است، می توانیم به او بگوییم پاشویه آب سرد و استراحت کند و یک آنتی بیوتیک هم به او بدهیم تا بخورد، آیا این باعث می شود حالش خوب شود؟ زمانی خوب می شود که آن عفونت را از بدنش پاک کنیم، یعنی خود بدن او باید برای پاک شدن و زنده شدن دفاع کند، بله! پاشویه آب سرد کمک می کند ولی بدن باید خودش این تغییرات را ایجاد کند. در بحث‌های اقتصاد و مسائل بازار سرمایه باید آن فعل و انفعالات و تحریک‌هایی که می خواهد باعث ایجاد عرضه و تقاضا شود که بازار را به رونق بکشاند از درون اقتصاد نشات گیرد و دورنماهای مثبت نسبت به اقتصاد بر بازیگران بازار حاکم شود، در این فضا هست که بازار رونق پیدا می کند و صندوق تثبیت و مالیات‌ها کمک می کند که بشود آن را متعادل و مهار کرد و گرنه به تنهایی به عنوان ابزارهای عامل اصلی تحریک نیستند. بلکه به نوعی دوپینگ‌های مقطعی هستند.

کد خبر: ۱۲۶٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha